בעקבות תקיפת חיל האוויר בסוריה, שכללה פגיעה בסוללת טילים שממנה, לפי החשד, נורו טילים לעבר מטוסי צה"ל שחגו בשמי לבנון, טען הערב (שני) שר התחבורה ישראל כ"ץ, בתכניתם של בן כספית ופרופ' אריה אלדד ב-103FM, כי "נחצה קו אדום, ולא נאפשר זאת". הוא הוסיף כי "חסן רוחאני ועלי חמינאי ייעלמו אם ימשיכו לאיים על ישראל".



"מי שרוצה למנוע מלחמה צריך לנהוג בתקיפות ובתבונה", קבע כ"ץ, שהסביר: "המדיניות של ישראל מול סוריה והזירה הצפונית היא מושכלת ונכונה, היא משלבת תקיפות עם תבונה מדינית וראייה בינלאומית. מה שקרה היום היא חציית קו אדום שמחייבת תגובה עבור אותם מיירטים סורים שירו לעבר המטוסים שלנו. אנחנו לא נאפשר חציית קווים אדומים מהסוג הזה".


רוחאני. צריך לדאוג? צילום: AFP
רוחאני. צריך לדאוג? צילום: AFP


לדבריו, "לפי פרסומים זרים פעלנו בסוריה בכל פעם שהיה לנו מידע מודיעיני בניסיון למנוע העברת נשק מאיראן. אנחנו פועלים במשימות הגנה ומניעת התחמשות מסוכנת. ישראל פועלת בסוריה אחרי פעולה מודיעינית נרחבת, אנחנו לא פועלים למען פעולה טריטוריאלית בסוריה או לבנון, אלא מתוך מצב מורכב ומול מגמות הקוראות להשמדת עם ישראל".

הוא הוסיף כי "יש לזכור שהגנרל החדש של צבא איראן, מוסאווי, קרא ביום בו נכנס לתפקידו להשמדת מדינת ישראל תוך 25 שנה, ולכן אנחנו פועלים למען קיומה של ישראל, שתתקיים לנצח בעוד שהוא וחבריו חמינאי רוחנאי ייעלמו קודם במידה וימשיכו לאיים על מדינת ישראל".

"יש לנו את היכולת ואנחנו לא נאפשר לאף כוח לאיים עלינו. מטוסי צה"ל לא היו בטיול תמים או בכוונה לפגע בסוריה סתם, הם פועלים מסיבה מסוימת, זהו מצב רגיש. אנחנו מקיימים דיוני קבינט רבים ויש לנו אחריות יחד עם ראש הממשלה, שר הביטחון ומערכת הביטחון. ביחד יש לנו מדיניות שעומדת למבחן".

 

מלבד זאת, הוא הזכיר כי "כשבגין חתם על הסכם שלום עם מצרים הוא היה ערוך ומוכן למלחמת פתע ערבית על גבולות ישראל. המעשה שבגין אז עשה היה מאד משמעותי, הוא מנע את האפשרות למלחמת פתע על ישראל. בזכותו התפנו סכומי כספים עצומים עבור המדינה. איראן היא מעצמה, אם נצטרך במקום לטייל בגולן להשקיע את כספנו בגורמים צבאיים אנחנו נהיה בבעיה. ישראל החליטה שאיראן לא תתבסס צבאית בסוריה, זו החלטה לא פשוטה ואנחנו פונים לארה"ב ורוסיה לתמוך בהחלטה הזו, אך עלינו להיות מסוגלים לגבות בעצמנו את העמדה הזו. משטר אסד הוא משטר נגרר לזה של איראן - היא רוצה לעבוד במודל חיזבאללה, בדיוק כמו הכורדים בעיראק. ישנן עשרות אלפי מליציות שיעיות שמאיימות על הכורדים שעלולים לאיים מחר גם על האמריקאים. אנחנו רוצים למנוע את זה".

כשנשאל האם ישראל נמצאת במלחמה עם איראן השיב: "אנחנו בעימות עם חיזבאללה, ומנהלים מלחמה עם שליחי איראן. אנחנו במהלך פעילות מבצעית בסוריה ותוקפים עמדות צבאיות בסוריה. רוסיה רוצה רגיעה בעוד שאיראן רוצה מהפיכה".

אבו מאזן והנייה. "לא נכיר בהסכם הפיוס". צילום: רויטרס
אבו מאזן והנייה. "לא נכיר בהסכם הפיוס". צילום: רויטרס


בתוך כך, הוא התייחס גם להסכם עם חמאס ופתח. "מלחמה היא דבר שאיש לא מעוניין בו. הדבר האחרון שאנחנו צריכים זה מלחמה, אך עלינו להיערך לכל מצב - לשתי חזיתות וגם לשלוש חזיתות".

לטענתו, "החשש הגדול הוא לא פרוץ המלחמה, אלא מהפעולות שיש לעשות כתוצאה מהמלחמה, ומה הן עלולות להוביל. לעת עתה אין הסכם בעזה, הממשלה של אבו מאזן תהיה גם בעזה למרות שחמאס לא מתכוון לוותר על נשקו וכוחו. למעשה, חמאס הצבאי השתלט על הניהול המדיני וגם על הצבאי בעזה, וגם אבו מאזן מוטרד מהסוגיה הזו. ישראל הודיעה לכל הגורמים שאנחנו לא נכיר בהסכם בו חמאס הוא ישות צבאית שאבו מאזן נותן לה חסות. אם היינו יוזמים צעדים מקדימים לא היינו נתקלים למצב המביך הזה כיום".

עריכה מטעם 103FM: איתמר זיגלמן