מושב החורף של הכנסת ייפתח מחר בסימן של הצעות חוק שנויות במחלוקת שהקואליציה מבקשת לקדם כבר היום בדיוני ועדת השרים לענייני חקיקה.


ל"מעריב" נודע כי שר האוצר משה כחלון (כולנו) מתכוון לטרפד יוזמת חקיקה של ח”כ מוטי יוגב (הבית היהודי), שתועלה היום לוועדת השרים, המבקשת לאסור על בית המשפט העליון לפסול חוקים של הכנסת. לדברי יו”ר סיעת כולנו רועי פולקמן, "מפלגת כולנו לא תיתן יד ליוזמות המהוות פגיעה בשלטון החוק ומחלישות את מערכת המשפט. זה אינטרס של הציבור שיהיו גורמים שיגבילו את השלטון מעודף כוח ומצמצום חרויות הפרט”.



יוגב הסביר כי "מדובר בתיקון לחוק השפיטה, באופן שלא יאפשר לבית המשפט העליון לבטל את חקיקת הכנסת. אין בשום מדינה דמוקרטית בעולם מצב שבו בית המשפט העליון מבטל את חקיקת הפרלמנט. הנבחרים הם מייצגי העם”.



לדבריו, "גם שופטים עליונים התבטאו בעבר ואמרו שלא יעלה על הדעת שבית המשפט יבטל את מעשה החקיקה של הכנסת. בקנדה, אם מצא בית המשפט העליון שהחקיקה סותרת חוק יסוד, יש לו סמכות לבקש מהפרלמנט לקיים דיון נוסף בחוק, אך לא לבטלו. צריך להשיב את האיזון בין הרשויות. בין הרשות השופטת לבין הרשויות הנבחרות על ידי העם - הכנסת והממשלה, ולהשיב את הדמוקרטיה למדינת ישראל".



מוטי יוגב. צילום: פלאש 90



על הצעת החוק חתומים 15 חברי כנסת מהקואליציה, בהם ח"כים מהליכוד. בשל התנגדות כולנו להצעה, היא תידון ככל הנראה היום אך לא תובא להצבעה. על סדר היום של הוועדה מופיעה הצעה נוספת של יו"ר סיעת הבית היהודי ח"כ שולי מועלם־רפאלי לבטל את ההתנתקות בצפון השומרון, אך מלשכתה של יוזמת ההצעה נמסר כי היא לא תידון היום.



גם הצעת החוק של ח"כ דוד אמסלם (הליכוד) המבקשת להעניק לראש הממשלה חסינות מפני חקירות בתקופת כהונתו מופיעה היום על סדר היום של ועדת השרים, אולם בקואליציה מעריכים כי גם במקרה הזה יסתפקו השרים בדיון קצר וכי ההצעה לא תגיע להצבעה בשל התנגדות היועץ המשפטי לממשלה לחקיקה ובשל הצורך להגיע להסכמות בתוך הקואליציה.



בתוך כך, הוועדה המיוחדת לחוק הלאום בראשות ח"כ אמיר אוחנה (הליכוד) תחדש מחר את דיוניה בהכנת החוק השנוי במחלוקת לקריאה ראשונה, עם פתיחת מושב החורף של הכנסת. לדברי אוחנה, השאיפה היא לסיים את העברת החוק במהלך מושב החורף. “נתחיל בסעיפים הקלים כמו הדגל, סמלי המדינה, מועדי ישראל וכדומה, ונתקדם לעבר הסעיפים הכבדים יותר בהמשך".



באופוזיציה מתנגדים בתוקף להצעת החוק, שיזם ח"כ אבי דיכטר (הליכוד) בנוסחה הנוכחי, בשל הטענה כי ההצעה מעדיפה את הניסוח של "מדינה יהודית" על פני "דמוקרטית" ומשום שערך השוויון, המופיע במגילת העצמאות, לא יוזכר בהצעת החוק בשל התנגדות החרדים וגורמים בימין.