הכנסת קיימה היום (שלישי) ישיבה מיוחדת לזכרו של השר לשעבר ואלוף במיל' רחבעם זאבי (גנדי), שנרצח על ידי מחבל במלון הייאט בשנת 2001. הישיבה נערכה בצל המחלוקת החריפה על מורשתו של זאבי, בעקבות התחקיר בתוכנית עובדה. בגלל המחלוקת, נטשו חברי הכנסת של מרצ והרשימה המשותפת את הישיבה. בעקבות זאת, רק 31 חברי כנסת ושרים נכחו בה. 

ראש הממשלה בנימין נתניהו אמר בישיבה כי "על עשייתו רבת השנים של גנדי למען מדינת ישראל היו מי שביקשו לאחרונה להטיל צל הטענות שעלו נגדו הכאיבו לכם בני המשפחה וליעל ז"ל משום שלגנדי נבצר להגן על שמו הטוב הכל במעמד צד אחד הצד השני איננו. יש פה ניסיון ברור לטשטש או למחוק אפילו את זכויותיו של גנדי ואת מורשתו של גנדי וזה פשוט לא יקרה. כי לא ניתן לזה לא ניתן למחוק בהינף יד את זכויותיו החשובות של גנדי במאבק למען הקמת המדינה והמאבק לפיתוח המדינה.



"השנה עסקתי רבות בהנצחתו של גנדי. אני מבקש להודות לראש הסגל בלשכתי על העבודה הנפלאה בגיבוש ההחלטה הזו ונקים גם מרכז מורשת של גנדי סיכמנו עם ותיקי הפלמ"ח אני יודע שגנדי היה מעריך את ההחלטה הזו כי הוא קרא לבכור בניו פלמח. לגנדי היית המקשה ציבורית אחת אני לא מתכוון לטרנספר אני לא דוגל בעקירת אנשים מבתיהם לא יהודים ולא ערבים אבל אני כן מתכוון לחוט המשולש של האמונה שלו: עם ישראל, ארץ ישראל, מורשת ישראל. מה שאפיין את גנדי זה שהוא הבין שהמאבק שלנו קשור לחיבור שלנו עם העבר שלנו. הכל בקשר לאדמה בקשר לארץ בתודעה. הדברים האלה קובעים. גנדי הבין את זה והוא ירד לשורש העניין. זה היה מצוי בשורש הנשמה שלו".



עוד אמר ראש הממשלה, כי גנדי הוא האמין שישראל צריכה ויכולה להושיט יד לעמים אחרים. "הוא יצא בעבר לאיראן ומשם המשיך לריכוזי הכורדים בעיראק והביקור הותיר בו רושם עמוק. הוא נתקל בגילויי אהדה רבים לישראל ושנים אחר ביקורו בכורדיסטן העיראקית הוא אמר שהתעלמו מהעם הכורדי לעצמאות הכורדים עזי הנפש נלחמים את מלחמתם מול עולם אדיש ומתנכר. יש לנו סימפטיה גדולה מאוד למאוויהם של הכורדים והעולם צריך לדאוג לשלומם. גנדי האמין שישראל היא אור אמיתי לגויים. הוא הקים בחבל של הכורדים בית חולים של צה"ל. נשמע לכם מוכר? היום אנחנו עושים דבר דומה בצפון. אנחנו מטפלים באלפי פצועים סורים מהמלחמה בסוריה". 
"והנה משהו שגנדי כתב בעקבות רעידת אדמה גדולה שפקדה את טורקיה: 'זהו צה"ל שהגיע ראשון בעולם. זהו צה"ל שהלביש במדיו מהנדסים ורופאים שהניחו בצד את משפחתם'. אם נחליף את טורקיה במקסיקו והאיטי נראה מה ישראל עושה - זו הרוח שכתב גנדי: ישראל היא לא רק מדינה חפצת חיים, אלא גם מדינה מצילת חיים שאינה מתעלמת ממצוקות שכניה".

