ראש הממשלה בנימין נתניהו מבקש לנצל את הנחישות האמריקאית להגיע להסדר מדיני בין ישראל והפלסטינים, וצפוי לבקש מהנשיא דונלד טראמפ לאפשר למרגל הישראלי יונתן פולארד לעלות לישראל, כך על פי דיווח בערוץ 2. גם אם פולארד לא יהיה חלק רשמי מההסכם, מהלך זה יעזור לשווק מהלכים מדיניים ולהשקיט את הביקורת עליהם בתוך הקואליציה.



ההנחה היא שכעת יהיה נוח לטראמפ להקל על פולארד, משום שמהלך כזה יאפשר לו להסיח את הדעת מהביקורת על החלטתו לא להעביר בינתיים את שגרירות ארה"ב בישראל לירושלים. על פי החוק האמריקאי, הנשיא יכול להמתיק את עונשו של פולארד ולהעניק לו חנינה או לאפשר לו לעבור לגור בישראל, תוך שהוא מתייצב באופן קבוע בשגרירות ארה"ב בישראל או במשרד המשפטים הישראלי. חשוב להדגיש שבמצב זה, פולארד יתנהל תחת אותן המגבלות: ענידת אזיק אלקטרוני על גופו ואיסור לדבר עם התקשורת. 

המרגל הישראלי ג'ונתן פולארד אחרי שחרורו, בניו יורק. צילום: רויטרס
המרגל הישראלי ג'ונתן פולארד אחרי שחרורו, בניו יורק. צילום: רויטרס


כזכור, פולארד השתחרר מהכלא בשנת 2015, לאחר שריצה 30 שנות מאסר בגלל ריגול לטובת ישראל. תנאי השחרור שלו דורשים ממנו להיות מחובר ל-GPS שמכריח אותו לחלל שבת וחגים. בנוסף, הוא חייב להישאר בביתו שבניו יורק בין השעות 19:00 ל-7:00 בבוקר ואסור לו לעזוב את מדינת ניו יורק. ממשרד ראש הממשלה נמסר בתגובה כי הוא מעלה את עניין פולארד בכל פגישה שהוא מקיים עם האמריקאים.