ממשלת הפיוס של ראמי חמדאללה קיימה היום (שלישי) את ישיבתה הראשונה זה שנים ברצועת עזה, אולם לא הודיעה על סיום הסנקציות שהטיל יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן על הרצועה. "סיום הבעיות לא יקרה תוך שעה", הבהיר שר המשפטים עלי אבו דיאכ. מוקדם יותר, הודיע אבו מאזן כי הוא "אופטימי לגבי הקמת מדינה פלסטינית", אך ציין כי "זה לא יקרה בקרוב", בעוד שרה"מ נתניהו אמר: ""לא נקבל פיוס פלסטיני מדומה על חשבוננו".



פלגים פלסטינים הביעו אכזבה רבה מהעובדה שהעיצומים שהטילה הרשות על הרצועה לא הוסרו בישיבה החגיגית. "על האזרחים להרגיש את תוצאות הפיוס בשטח", הבהירו הפלגים בהודעות נפרדות, והוסיפו:"עצם העובדה שהממשלה לא הסירה את הסנקציות, מהווה דבר שלילי נוכח האווירה החיובית של הפיוס".



חמדאללה והניה במהלך השיחות. כעס בעזה על התנהלות ראש הממשלה הפלסטינית. צילום: רויטרס
חמדאללה והניה במהלך השיחות. כעס בעזה על התנהלות ראש הממשלה הפלסטינית. צילום: רויטרס



חמאס מצידו הודיע, כי הפיוס פירושו גם סיום מיידי של הסנקציות המוטלות על עזה על ידי הרשות הפלסטינית. "קיווינו שהממשלה תודיע על הסרת העיצומים כבר בפגישה הראשונה שלה ברצועה", אמר דובר חמאס פאוזי ברהום. לדבריו, "זה מה שהבטיחו בפתח, שכן עשינו את הכל כדי שהממשלה תקבל את המשרדים בצורה הכי טובה. הכדור נמצא כעת במגרש של הרשות והממשלה".



לקריאה זו הצטרפו פלגים נוספים, בהם החזית העממית לשחרור פלסטין והג'יהאד האסלאמי. "הופתענו מכך שבהודעת הממשלה לא הוזכר סיום העיצומים מעל הרצועה", נאמר בהודעה של הג'האד האסלאמי.



בתוך כך, בראיון שהעניק מנהיג חמאס איסמעיל הנייה לעיתונאי המצרי המוכר עמרו אדיב, הוא אמר כי "העם הפלסטיני וסוגייתו חשובים יותר מרצועת עזה". מנהיג חמאס הוסיף עוד כי "הפילוג מאחורינו והחלטתנו לשלם כל מחיר כדי שהפיוס הפלסטיני יצליח". הנייה חשף, כי יגיע לקהיר ביום שני הקרוב, כאשר ארגונו "ישתף פעולה כדי שהממשלה תקבל לידיה את המשימות ברצועת עזה".



אבו מאזן. ברצועה קיבלו בהפתעה את החלטתו. צילום: רויטרס
אבו מאזן. ברצועה קיבלו בהפתעה את החלטתו. צילום: רויטרס



בתשובה לשאלה בעניין הטילים של חמאס, אמר הנייה כי "הנשק של ההתנגדות יישאר כל עוד הכיבוש נמשך בפלסטין". מוקדם יותר, נועד יו"ר הרשות אבו מאזן במוקאטעה ברמאללה, עם שליחו של הנשיא עבד אל-פתאח א-סיסי, שר המודיעין חאלד פאוזי, והמשלחת המלווה אותו.



פאוזי ציין שנשיא מצריים שמח נוכח צעדי הפיוס והגעת ממשלת האחדות לרצועת עזה, והדגיש כי קהיר תמשיך לתת חסות מלאה למהלך, כולל פגישה בין פתח וחמאס בבירת מצריים בקרוב מאוד.



יו"ר הרשות הודה למצרים על תפקידה בסיום הפילוג הפנים פלסטיני, "כדי שהעם הפלסטיני יילך יחד לתהליך השלום, סיום הכיבוש ויישום ההחלטות הבינלאומיות בהקמת מדינה פלסטינית". הוא הדגיש, כי הורה לממשלה לשתף פעולה למען יישום הבנות קהיר, לאחר פירוק ממשלת הצללים ברצועה.