הרצוג: "רעיון הטרנספר חטא בגזענות"

יו"ר האופוזיציה, ח"כ יצחק הרצוג, התייחס גם הוא למחלוקת סביב מורשתו של השר זאבי: "בכל נאום שאני נושא על גנדי עליי להזכיר את המחלוקת על רעיון הטרנספר, שהיה רעיון שחטא בגזענות. גם הטענות שהועלו למעלה מלפני שנה בעידן הנוכחי איננו יכולים להתעלם מהם, במיוחד על רקע השיח הציבורי הנוקב. מובן מאליו שאם היו עולות טענות אלו לפני שנים, כשגנדי היה חי, הייתה לו הזדמנות להגיב אליהן".

יו"ר הכנסת אמר כי "המרצחים בני העוולה לא הזדמנו במקרה לקומה השמינית של מלון הייאט. הם ראו ברחבעם זאבי סמל לכל השנוא עליהם: יהודי, ישראלי, פטריוט, לוחם ללא חָת, מלח הארץ. גנדי היה קרבן לשנאת יהודים וּלְשֹנאת ישראל, לטרור שמבקש להטיל אימה על הציבור היהודי בישראל ובכל העולם. טרור שאינו מבחין בין איש לאישה ובין נער לזקן – וראה בו, בגנדי, מטרה מיוחדת".
"אנחנו מרכינים היום ראש לזכר אדם שהקדיש את כל חייו למען הגנת המולדת. גנדי היה אחד המפקדים הנועזים בתולדות צה"ל. את דרכו החל בפלמ"ח והיה בין היתר יועץ ראש הממשלה יצחק רבין לענייני מודיעין וּלטרור, אלוף פיקוד המרכז וראש אגף המבצעים. על שמו של גנדי רשומות עשרות מרדפים נגד מסתננים בבקעת הירדן. כנגדן, שמו מונצח היום בעשרות מקומות ברחבי הארץ: גשרים, יישובים וגנים ציבוריים. אלו לא יניחו לנו לעולם לשכוח את פועלו המבורך. גנדי נמנה עם קבוצה מובחרת של אנשים שצמחו יד ביד עם מדינת ישראל, שסללו את דרכה ברוחם ובעשייתם. חלקים ממורשתו היו ועודם שנויים במחלוקת ציבורית  – אבל חלקים אחרים חדרו אל לב הקונצנזוס. הוא היה מאלו שקבעו את הכלל: לא משאירים פצועים בשטח. לא זונחים חייל שנפל בשבי".
"כולנו זוכרים איך בכל מקום אליו הלך, התנוססה מעל חולצתו דסקית עם שמות החיילים השבויים, המזכירה לעצמו ולנו את גורלם, את מחויבותנו למענם.
הוא נדר, כי לא יסיר את הדסקית עד שישוחרר אחרון השבויים והנעדרים. הוא לא זכה לכך. אך זוהי צוואתו, אותה הוא הניח לנו להשלים. לצערי, מאז שנרצח הצטרפו עוד שמות לרשימת השבויים. את חלקם כבר הצלחנו להשיב הביתה, אחרים עוד מחכים שנעשה זאת. בהתאם לרוחו של גנדי – רוח הנאמנות הבלתי מתפשרת, המחויבות המוחלטת והדבקות במשימה – אנחנו נעשה כדי לעמוד במשימה הזו".

חברי הכנסת של מרצ והרשימה המשותפת נטשו את הישיבה

 


כאמור, חברי הכנסת של סיעות מרצ והרשימה המשותפת נעדרים מן מהישיבה. במרצ הסבירו כי "מורשת הטרנספר של גנדי אינה ראויה להנצחה ובוודאי ובוודאי שאין מקום להנצחה של מורשת המבוססת על אונס ואלימות מינית, הוצאה להורג ללא משפט והתעללות בגופות, עולם תחתון והטלת אימה וטרור".



ח"כ מיכל רוזין ממרצ, צפויה להעלות מחר להצבעה הצעת חוק לביטול היום להנצחת רחבעם זאבי. "את מורשת גנדי המפוקפקת והעבריינית, הכנסת צריכה להוקיע ולגנות, ובכך להעביר מסר חד, ברור וערכי לציבור הישראלי" כתבה רוזין, "מחר אעלה להצבעה במליאה חוק לביטול החוק להנצחתו, כך שהציבור יחדל מלשלם מילוני שקלים לעיוות הזה. 



