המדינאית הצרפתיה, ממוצא יהודי, אודרי אזולאי, שכיהנה בעבר כשרת התרבות של צרפת ויועצת תרבות לנשיא פרנסואה הולנד, נבחרה אתמול בערב על ידי הועד המנהל של אונסקו, ארגון האו"ם לתרבות, חינוך ומדע שהתכנס בפריז, לתפקיד מנכ"ל הארגון. המדינאית, היא בתו של יועץ למלך מרוקו, אנדרי אזולאי. בחירתה התרחשה ברקע הודעתן של ארצות הברית וישראל על פרישתן מהארגון.



אם וכאשר בחירתה תאושר על ידי האסיפה הכללית של 195 חברות אונסק"ו שתתכנס בחודש הבא, תיכנס אודרי אזולאי לתפקידה ב-10 בנובמבר, ותהיה האישה השנייה בתפקיד זה לאחר המנכ"לית הבולגריה אירינה בוקובה המסיימת את תפקידה. בוועד המנהל של הארגון, ישנן 58 חברות, ואזולאי גברה בקרב צמוד - 30 מול 28 קולות, על המועמד הקטארי חמאד עבדל עזיז אל קווארי. קודם לכן, היא גברה על המועמדת המצריה.



שר החוץ של מצרים סמאח שוקרי בעצמו הבטיח כי מצרים תצביע עבור אזולאי, לאחר שמצרים ניהלה יחד עם סעודיה מסע נגד בחירתו של נציג קטאר בין היתר בגלל טקסטים אנטישמיים שכתב. גורמים באונסק"ו טענו כי בשעות האחרונות לפני ההצבעה, קטאר עשתה מאמצים גדולים כדי לגרום לבחירת את המועמד שלה , ובכללם הבטחת תשלומי עתק לנציגים האפריקנים.



בתוצאה הסופית, לארגון אונסק"ו יש מנכלית נאה בת 45 ממוצא יהודי, בת ליועצו של מלך מרוקו אנדרה אזולאי , דוברת קצת עברית ורגישה לאנטישמיות ולאנטיציונות . בדבריה אחרי בחירתה, אמרה אודרי אזולאי, כי הבחירות נערכו "ברגע של משבר לאונסקו". היא התייחסה להודעת הפרישה של ארצות הברית וישראל מהארגון והוסיפה: "ברגעים כאלה צריך להיות מעורבים ולתמוך בארגון, לפעול לרפורמות בו אבל לא לעזוב אותו".



אזולאי אמרה בשיחה עם "מעריב אונליין" מיד לאחר בחירתה: "אם בחירתי תאושר, הדבר הראשון שאעשה יהיה לפעול להחזרת האמינות של הארגון והאמון של המדינות החברות, כדי שיוכל לפעול ביעילות למען המטרות שרק הוא יכול לבצען".



את מאמינה שתוכלי להחזיר לאונסק"ו את ארצות הברית וישראל?


"אני אנסה ומאמינה שכן".



היא סיימה את דבריה עם ציטוט של המדינאי היהודי צרפתי ליאון בלום, שאמר אחרי הקמת אונסק"ו אחרי מלחמת העולם השנייה, כי הארגון צריך להיות "המצפון של האו"ם".