למרות שחלפו 22 שנים מאז רצח ראש הממשלה יצחק רבין ז"ל, הרשת עדיין מלאה בהתבטאויות אלימות ובהסתה כנגד ראש הממשלה הנרצח, כך עולה מדוח שפורסם היום (רביעי) על ידי קרן ברל כצלנסון. מהדוח, שסוקר את שיח השנאה וההסתה ברשת כלפי רבין ז"ל, עולה כי בין החודשים נובמבר 2016 עד אוקטובר 2017 היו 13,000 אזכורים ליצחק רבין ברשת החברתית מתוכם 6,000 התבטאויות אלימות ומסיתות, עלייה של 22% לעומת השנה שעברה.



הדוח מצא כי 46% מכלל השיח סביב רצח יצחק רבין מכיל התבטאויות אלימות והסתה נגדו. כמו כן נמצא כי 80% מכלל שיח השנאה נגד רבין כולל קללות, כאשר הנפוצות ביותר הן: "רבין פושע אוסלו ", "רבין בוגד", ו"רבין רוצח". 20% מכלל שיח השנאה נגד רבין כולל פוסטים המפארים את הרוצח יגאל עמיר וכאלה הקוראים לשחרורו.



טענות ברשת: האמת על הרצח טרם נחשפה


מהדוח הסוקר את שיח השנאה בין נובמבר 2016 לאוקטובר 2017, עולה כי 20% מכלל השיח כולל הכחשה של הרצח או העלאת ספקולציות בדבר הרצח. ברובם נטען כי השב"כ אחראי לרצח רבין או שלא כל האמת נחשפה עדיין.



מאות גולשים כותבים ביטויים כמו: "מזל שרבין מת" ו "רבין מת בזמן". השיח האלים נגד רבין נכתב בכל הרשת ומתאפשר ביותר מ-500 זירות שונות: 50% מהפוסטים האלימים נכתבו בתגובה לכתבות באתרי החדשות השונים. 33% נכתבו ע"י אנשים פרטיים על דפים אישיים של פוליטיקאים ואנשי ציבור. בקטגוריה זו מובילים הדפים של הצל, השר נפתלי בנט, נאווה קורן, שלום עכשיו, ראש הממשלה בנימין נתניהו וחברת הכנסת ציפי לבני. 17% הנותרים נכתבו בדפים של משתמשים פרטיים או בפורומים וקבוצות בהם דנים בנושאי אקטואליה.




קריאה ברשת לשחררו. יגאל עמיר לאחר רצח רבין. צילום ארכיון: פלאש 90



דוח השנאה של קרן ברל כצנלסון בשיתוף חברת המחקר 'ויגו', מנטר את גלי השנאה בשפה העברית ברשת. הדוח חולש כל שעה על כחצי מיליון שיחות סטטוסים, תגובות, טוקבקים, ציוצים וכיוצא בזה.



ענת רוזיליו, מנהלת דוח השנאה מטעם קרן ברל כצנלסון אמרה בעקבות הנתונים: "כשיו"ר הקואליציה דוד ביטן, טוען כי רצח רבין אינו רצח פוליטי, כשספר האזרחות החדש טוען כי לא הוכח שרצח רבין הוא פוליטי וכשחבר הכנסת יהודה גליק מבקש לתקן עוול היסטורי וטוען כי למעשה לא היה מסע הסתה נגד רבין, כשמובילי עצרת רבין מדירים ארגונים ופעילי שלום זה רק עניין של זמן עד ששיח ההכחשה נגד הרצח הפוליטי של ראש ממשלה יחדור מהשוליים אל המרכז".