"אין ספק שהעלאת זכרו על נס מסמלת את אובדן הבושה של הממשלה שמעדיפה לעוות את ההיסטוריה ולפאר אדם שפועלו נוגד את הערכים הבסיסיים של חברה מתוקנת, ומורשתו משקפת קשרים מפוקפקים עם העולם התחתון, חתירה תחת ערכי צה"ל, גזענות נגד ערבים ומשנה של טרנספר. תחקיר עובדה חשף מסעות נקמה בדמות 'חיסול חשבון', ומעל הכל פגיעה בוטה בנשים". 


רוצה לבטל את הנצחתו של זאבי. מיכל רוזין. צילום: יונתן זינדל, פלאש 90
רוצה לבטל את הנצחתו של זאבי. מיכל רוזין. צילום: יונתן זינדל, פלאש 90


חברות הכנסת של סיעת מרצ הודיעו כבר שבוע שעבר כי יחרימו את הישיבה המיוחדת של מליאת הכנסת שתתכנס היום לזכרו של השר זאבי. יו״ר מרצ לשעבר זהבה גלאון, יו״ר הסיעה אילן גילאון, וחברי וחברות הכנסת מיכל רוזין, עיסאווי פריג׳ ותמר זנדברג, הודיעו אז כי יחרימו את הישיבה המיוחדת "על רקע העדויות והגילויים בשנים האחרונות על שורת מקרי אונס והטרדות מיניות, ביצוע לכאורה של פשעי מלחמה ומעורבות בעולם התחתון". 

כזכור, בתחקיר של "עובדה" נטען כי בוצעו מעשים קשים נוספים, מעבר לעדויות על תקיפות מיניות. בין היתר, הוצגה עדות של העבריין הבכיר, טוביה אושרי, שהיה מקורב לגנדי, וטען כי שלח אדם לפוצץ את דירתה של העיתונאית סילבי קשת, מכיוון שכתבה טור ביקורתי נגד אופן התנהלותו של האלוף זאבי בבסיס הפיקוד שלו, בו בין היתר גידל גורי אריות שנהג להציג בפגישותיו. הבת התייחסה להאשמות ואמרה כי "היה 'בילד אפ' בנוי היטב שהיה מבוסס על אושרי, על עבריין מורשע. המילה שלו והמילה של אבא שלי שוות? רוצח מול גיבור ישראל".

ח"כ חנין זועבי פרסמה הודעה בה נכתב כי "רחבעם זאבי היה גזען, רוצח ואנס, והכנסת מקדישה יום מיוחד לזכרו (וזה אומר דבר או שניים על חלק מחברי הכנסת). בנוסף נהג האיש גם להסתובב עם עבריינים. רחבעם זאבי היה גזען, שדבק באידאולוגיה של  טיהור אתני, שעומדת בניגוד מוחלט לדין הבינלאומי, בדומה לשר ליברמן וכמה אחרים.
 
"זאבי - כי לא ראוי לקרוא לו גנדי' - לא רק דיבר, אלא גם עשה. כך למשל העיד השר לשעבר רפי איתן (לא בדיוק איש שמאל), שזאבי ירה בשני ערבים חפים מפשע. אחד מהם מת כתוצאה. רוצח. לפחות חמש נשים העידו שהוא הטריד אותן מינית, שהוא ניסה לאנוס אותן ואף ביצע באחת מהן מעשה אינוס. ולפחות אחת מהן קבלה ממנו בהמשך  איומים. מדובר ברשימה אין סופית של מעשים לא חוקיים ולא מוסריים שהיו חלק מהתנהגותו היומיומית של האיש כנגד האוכלוסייה הפלסטינית וכנגד נשים".
 
"האם מוזר שחברי כנסת רואים לנכון להקדיש לו יום מיוחד? האמת שלא, זה לא מפתיע, זאבי הולם את התרבות ואת האווירה הדוהרת לפאשיזם: במקום בו מתקבלים חוקים אנטי דמוקרטיים, גזעניים, דורסניים, ברור שאיש מסוגו יחשב לגיבור".

