לאחר שהביע את התנגדותו באופן נחרץ ל"חוק ההמלצות" ול"חוק הצרפתי", טען הערב (שלישי) היועץ המשפטי לממשלה (יועמ"ש) אביחי מנדלבליט, באירוע לשכת עורכי הדין לציון פרישת הנשיאה מרים נאור וחילופי נשיאות בבית המשפט העליון, כי "הצעות החוק האחרונות עלולות לשנות את שלטון החוק". 



לדבריו, "השמירה על מעמדו של בית המשפט העליון, וכיבוד פסיקותיו, גם – ואולי בעיקר – כאשר הן מורכבות וכאשר הן אינן מקבלות את עמדת רשויות מדינה אחרות – הם אבני יסוד במשטר הדמוקרטי של מדינת ישראל. את השמירה הנחושה על עצמאות מערכת המשפט ועל כיבוד פסיקותיה אני רואה גם כחלק מתמונה רחבה יותר, המבקשת לשמור על כיבוד הדדי בין הרשויות ובין גופי השלטון השונים, לשמר את יכולתו של כל אחד מהם למלא את תפקידו, וכפועל יוצא מכך לשמר גם את האיזונים ביניהם. חשובים במיוחד בהקשר זה הם מי שמהווים שומרי סף במערכות השלטון ומי שפועלים במערכת אכיפת החוק".



מרים נאור. צילום: יונתן זינדל, פלאש 90
מרים נאור. צילום: יונתן זינדל, פלאש 90



הוא ציין כי "לאחרונה הבעתי את התנגדותי הנחרצת למספר הצעות חוק שסברתי שיש בהן כדי להוביל לפגיעה קשה בעקרונות יסוד אלה. אף על פי כן, חלק מן ההצעות נדונו ואושרו, אך שלשום בוועדת השרים לענייני חקיקה, על אף שהבעתי התנגדותי הנחרצת להן. הצעות חוק אלה, וכן הצעות חוק נוספות שהועלו לאחרונה, מבקשות לשנות את האיזון העדין שבין גופי השלטון השונים, ועל כן יש לנהוג בהן בזהירות ותוך הקפדה יתרה שלא תיפגע ההגנה על שלטון החוק, ושלא חלילה יצא שכרנו בהפסדנו, ואינטרס הציבור כולו יפגע".



בתוך כך, הוא ביקש להזכיר בהקשר זה דברים שאמרה נאור, לפני כשנה, באחד מטקסי ההשבעה של שופטים: "יש המזהים את הדמוקרטיה עם שלטון הרוב. יטען הטוען כי אם החלטה כלשהי נתקבלה ברוב דעות ממילא היא החלטה דמוקרטית. זו טעות ... שלטון הרוב הוא תנאי הכרחי לדמוקרטיה, אך הוא אינו תנאי מספיק. באין ריסון לכוחו של הרוב הוא עלול להפוך לעריצות, וכבר היו דברים מעולם".



לטענתו, "הדברים הללו נאמרו, אמנם, בקשר לחקיקה הפוגעת בזכויות האדם, אולם הם יפים גם ביחס להצעות חוק שתכליתן החלשת שומרי הסף והחלשת שלטון החוק במדינת ישראל, המהווה ערובה לאופייה של המדינה כמדינה יהודית ודמוקרטית".