נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ אמר בראיון הלילה (ראשון) כי הוא רוצה להעניק הזדמנות לשלום בין ישראל לפלסטינים לפני שיורה להעביר את השגרירות האמריקאית מתל אביב לירושלים, כפי שהבטיח בעבר, זאת לאחר שחתם בינואר האחרון על צו הדוחה את המהלך בשישה חודשים. 



בראיון עם מושל ארקנסו לשעבר, מייק האקבי, ציין המנהיג האמריקאי כי הממשל שלו פועל להביא לתכנית שלום בין שני הצדדים. "אני רוצה לתת הזדמנות לזה לפני שאני אפילו חושב על העברת השגרירות לירושלים" אמר טראמפ. לדבריו, "אם נוכל לעשות שלום בין הפלסטינים לישראל, אני חושב שזה יוביל בסופו של דבר לשלום במזרח התיכון, וזה חייב לקרות".



אבו מאזן וקושניר ברמאללה. הנשיא רוצה לתת קודם כל הזדמנות לשלום. צילום: רויטרס
אבו מאזן וקושניר ברמאללה. הנשיא רוצה לתת קודם כל הזדמנות לשלום. צילום: רויטרס



בתוך כך, בתשובה לשאלה האם יש מסגרת זמן מוגדרת להעברת השגרירות, אמר מנהיג העולם החופשי כי "אנחנו הולכים לקבל החלטה לגבי זה בעתיד הלא רחוק".



כזכור, בינואר השנה החליט הנשיא לחתום על צו המונע את המעבר. בהודעת הבית הלבן נמסר אז כי "המהלך נבע מרצונו של הנשיא למקסם את הסיכויים להגיע להסכם שלום בין ישראל לפלסטינים, וכן למלא אחר שבועתו להגן על על האינטרסים הביטחוניים של ישראל".



נתניהו עם טראמפ. מה הוא חושב על המהלך? צילום: רויטרס
נתניהו עם טראמפ. מה הוא חושב על המהלך? צילום: רויטרס



בהתאם לחוק שחוקק הקונגרס בשנת 1995, השגרירות האמריקאית חייבת לעבור מתל אביב לירושלים, אולם הנשיא יכול לחתום על כתב ויתור שדוחה את היישום בשישה חודשים. עד כה מימשו כל הנשיאים שכיהנו ב־22 השנים האחרונות – ביל קלינטון, ג'ורג' בוש וברק אובמה – את זכותם לעכב את ביצוע החוק, וכך גם עשה טראמפ.



כאמור, במהלך קמפיין הבחירות הצהיר טראמפ שוב ושוב כי הוא מתכוון להורות על העברת השגרירות מתל אביב לירושלים מיד עם כניסתו לבית הלבן. ואולם, ההצהרות ההחלטיות התמתנו אחרי שהוא קיים שיחות טלפון ומפגשים עם מנהיגי מדינות ערב, ובראשם מלך ירדן עבדאללה ונשיא מצרים עבד אל־פתאח א־סיסי, שהפצירו בו להימנע מהצעד שעלול להגביר את העוינות כלפי ארה"ב. גם בכירים בממשל הזהירו כי העברת השגרירות עלולה לפגוע במאמצים לחדש את שיחות השלום ולסכל שיתוף פעולה אזורי מול איראן ודאעש.