גם חברת הכנסת החדשה, לאה פדידה (המחנה הציוני), נעדרה מן הישיבה. היא כתבה בפייסבוק כי "במקום בו כבוד האשה נרמס, במקום הטרדה מינית ואלימות היו נוכחים, במקום כזה אין מקום למורשת באירועים ממלכתיים. לכן לא אני לא אכנס היום למליאת הכנסת בעת האזכרה לרחבעם זאבי. לפני שאני חברת כנסת אני אישה. תמיד אישה!".



מוקדם יותר נערכה האזכרה הממלכתית לשר זאבי בהר הרצל. בדבריו ספד הנשיא לזאבי ז"ל והדגיש את פעולתו לאורך שנות חייו למען מדינת ישראל ואמר: "גנדי היה קצין דגול שלחם את מלחמות ישראל. מצביא משכמו ומעלה, שר בממשלת ישראל, איש ספר וחוקר נאמן של ארץ ישראל והשפה העברית", הנשיא הוסיף ואמר: "גנדי אהב בה כל רגב וכל שביל והוא בעיקר היה מלא אמונה יוקדת בזיקה העמוקה והיסודית שלנו אל האדמה הזו ואל ההיסטוריה, ההיסטוריה שלנו, המבעבעת בה. משך עשרות בשנים פעל גנדי למען העם הזה ולמען המדינה הזאת יום ולילה ללא לאות וכולנו, כולנו, חייבים לו תודה על כך".

הנשיא התייחס בכאב לכך שזוהי השנה הראשונה שבה נערכת האזכרה ללא רעייתו של זאבי ז"ל, יעל, שנפטרה במהלך השנה שעברה ואמר: "בניגוד לאזכרות בשנים הקודמות הרי שהשנה, יעל, אשת חייו איננה איתנו. זו השנה הראשונה שאנו עורכים את האזכרה לזכר גנדי כשיעל אינה כאן, יושבת עמנו. יעל, שליוותה אותך בכנסת, יעל - שלא היה נאום אחד שנאמת שלא הייתה צופה בך, עוקבת אחר כל מילה, מהנהנת, ולעתים, גם אתה היית מגניב מבט מהיר לעברה, מחפש בתווי פניה אישור מהיר לדבריך".

נשיא המדינה ראובן ריבלין נואם באזכרה לזכרו של רחבעם זאבי. צילום: קובי גדעון, לע"מ
נשיא המדינה ראובן ריבלין נואם באזכרה לזכרו של רחבעם זאבי. צילום: קובי גדעון, לע"מ


ראש הממשלה בנימין נתניהו התייחס להאשמות נגד גנדי והתייחס גם למותה של אלמנתו יעל: "בני משפחת זאבי היקרים, שחסרים את יעל, ועל זה כך כולנו דואבים. אנחנו דואבים על כך שבשנתה האחרונה היא נאלצה לסבול את ההאשמות שהוטחו בגנדי, וגנדי לא יכול היה להשיב. אבל אנחנו זוכרים אותה, בחיבה גדולה, בהערכה גדולה, אמיתית".

ראש הממשלה הוסיף כי "לעתים קרובות אנחנו שוכחים עד כמה נדיר הדבר לפגוש אדם כמו גנדי. לוחם נועז, מפקד מוכשר, איש ספר שהיה גם ידען עם וזה שילוב שאינו שכיח. לכך כמובן מצטרפת עשייתו כאיש ציבור בכנסת ובן משפחה. לפני כמה ימים קיבלתי תזכורת מוחשית לאחד הצדדים שלו מהפנים המגוונים שלו, לפעילות שלו. אני ביקרתי בבקעת הירדן לציון יובל שנים להתיישבות היהודית בבקעה אחרי מלחמת ששת הימים. אתם בוודאי זוכרים שבעקבות המלחמה, התגברו הניסיונות של מחבלים לחדור ממזרח, מכיוון ירדן ולפגוע באזרחנו. וגנדי כאלוף פיקוד המרכז ניצח על המערכה בארץ המרדפים, בחסימת הגבול המזרחי. המארבים, הפשיטות, מאות המרדפים במרחבי הבקעה, שיכללו את תורת הלחימה של צה"ל".

ראש הממשלה בנימין נתניהו באזכרה לרחבעם זאבי. צילום: קובי גדעון, לע"מ
ראש הממשלה בנימין נתניהו באזכרה לרחבעם זאבי. צילום: קובי גדעון, לע"מ