על רקע משאל העם הכורדי שהסתיים בתמיכה כמעט מוחלטת בהקמת כורדיסטן, ולאחר שראש הממשלה בנימין נתניהו טען כי "המשטר הרצחני באיראן ייעלם", טען הערב (רביעי) המנהיג העליון של איראן, האיתוללה עלי חמינאי, כי "ארצות הברית, ישראל וכוחות זרים מתכננים להקים 'ישראל חדשה' במזרח התיכון על ידי תמיכה בהצבעה בכורדיסטן", כך לפי ערוץ הטלוויזיה הממלכתי ברפובליקה האסלאמית.



"אמריקה וישראל נהנות מאוד ממשאל העם", הסביר הבכיר האיראני, שהוסיף כי "ההצבעה הכפולה הכורדית בצפון עיראק היא מעשה בגידה כלפי האזור כולו". 


כורדים עם דגלי ישראל ברחובות כורדיסטן. צילום: רויטרס
כורדים עם דגלי ישראל ברחובות כורדיסטן. צילום: רויטרס


בנאום, שאותו נשא לאחר פגישתו עם נשיא טורקיה טאיפ ארדואן בטהרן, אמר המנהיג הרוחני כי על שתי המדינות למנוע מכורדיסטן העיראקית להכריז על עצמאותה. לדבריו, "טורקיה ואיראן צריכות לנקוט בצעדים הדרושים נגד ההצבעה".

כידוע, ישראל הכחישה שהייתה מעורבת במשאל העם, אך קיבלה בברכה את החלטת הכורדים להצביע בעד עצמאותם. ארצות הברית, לעומת זאת, התנגדה למהלך מתוך דאגה ליציבות האזור, על רקע העובדה שהלחימה באזור נגד דאעש עדיין נמשכת. 

ארדואן. מוטרד ממשאל העם הכורדי. צילום: רויטרס
ארדואן. מוטרד ממשאל העם הכורדי. צילום: רויטרס


כזכור, ארדואן אמר לאחר המשאל כי טורקיה תטיל סנקציות נוספות על צפון עיראק, זאת על רקע הפחד של איסטנבול, כמו גם של טהרן, שמשאל העם יכול להשפיע גם על שאיפות האוכלוסייה הכורדית החיה בקרבן. ואולם, עד כה הממשלה הכורדית לא הכריזה על עצמאותה.

באופן דומה, בגדד הגיבה למשאל העם עם איסור טיסות בינלאומי על שדות התעופה הכורדים, ואילו איראן וטורקיה פתחו בתמרונים צבאיים משותפים על חיילים עיראקים בגבולות עם כורדיסטן העיראקית.