בעקבות הסערה שהתעוררה הערב (שני) לאחר שידור דבריו של יו"ר מפלגת 'העבודה' אבי גבאי, לפיהם "הסכם שלום לא יחייב פינוי התנחלויות", הוציא גבאי הודעה הבהרה לפעילי המפלגה: "חברים, הכתבה הערב בערוץ 2 מייצרת תגובות רבות ואני רוצה להבהיר שאני עומד מאחורי מה שאמרתי אך לא לכותרת ולמיסגור שניתנו לכתבה. בכל מפגש, כנס וראיון אני מדגיש את מחויבותי לחתירה קבועה להסכם שלום, על בסיס פתרון 2 המדינות תוך שמירה על ביטחון ישראל וכן את האבחנה הברורה בין גושי ההתיישבות להתנחלויות מבודדות.(שאת הבניה בהן נעצור). מנגד, אין לטעמי מקום לשרטט בשלב זה את גבולות המשא ומתן ואת מתכון הפיתרון, לרבות סוגיית פינוי מיידי של כלל ההתנחלויות ואין מקום להתחייב עליה כאמירה מקדימה בשלב זה. אני אומר בכל הזדמנות ומדגיש שכל פתרון שיוביל אותנו להסכם ראוי להיבחן ולהישקל. מה שפורסם היום לא שונה מקו קבוע זה, ולצערי זכה למיסגור מופרז".

יו"ר 'התנועה' ושותפה בכירה במחנה הציוני, ח"כ ציפי לבני, תקפה בקבוצה פנימית את דבריו. "מבהירה שהאמירה של גבאי שלא יפנה ישובים בהסכם שלום היא עמדת יו"ר העבודה בלבד", כתבה לבני. "זאת אינה עמדתי, לא עמדת התנועה ולא עמדת המחנה הציוני".

היא הוסיפה: "החזון שלנו אינו פינוי ישובים אלא חתירה לשלום. הלוואי ולא נצטרך לפנות ישובים וברור שנשמור על הגושים בהם חיים רוב המתיישבים כחלק מישראל. אבל משא ומתן מדיני שיוביל להסכם של היפרדות עם גבול, הוא יותר מורכב ואי אפשר להבטיח לכולם שיוכלו להישאר בבתיהם במדינה פלסטינית".

גם ח"כ עמר בר לב הסתייג מדברי גבאי וצייץ: "כאשר משא ומתן להסכם שלום לא נראה באופק, לא נכון להוסיף תנאים מוקדמים. יש להפסיק את הבניה מחוץ לגושים ולהעביר חוק פינוי פיצוי מרצון". 

מי שכן הגיב הוא איש המחנה היוני במפלגה ח"כ איציק שמולי שצייץ בטויטר: “היפרדות לשתי מדינות היא אינטרס קיומי עליון שיחייב ויתור כואב ופינוי חבלי מולדת אחרת הדור שלי יאלץ לבחור בין היותנו דיקטטורה יהודית לבין מדינה ערבית".
חברו למפלגה ח"כ חיליק בר, העומד בראש השדולה לפתרון שתי המדינות, אמר לעומת זאת כי "חשוב לזכור שמרבית המתיישבים באיו״ש גם כך יסופחו לישראל במסגרת חילופי שטחים, עיקרון שמוסכם בין הצדדים כבר זמן רב. ובכל זאת בהתייחס למה שאמר גבאי, כפי שאמר אכן ישנם פתרונות למתיישבים בתוך ומחוץ לגושים, גם ללא פינוי”.
לדבריו אחד הפתרונות למשל הוא הישארותם של יישובים יהודיים וקהילות יהודיות תחת ריבונות פלסטינית עתידית, עם הסדרי ביטחון שיבטיחו את שלומן וחייהן. "אין סיבה שבישראל יהיה מיעוט ערבי, ושהמדינה הפלסטינית, אם וכאשר תקום תהיה ״נקייה״ מיהודים כפי שתיארו זאת בעבר גורמים פלסטינים קיצוניים”, הדגיש ח”כ בר.

ח"כ זוהיר בהלול אמר כי "כיבוש השלטון לא נעשה ע"י זניחת העקרונות והערכים היסודיים של המפלגה. לא ייתכן הסדר מדיני ללא פינוי התנחלויות, אני מצר ותמה על אמירותו של מי שנבחר להנהיג את מחנה השלום".

"יחייב ויתור כואב". שמולי. צילום: הדס פרוש, פלאש 90
"יחייב ויתור כואב". שמולי. צילום: הדס פרוש, פלאש 90

הוא הוסיף כי " קהילה יהודית קיימת כמעט בכל מדינה בעולם ואין סיבה שתחת הסכם שלום והסדרי ביטחון לא תהיה כזו גם במדינה הפלסטינית אם וכאשר תקום. מעבר לכך, המבחן האמיתי של גבאי הוא לא בדברים שהוא יאמר בראיון לערוץ טלוויזיה זה או אחר, אלא בקו מדיני ברור ונחוש שהוא יוביל עד לבחירות ובמו״מ אמיתי אמיץ שיוביל מול הפלסטינים והעולם הערבי לאחר הבחירות כראש ממשלה”.
בתנועת שלום עכשיו לעומת זאת תקפו בחריפות את דברי גבאי. מהתנועה נמסר: " אבי גבאי טועה ומטעה. פינוי התנחלויות הכרחי לפתרון שתי המדינות,  ומצופה ממי שעומד בראש המחנה הציוני לא להתחבא מאחורי ססמאות ריקות מתוכן ולומר לציבור בקול חד וברור -  רק הסכם על בסיס פתרון שתי המדינות יביא לסיום הסכסוך ואין הסכם בלי פינוי התנחלויות"

הפגנה של שלום עכשיו מול טקס היובל להתנחלויות. צילום: שלום עכשיו
הפגנה של שלום עכשיו מול טקס היובל להתנחלויות. צילום: שלום עכשיו
ואילו יו"ר סיעת מרצ, ח"כ אילן גילאון אמר:  "חבל שאבי גבאי שכח שהוא נבחר לעמוד בראש המחנה האלטרנטיבי לליכוד, שאמור להביא לשינוי ולפריצת דרך מדינית, ולא בשביל להיות עוד מאותו הדבר. כבר קיים ליכוד א' - לא צריך ליכוד ב'".
"דבריו של אבי גבאי מצערים  - אין ולא יהיה פיתרון מדיני שלא כולל פשרה טריטוריאלית. לא זו דרך מחנה השלום." אמר גילאון, שהוסיף: "מאכזב מצד מי שאמור להיות מוביל האלטרנטיבה לביבנט להתבטא בצורה לא אחראית כזו".