ראש הממשלה בנימין נתניהו פתח היום (שני) את ישיבת סיעת הליכוד הראשונה למושב החורף של הכנסת בשנת 2018, ובירך את חברי המפלגה. "התגעגעתי אליכם", אמר ראש הממשלה לחברי סיעתו והוסיף, כי הוא "שמח לפתוח את המושב ואנחנו פה עם נבחרת שאין שנייה לה". נתניהו גם התייחס לפרשת ילדי תימן ואמר כי מדובר ב"פרשה כואבת. וזה משהו שיש לנו הזכות לעסוק בהם. עושים מלאכה עצומה".



לאחר שיצאו העיתונאים מהאולם, הבהיר נתניהו כי הוא רואה בחוק הצרפתי, החוק שמונע חקירת ראש ממשלה מכהן, כמטרה חשובה של הממשלה והבהיר כי "מי שלא ישתף עמנו פעולה בעניין החוק, אנחנו לא נשתף פעולה עמו".



שר הביטחון אביגדור ליברמן התייחס בישיבת סיעתו, ישראל ביתנו, לפרשת החייל היורה אלאור אזריה ואמר כי יש לשחררו לאלתר: "אני רוצה להזכיר כי בסופו של דבר מדובר בחייל מצטיין ובמחבל שניסה לרצוח חיילי צה"ל. כולם מודעים לזה שגם אזריה וגם משפחתו שילמו מחיר כבד"., אמר השר, והוסיף: "הפרשה פוגעת גם בצה"ל. צריך להשאיר אותה מהר ככל האפשר מאחורינו. צריך לשחרר אותו לאלתר", אמר ליברמן שהוסיף: "לא בטוח שכולם במערכת הביטחון באותה דעה. החייל עצמו ומשפחתו שילמו מחיר. זו עמדתי". 



שר הביטחון אף התייחס בדבריו לנפילות שאירעו בצד הישראלי של רמת הגולן, וטען כי לא היה מדובר בירי שנפל בשוגג בצד הישראלי של הגבול, אלא ירי מכוון של חיזבאללה, תוך שארגון הטרור ממדר את נשיא סוריה אסד. "לא מדובר בזליגה אלא ירי מכוון על ידי חוליה מקומית בהפעלת חיזבאללה שעשו את זה. אני קורא למשטר אסד ורואה אותו אחראי על כל מה שנעשה על אדמת סוריה. זו עוד דוגמה למה צריך להעיף אותם מסוריה מהר ככל האפשר. חיזבאללה ביצע את הירי ומידר את אסד".


"תומך בשחרורו". אלאור אזריה, צילום: רועי עלימה, פלאש 90
"תומך בשחרורו". אלאור אזריה, צילום: רועי עלימה, פלאש 90



מוקדם יותר דיבר יו"ר הבית היהודי, השר נפתלי בנט, בפתח ישיבת סיעתו והתמקד בבית המשפט העליון. "יש שופטים בירושלים, ששכחו שיש גם ממשלה בירושלים. לכן המשימה המרכזית שלנו היא להעביר את פסקת ההתגברות. הממשלה תמשול, הכנסת תחוקק ובית המשפט ישפוט", אמר השר.

בנט תקף את התנהלות בג"ץ ואמר כי "בשנים האחרונות בג"ץ שם עצמו מעל המחוקק במקום לצידו. בשנים האחרונות חרג בג"ץ מסמכותו, והחל לפסול חוקים ביד קלה מדי. בכלל, בחודשים האחרונים בג"ץ פוסל חוקים ופעולות בקצב חסר תקדים. שלוש פעמים ביטל בג"ץ את המתווה להוצאת המסתננים מישראל; בג"ץ ביטל את הפקעת התושבות של אנשי חמאס במזרח ירושלים; חוק הדירה השלישית נפסל; חוק התקציב הדו-שנתי; חוק ההסדרה מוקפא; חוק הגיוס בוטל; חוק התאגיד מוקפא ועוד. בג"ץ לא אמור להתערב אם חוק הוא ראוי או לא. זה סמכות הכנסת". 

"גם אני לא אוהב במיוחד חלק מן החוקים, אך הכנסת היא הריבון, חברי הכנסת נבחרו על ידי מיליוני אזרחי ישראל, ובג"ץ לא יכול לבטל את רצון העם רק כי לא נראה לו חוק כזה או אחר. בג"ץ רשאי וחייב להתערב רק כאשר מדובר בעריצות הרוב, אלימות שלטונית אל מול הפרט. זה לא המצב, למשל, בביטול חוק מס דירה שלישית. לא הכל שפיט, לא הכל בגיץ. הגיע הזמן לקבוע מתי בדיוק מותר לבג"ץ לפסול חוק של הכנסת או פעולה של הממשלה. אסור להשאיר את זה עמום". 

