יו"ר הרשימה המשותפת, חבר הכנסת איימן עודה, בירך הערב (שלישי) את יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן ואת ראש הלשכה המדינית של חמאס, אסמאעיל הנייה, על הסכם הפיוס בין חמאס לפתח. ח"כ עודה אמר בשיחות כי "העם הפלסטיני בגליל, במשולש ובנגב רואים בהערכה רבה ובתקווה את הסכם הפיוס", והדגיש כי "יש לאחד את כל המאמצים ולהתגבר על כל המחלוקות כדי לסיים את הכיבוש".



הנשיא הפלסטיני הדגיש בשיחה את נחישותו להגיע לפיוס ולהסכים לתוכנית מינימלית שתהיה מוסכמת על הצדדים ותאחד את העם הפלסטיני נגד הכיבוש. מלבד זאת, הוא טען כי על כולם להתאחד תחת המטרייה של אש"ף נגד הכיבוש.



לעומת זאת, איסמעיל הניה אמר כי הוא מעריך את השיחה משום שהיא מבטאת את רגשות העם הפלסטיני בכל מקום, ומדגישה את הנאמנות לאחדות ולסיום המחלוקות ולגיבוש המאמצים המשותפים לסיום הכיבוש.



ואולם, פלגים פלסטינים הביעו אכזבה רבה מהעובדה שהעיצומים שהטילה הרשות על הרצועה לא הוסרו בישיבה החגיגית. "על האזרחים להרגיש את תוצאות הפיוס בשטח", הבהירו הפלגים בהודעות נפרדות, והוסיפו:"עצם העובדה שהממשלה לא הסירה את הסנקציות, מהווה דבר שלילי נוכח האווירה החיובית של הפיוס".



הניה וחמדאללה. צילום: רויטרס
הניה וחמדאללה. צילום: רויטרס



מוקדם יותר אמר ראש הממשלה בנימין נתניהו כי ישראל "לא תקבל פיוסים מדומים שבהם, כביכול, הצד הפלסטיני מתפייס על חשבון הקיום שלנו". לטענתו, "מי שרוצה לעשות פיוס כזה, ההבנה שלנו היא פשוטה מאוד - תכירו במדינת ישראל, תפרקו את הזרוע הצבאית של החמאס, נתקו את הקשר עם איראן שקוראת להשמדתנו ועוד כהנה וכהנה".



שר חינוך נפתלי בנט הוסיף כי לדעתו על הקבינט להודיע על הפסקה מידית של העברת כספי המסים לממשלת חמאס בראשות אבו מאזן. "ישראל צריכה להפסיק להיות הכספומט של הטרור. לא מדובר בפיוס פלסטיני אלא בחבירה של אבו מאזן לארגון טרור רצחני. העברת כספים לממשלת חמאס משולה להעברת כספים מישראל לדאעש - אנו נקבל טילים עלינו בתמורה לכספים האלו", הסביר יו"ר הבית היהודי.



השר ארדן אמר בערוץ הכנסת ש"ממשלת הפיוס הזאת נראית כמו תרגיל של אבו מאזן והרשות הפלסטינית". לדבריו, "אין דרישה חד משמעית של חמאס להכיר בישראל. יש איזו אמירה לגבי הצורך להזניח את נשקו. אם החמאס יהפוך להיות חבר בממשלה הפלסטינית זה מחייב את ישראל לשנות את הגישה שלה נגד הרשות הפלסטינית. גם בעניין קיזוז כספי המסים וגם כלפי הטלת סנקציות בגלל המשך ניסיונותיה להתקבל לפורומים בינלאומיים ולפגוע בישראל".