אם מישהו ציפה שבתקופתו של נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ, מאמצי השלום יועברו להקפאה עמוקה, הגיעה היום (ראשון) הוכחה נוספת כי לא כך דבר. מפרטים שפרסם ערוץ 2 עולה כי תוכנית השלום המתגבשת, תכלול הסכם אזורי כולל שיאפשר נורמליזציה בין ישראל לכלל מדינות ערב, ועל פי דברי גורמים המעורים במתווה, הוא יהיה שונה מתוכניותיהם של מזכיר המדינה הקודם ג'ון קרי, והנשיאים ג'ורג' בוש הבן וביל קלינטון. בנוסף לכך ציין הגורם כי הממשל האמריקאי "קשוב מאוד לצרכי הביטחון שמעלה ראש הממשלה בנימין נתניהו"

גורמים המעורים בתוכנית אמרו כי אין בכוונת הבית הלבן להעביר מסר של הכל או כלום, והם יהיו פתוחים למשא ומתן עם הצדדים מחד, ומאידך כוונתם להיות "מהירים וחדים". בנוסף לכך מסרו הגורמים כי הנחת העבודה של האמריקאים היא שיושב ראש הרשות הפלסטינית, אבו מאזן הוא גורם רציני שמעוניין בהסדר, וטענו כי "אם המצב היה שונה, לא היינו מבזבזים באזור כל כך הרבה זמן ומשאבים".


הודיע שלא יתעמת עם טראמפ. בנימין נתניהו, צילום: רויטרס
הודיע שלא יתעמת עם טראמפ. בנימין נתניהו, צילום: רויטרס




נתניהו חושש: טראמפ "ייגבה מחיר" מהמתנגדים להסכם
 

בנוסף לכך דווח כי נתניהו העביר מסר לשריו כי אין בכוונתו של ראש הממשלה לריב עם טראמפ בנושא המתווה, וזאת מתוך חשש שהממשל האמריקאי "ייגבה מחיר" ממי שיתנגד לו.
כזכור, בחודשים האחרונים שליחיו של טראמפ למזרח התיכון, ג'ארד קושנר וג'ייסון גרינבלאט, קיימו פגישות רבות עם גורמים רבים באזור מתוך מטרה להגיע למתווה הסכם בין ישראל לפלסטינים.פני כשבוע וחצי, הודיעו חמאס ופתח כי הגיעו להסכמות וחתמו על הסכם פיוס, בחסות המודיעין המצרי. ראש הרשות אבו מאזן בירך על קיום ההסכם. סוכנות הידיעות ״מען״ דיווחה, כי ההסכם כולל שלושה מסלולים: פתרון בעיות פקידי רצועת עזה, מסירת מעברי הגבול של הרצועה עם ישראל ומצרים לידי משמר הנשיאות של הרשות הפלסטינית והקמת ועדות מעקב לביצוע הסכמים נוספים. יו״ר הרשות אבו מאזן טרם אישר את המתווה. מנהיג חמאס, אסמעיל הנייה, הודיע לפנות בוקר על הגעה להסכם בין פתח וחמאס, בתום דיונים מרתוניים שנמשכו שעות רבות.

יעברו לשליטת הרשות: מעבר ארז, צילום: יונתן זינדל, פלאש 90
יעברו לשליטת הרשות: מעבר ארז, צילום: יונתן זינדל, פלאש 90
לפי דיווח ברויטרס, מעברי הגבול ברפיח יעברו לשליטת כוחות הנאמנים לאבו מאזן החל מה-1 בנובמבר. לפי דיווח של העיתון ״אל-חיאת״ היוצא לאור בלונדון, נציגי חמאס הגיעו לקהיר עם החלטה סופית ומוחלטת, לפיה ״כל מה שמעל לקרקע יועבר לידי ממשלת הפיוס״. יש להדגיש, כי לאחר חתימת ההסכם העבירה מצרים הזמנה לכל הפלגים הפלסטינים להתכנס בקהיר ב-21 בחודש להשלמת הדיונים. הצדדים יודיעו במשותף על ההסכם במסר לעם הפלסטיני.
בשבוע שעבר החליט הקבינט המדיני-ביטחוני כי ישראל לא תנהל משא ומתן עם ממשלה פלסטינית הנשענת על חמאס, זאת בעקבות הפיוס הפנים פלסטיני. הקבינט הציב תנאים לחידוש המשא ומתן במצב הנוכחי, בהם הכרת החמאס בישראל ופירוקו מנשקו וכן השבת חללי צה"ל והאזרחים הישראלים. תנאים נוספים שהוצגו היו שליטה ביטחונית מלאה של הרשות הפלסטינית ברצועת עזה, כולל במעברים ומניעת הברחות והזרמת כספים וציוד הומניטרי לעזה, רק באמצעות הרשות הפלסטינית והמנגנונים שהוקמו לשם כך.