על רקע חקירות ראש הממשלה בנימין נתניהו בפרשות 1,000 ו-2,000, ולאחר המתקפה ששיגר רה"מ נגד מפכ"ל המשטרה בגין "ההדלפות" האחרונות מגוף הביטחון, טען הערב (שני) יו"ר יש עתיד, יאיר לפיד, בנאום שנשא בפני מאות מפעילי המפלגה בגני התערוכה בתל אביב, כי "סביבתו של נתניהו הושחתה, והוא מאיים על שומרי החוק במקום להילחם בשחיתות", והוסיף: "זה בלתי נמנע שהוא ייחקר בפרשת הצוללות".



"הפוליטיקה הפכה להיות הבעיה מספר אחת של מדינת ישראל", קבע לפיד, שהסביר: "השחיתות מתחילה משם. חוסר היעילות מתחיל משם. קבוצות של אינטרסנטים יושבות על הברז. מי שקרוב לצלחת מקבל יותר. שוחד, כספים קואליציוניים, הסתה מכוערת. משסים אותנו אחד בשני. מערכת פוליטית חולה".



המפכ"ל ורה"מ. "במקום להילחם בשחיתות סביבו הוא מאיים על שומרי החוק". צילום: מרים אלסטר, פלאש 90
המפכ"ל ורה"מ. "במקום להילחם בשחיתות סביבו הוא מאיים על שומרי החוק". צילום: מרים אלסטר, פלאש 90



לדבריו, "הסביבה הכי קרובה של ראש הממשלה הושחתה. עורכי הדין שלו, ראשי הלשכה שלו, העוזרים הכי קרובים אליו, קרובי המשפחה שלו. כל אחד חוטף חתיכה מהעוגה בחסות החשיכה ונתניהו במקום להלחם בזה, מאיים על אלה שמנסים לשמור על החוק. לאיים על כל מי שחוקר אותך זה דפוס התנהגות עברייני. ראש ממשלה צריך לאיים על החיזבאללה והחמאס לא על שומרי הסף שהוא בעצמו מינה. אתם יודעים שאני נוהג להיזהר בכבודו של נתניהו. לפעמים אולי יותר מדי, כי אנחנו תמיד ממלכתיים. אבל הוא איבד את הבלמים". 



 


הוא הוסיף כי "במדינה מתוקנת ראש הממשלה לא מאיים על מפכ"ל המשטרה. מאיפה הגיעה הטענה הפרנואידית שכל האנשים שהוא בעצמו מינה רודפים אותו? תחשבו על מי הוא מאיים. על המפכ"ל שהוא בעצמו מינה. על היועץ המשפטי שהוא בעצמו מינה. על פרקליט המדינה שהוא בעצמו מינה. על מבקר המדינה שהוא בעצמו מינה. על שר הביטחון שהוא בעצמו מינה. אתה לא נחקר כי יש איזו קונספירציה נגדך. אתה נחקר כי אתה לא עומד מעל החוק. אתה נחקר כי יש שאלות שנוגעות בקודש הקודשים, בביטחון ישראל, והאנשים הכי קרובים לך מעורבים".

מנדלבליט. "רה"מ מאיים על היועמ"ש שהוא מינה". צילום: פלאש 90
מנדלבליט. "רה"מ מאיים על היועמ"ש שהוא מינה". צילום: פלאש 90


בשלב זה, חשף לפיד כי "זה בלתי נמנע שראש הממשלה ייחקר בפרשת הצוללות. אני לא יכול לפרט, כי מסרתי עדות בפרשה, אבל אני לא רואה אפשרות אחרת. מגיעות לנו תשובות. למה אישרת ב-2014 לגרמנים למכור למצרים צוללות מתקדמות? איך לא ידעת שהאיש הכי קרוב אליך מייצג את הגרמנים? למה שלחת את השותף שלו לייצג אותך מול הגרמנים? זה לא חמגשיות. זה לא בקבוקים. זה בטחון ישראל. זה החיילים שלנו. אז תפסיק לאיים ותתחיל לתת הסברים ותשובות. מה שאנחנו רואים, זה מה שקורה אחרי ארבע קדנציות. זה מה שקורה אחרי יותר מדי זמן בשלטון".

מלבד זאת, הוא טען כי "ראש ממשלה בחקירות, מנסה להעביר חוק שאסור לחקור ראש ממשלה. הוא רוצה חוק אחד לכולם, וחוק אחר במיוחד בשבילו. אין בישראל משטר מלוכני אדוני. חוק אחד לכולם".

לגרסתו, "בגלל זה הדבר הראשון שנעשה, בשבוע הבא, כשהכנסת תחזור לעבוד, זה להניח הצעת חוק להגבלת כהונת ראש הממשלה לשתי קדנציות. שר האוצר כחלון התחייב בקולו שיתמוך בכל הצעת חקיקה שתגביל את כהונת ראש הממשלה לשתי קדנציות. אז הנה, אנחנו שמים הצעה. כי פוליטיקה היא לא סידור עבודה, היא שליחות".