סוף תקופה בשמאל הישראלי? יו״ר מרצ, זהבה גלאון, הודיעה היום (רביעי) ליו״ר הכנסת, ח״כ יולי אדלשטיין, כי היא מתפטרת מהכנסת על מנת להקדיש את החודשים הקרובים לתפקידה כיו״ר מרצ. זאת, לדבריה, כדי לשנות את שיטת הבחירות ולהנהיג פריימריז פתוחים. גלאון תגיש מחר את מכתב ההתפטרות ליו" ר הככנסת, וכעבור 48 שעות יחליף אותה בכנסת חבר הכנסת לשעבר מוסי רז, כיום מזכ"ל מרצ.  גלאון אמרה היום כי היא הגיעה להבנה שעליה לעבוד במשרה מלאה כיו״ר המפלגה ולהשקיע את כל זמנה במאבק להגדלת כוחה של מרצ באמצעות פתיחת השורות לקהלים חדשים. .
במכתב לחברי וחברות המפלגה כתבה גלאון: ״מרצ לא יכולה להתקיים כמועדון סגור שמתעלם מכם - המצביעים והתומכים שלה - וחוסם את האפשרות של כוחות נוספים לקחת חלק במאבק שלנו להזרים דם חדש בשמאל״. היא הוסיפה: "״אני אוהבת את הכנסת, אבל את מרצ אני אוהבת יותר, ואני יודעת שאם מרצ לא תיפתח - מרצ לא תהיה. לשמאל יש קהל רחב וגדול בהרבה ממספר האנשים שהצביעו למרצ". 

סופה של תקופה בשמאל. גלאון במליאה. צילום: מרק ישראל סלם
סופה של תקופה בשמאל. גלאון במליאה. צילום: מרק ישראל סלם


לדברי גלאון, "כדי לממש את הפוטנציאל הזה על מרצ להשתנות. אני משוכנעת שההתפטרות שלי מהכנסת תאפשר לי כיו״ר מרצ להתרכז בקידום ״פריימריז פתוחים״ והפיכת מרצ לבית גדול ומכיל לכל מי שמאמינים בערכים שלנו".
את רובן המוחלט של שנותיה בכנסת עשתה גלאון באופוזיציה, ומעולם לא כיהנה כחברת ממשלה – למרות זאת, נבחרה שוב ושוב לרשימות המשפיעים על הכלכלה הישראלית, זכתה באות יקירת הקהילה הלהט״בית, אות התנועה לאיכות השלטון על המאבק לפירוק הריכוזיות ולמאבק בהון-שלטון, את פרס אומ״ץ ואת עיטור נשיא המדינה למאבק בסחר בבני אדם.

גלאון עם ח"כ רוזין במליאה. צילום: מרק ישראל סלם
גלאון עם ח"כ רוזין במליאה. צילום: מרק ישראל סלם

במכתב כתבה גלאון: "אני עוזבת את הכנסת בלב כבד. אני אוהבת את העבודה הזו, ולהיות נבחרת ציבור זו שליחות שאין כמוה וזכות שאני אסירת תודה עליה כל יום. אני גאה בהישגים שהיו לי ב-16 השנים שייצגתי אתכם במאבק לשוויון ולצדק; למען זכויות נשים והקהילה הגאה, לזכויות פלסטינים בישראל ובשטחים, נגד שחיתות כלכלית והריכוזיות במשק למען סגירת פערים חברתיים, לזכויות אדם ונגד ממשלות ימין הנחושות לחסל את המאפיינים הדמוקרטיים בישראל".
ביום חמישי הבא, יערכו בסניפי מרצ בחירות בהם יבחרו מתפקדי ומתפקדות המפלגה את צירי הוועידה החדשה. גלאון תגיש בסוף דצמבר השנה הצעה לוועידה החדשה לשינוי שיטת הבחירות לפריימריז פתוחים, שיאפשרו לכל תומכי מרצ לקבוע מי יהיה יו״ר המפלגה ומי יתמודד מטעמה לכנסת.