בליכוד עולים מדרגה בביקורת על נשיא המדינה ראובן ריבלין, בעקבות נאום התוכחה שנשא אתמול במליאת הכנסת, וקוראים היום (שלישי) לבטל את מוסד הנשיאות. ח"כ נאוה בוקר מהליכוד שיצאה בעת נאומו של הנשיא אתמול אמרה למעריב: “לדעתי צריך לבטל את מוסד הנשיאות. מדובר במוסד שעלותו עשרות מיליוני שקלים בשנה מכספי ציבור ואין בו תועלת רבה". לדבריה "זהו תפקיד ממלכתי סמלי שלצערי בשנים האחרונות הפך פוליטי. תפקידיו למעט נושא מתן החנינות הם סמליים ולדעתי אפשר לוותר על כך ובנושא החנינה ניתן להעניק את הסמכות לשר המשפטים או לוועדה שתורכב משופטים לשעבר".
נאוה בוקר. צילום: מרים אלסטר, פלאש 90


ח"כ אורן חזן (ליכוד) אמר באותו עניין למעריב: “אני חושב שמוסד הנשיאות במתכונת הנוכחית שלו הוא מוסד מיותר. במדינת ישראל אין משטר נשיאותי. לנשיא אין שום סמכות למעט סמכות לחנינה שגם בה הוא כמעט ולא משתמש. הוא בסך הכל מהווה חותמת גומי של משרד המשפטים". 
"לצד זה המטרה הייתה שהנשיא יהיה מאחד, ממלכתי וא-פוליטי. דה פקטו הנשיא הפך להיות שחקן במגרש הפוליטי. זה מה שקרה עם הנשיאים האחרונים. אז אם הם הפכו להיות פוליטיקאים הם צריכים להיבחר על ידי הציבור, כדי למנוע פוליטיזיציה של מוסד הנשיאות. לאור זאת מוסד הנשיאות מיותר אלא אם כן יוחלט להפוך את הנשיא לאיש פוליטי ולתת לציבור לבחור אותו ישירות”.

ח"כ חזן הוסיף כי "ביחס למי שישב על הכסא שלו והאשים את בג"ץ בניסיון להפיכה של יסודות הדמוקרטיה והמציא את הביטוי כנופיות שלטון החוק בשעה שנמנע ממנו להיות שר המשפטים בגלל חשד שהופרך להתנהלות לא תקינה, הייתי מצפה ממנו לקצת צניעות ולשמירה על טוהר מוסד הנשיאות ולא ללכלך אותו בפוליטקה הכי קטנה".

אורן חזן. צילום: מרים אלסטר, פלאש 90

 
בתוך כך ליאור הררי, מפעיל דף הפייסבוק "אוהבים את שרה נתניהו" קרא היום לנשיא ריבלין להתפטר והציע לבחור במקומו לתפקיד נשיאת המדינה את רעיית ראש הממשלה שרה נתניהו.

במקביל אמרה שרת התרבות, מירי רגב בראיון לגל"צ כי "הצטערתי לשמוע נשיא שאמור לייצג ממלכתיות בנאום מאוד לא ממלכתי. נאום הכי פוליטי שיכול להיות. נאום שבז לפוליטיקאים שמתייג אותם כמשהו מאוס ומושחת".



"פוליטיקה זה דמוקרטיה. זה שלטון העם. ברגע שאנו מייצגים את העם ומגיע נשיא מדינה ותוקף את הפוליטיקאים הוא בעצם מזלזל בעם. הוא בא להגן על שומרי הסף, האליטות המשפטיות שהפכו לצערי קובעי מדיניות. הם לא נבחרו על ידי העם. הם פקידים. ממשלה נבחרת לבצע את התכנית שהבטיחה לבוחרים. לא יכול להיות מצב שיישב נשיא בפתיחת מושב ורק תוקף פוליטיקאים".



"אני חושבת שבג"צ חורג מסמכותו", הוסיפה, "האיזונים בינו לבין הכנסת מזמן לא קיימים. המציאות היום היא שבג"צ מקבל החלטות שהן בגדר מדיניות. אנחנו מנסחים הצעות חוק והיועמ"ש בולם אותן. יש לנו את משה כחלון שהפך להיות מגן אותה מערכת משפטית. אנחנו לא מושחתים. מספיק עם המילה הזאת.



תפקידם של שומרי הסף לשמור על הסף, אבל לא לעבור את הקווים. אני לא יכולה לסבול את הצביעות הזאת. לא יכול להיות מצב שכשהשמאל תוקף אומרים שאין פרות קדושות, אבל כשאנו תוקפים אומרים שאנו תוקפים את שומרי הסף. במשך שנים לא הצלחנו להביא לאיזון בקרב השופטים בגלל הפחד של מקבלי ההחלטות לשנות את המבנה בבג"צ".



עוד אמרה רגב ש"ריבלין נשא אתמול נאום מאוד לא ממלכתי, אך לא יכול לבוא לדבר נגד הפוליטיקאים כשהוא בעצמו נשא נאום פוליטי. הוא יכול היה לומר את זה במילים אחרות. הוא היה רחוק מההדר של ז'בוטינסקי. אני מצפה מנשיא שלא ידבר על ממלכתיות כשהוא לא ממלכתי. זה הכל. אל תדבר על משהו פוליטי כשאתה פוליטי. תגיד אני פוליטי ולא ממלכתי. אחרת אתה פוסל במום שלך".



"אני לא מכירה הערכות לבחירות גם לאחר שיחה שהייתה לי עם ראש הממשלה", אמרה רגב, "כן הולכים למושב לא פשוט שנה לפני בחירות. יש מתיחויות אבל כך עובדת קואליציה. לא החוק הצרפתי יביא לפרוק הקואליציה. אני חושבת שהחוק הצרפתי כעקרון הוא חוק נכון. הוא עקרוני לא פרסונלי. הוא צריך לעבור שינויים כי אין גם בו חסינות על כל עבירה. חוק שמגיע מועדת שרים לא יוצא מהכנסת כפי שמגיע".