"לכן", אמר שר החינוך, "אנחנו מתכוונים להביא את 'חוק יסוד: החקיקה'. בחוק יסוד החקיקה נגדיר, לראשונה בחוק, את האפשרות של בג"ץ לפסול חוקים (מה שממילא כבר נעשה) ונגדיר באילו תנאים. בחוק נכלול גם את "פסקת ההתגברות" אשר תעניק לכנסת אפשרות לשריין חוק כך שבג"ץ לא יוכל לבטלו. זאת באמצעות רוב של חברי כנסת. זה אינטרס עליון של מדינת ישראל, זה יחזק את מדינת ישראל ואנו נפעל לחוקק זאת". 
בנט גם התייחס להחלטת בג"ץ למנוע את ניסור הבתים בנתיב האבות בגוש עציון ואמר כי לא ציפה לזה. "לדעתי בג"ץ הוציא פס"ד תמוה. תושבי נתיב האבות הם מיטב בניה של מדינת ישראל. נפעל במרץ למצוא פתרון לעניין אך נצטרך סיוע של ראש הממשלה ושר הביטחון". 

"נראה בעד מי הממשלה: האזרחים או סחטנות פוליטית"

גם יתר סיעות הבית קיימו היום את ישיבות הסיעה שלהן. יו"ר יש עתיד, יאיר לפיד, אף ערך מסיבת עיתונאים לפתיחת המושב, בה הציג את החוקים שמפלגתו תקדם: "אנחנו נעלה שוב את חוק הגיוס. בג"ץ פסק לטובתנו. מי שיכול להתפרע ולתקוף חיילות בירושלים כנראה לא עסוק כ"כ שהוא לא יכול להגן על המולדת. אני רוצה לראות בעד מי הממשלה הזו: בעד האזרחים או סחטנות פוליטית". לפיד הוסיף כי הוא יעלה את חוק הלאום בגרסה של בני בגין מהליכוד: "חוק ברוח מגילת העצמאות שלא רק בגין הבן היה חותם עליו אלא גם אביו". 
 
"אנחנו נקדם את חוק הגבלת כהונה. כל מי שרואה את התנהלות נתניהו מבין כמה החוק הזה חשוב. ארבע קדנציות זה יותר מדי. זה שוחק ומשחית והורס את המשילות וזה יוצר אסונות כמו פרשת הצוללות שפגועת בקודש הקודשים - ביטחון ישראל". לפיד הבהיר כי לדעתו לא יהיה מנוס מלחקור את נתניהו בפרשת הצוללות. 

יאיר לפיד בישיבת הסיעה. צילום: מרק ישראל סלם
יאיר לפיד בישיבת הסיעה. צילום: מרק ישראל סלם


יו"ר מפלגת העבודה, אבי גבאי, דיבר בישיבת סיעת המחנה ציוני ואמר: "אבא שלי לימד אותי שמשתיל שנשתל עקום, לעולם ייצא עץ עקום. לצערי, כך אני רואה את המושב הקרוב. מושב עקום שמתחיל ברצף חוקים והצהרות של הקואליציה, שאין קשר ביניהם לבין החיים האמיתיים שלנו. הכל סביב המטרה העליונה של להיבחר מחדש. עוסקים בראש הממשלה ובחסינות שלו, באמצעות חוק הגבינה הצרפתית. בהורדת אחוז החסימה שיאפשר לשמר קואליציה עתידית. בלהקים ועדות חקירה לעמותות. עוסקים בפילוג והסתה".
 
"לא נהיה צוות התגובות של הליכוד. אנחנו בונים אלטרנטיבה שלטונית. אנחנו נתמקד במשותף, במאחד, בחקיקה שהציבור ירגיש את תוצאותיה באיכות חייו ובביטחונו ובהכנת תכניות מעשיות ליום שאחרי. אנחנו נהיה בכל מקום שהממשלה הזו לא נמצאת, והיא לא נמצאת. פשוט ממשלה נוכחת נפקדת. אני זוכר היטב את האחריות העליונה שלנו להיות אלטרנטיבה לשלטון הנוכחי ונעסוק בזה, יום יום, כאן במשכן ומחוצה לו".

ישיבת סיעת המחנה הציוני. צילום: מרק ישראל סלם
ישיבת סיעת המחנה הציוני. צילום: מרק ישראל סלם

חברת הכנסת ציפי לבני אמרה: "אנחנו מייצגים את חזון המדינה היהודית והממשלה את חזון ארץ ישראל השלמה על חשבון המדינה היהודית. ישראל היא מדינת  העם היהודי עם שוויון לכל אזרחיה. כשהממשלה תביע נגד חוק הלאום שלנו היא תצביע נגד מגילת העצמאות. נגד אזרחי המדינה וערכיה". לדבריה, "המתקפה המשולבת על היועץ המשפטי לממשלה ובתי המשפט היא לא משילות אלא חיבור של אידאולוגיה משיחית, שחיתות אישית והיעדר איזונים ובלמים - חיבור הרסני לישראל, לשלטון החוק ולמוסדות שבבסיס הדמוקרטיה".