ראש הממשלה בנימין נתניהו שוחח היום (רביעי) טלפונית עם נשיא רוסיה ולדימיר פוטין, והשניים דנו בנושאים רבים בנוגע למזרח התיכון, בהם המשבר הסורי, תוכנית הגרעין האיראנית ואף משאל העם הכורדי. גורמים המעורים בפרטי השיחה הגדירו את השיח בין השניים כמעמיק.



זוהי לא השיחה הראשונה שנערכת השבוע בין גורמים רוסים בכירי דרג לבין בכירים בממשל הישראלי. אתמול נפגש נתניהו, יחד עם שר הביטחון אביגדור ליברמן  עם מקבילו של האחרון, שר ההגנה הרוסי סרגיי שויגו. במהלך הפגישה אתמול, אמר ראש הממשלה לבכיר הרוסי כי "איראן צריכה להבין שישראל לא תאפשר התבססות צבאית בסוריה".



נתניהו עם שויגו. צילום: חיים צח לע"מ
נתניהו עם שויגו. צילום: חיים צח לע"מ



ישראל דרשה 40 ק"מ, רוסיה הסכימה ל-15



כמו כן, השניים גם דנו בעסקת הגרעין מול איראן, כאשר במסגרת זו הזהיר נתניהו כי "אם העסקה לא תשתנה, אז בתוך שמונה עד עשר שנים יהיה לאיראן ארסנל של נשק גרעיני". מקורות ערביים שדיווחו על הפגישה טענו כי במהלכה הסכימה רוסיה להרחיב את חגורת הביטחון בשטח הסורי, בה לא יפעלו כוחות איראניים או כוחות של חיזבאללה.



מקורות מדיניים בירושלים שצוטטו בעיתון הוסיפו כי ישראל דרשה שחגורת הביטחון תהיה בעומק 40 ק"מ בתוך אדמת סוריה, ולאורך הגבול ברמת הגולן, זאת במקום חמשת הקילומטרים הנוכחיים. בתגובה, אמר שר החוץ הרוסי כי הדרישה הישראלית אינה מציאותית ומוגזמת. לדבריו, איראן ובני בריתה לא מתקרבים לגבול עם ישראל מאז הגעת הכוחות הרוסיים לסוריה. אולם, הוא הסכים להרחבת חגורת הביטחון לעומק של 10-15 ק"מ.