הצעת החוק המבקשת לאסור על המשטרה לפרסם את המלצותיה לאחר חקירה ("חוק ההמלצות") אושרה היום (רביעי) בהצבעה בקריאה טרומית במליאת הכנסת. 52 חברי כנסת תמכו בהחלטה ו-42 התנגדו. ההצעה של חבר הכנסת דודי אמסלם (ליכוד) אושרה בוועדת השרים לחקיקה לפני כיומיים והובאה כאמור לקריאה טרומית.



יושב ראש מפלגת יש עתיד, יאיר לפיד, תקף את מגיש הצעת החוק אמסלם במהלך הדיון במליאה: "למה עכשיו החוק הזה מגיע? מ-1996 נתניהו הוא ראש ממשלת ישראל ודווקא עכשיו החוק הזה מגיע לפני שלב המלצות המשטרה על החקירות. שלחו אותך, חבר הכנסת אמסלם, שלחו אותך כי צריכות להיות המלצות. אני לא מבין למה עכשיו. אתם מנסים להציל את ראש הממשלה. את מי אתה מרמה?"


אמסלם הסביר את הצעת החוק וטען כי "המשטרה פועלת היום בניגוד לחוק. אני בא מהזווית האזרחית, אני דואג לעם ישראל. ראש הממשלה הוא חלק מעם ישראל, הוא לא לוחם חיזבאללה, הוא לא נסראללה, וזה בסדר שיהיו לו זכויות כמו לכל האזרחים". 

במהלך הדיון בכנסת אירעה מבוכה באולם המליאה כאשר המחשב קרס אחרי ההצבעה ויו"ר סיעת המחנה הציוני יואל חסון קרא לאנשי הקואליציה: "חשומה" (בושה במרוקאית) והסביר כי החוק כה מביש שאפילו המסך מתבייש בו.

תקף את ההצעה. ח"כ לפיד. צילום: יונתן זינדל, פלאש 90


יו"ר המחנה הציוני, אבי גבאי, אמר כי חוק ההמלצות הוא "תמצית הפוליטיקה הצינית והמושחתת". גבאי הוסיף כי "החוק הזה מסמן גם את הדרך לסוף שלטון נתניהו. על חוק כזה לא יסלחו לא בתל אביב וגם לא באלון מורה. זה ייקח חודשיים או שנתיים, אבל היום זה נגמר".

ח"כ רחל עזריה (כולנו) הצביעה נגד החוק בניגוד לעמדת הקואליציה. "זה חוק מורכב שמציב המון קשיים ובעיות. יו"ר כולנו משה כחלון אמר כי בכולנו אף אחד לא יצביע נגד צו מצפונו על דברים שלא בהסכמים הקואליציוניים", הסבירה לפני הדיון. בתגובה לכך, העניש יו"ר הקואליציה ביטן את עזריה וביטל לה נסיעה למפגש של האיחוד האירופי בו הייתה אמורה להשתתף. בעקבות העונש, החליטו סיעות האופוזיציה כי כאות סולידריות יעניקו קיזוז לח"כ עזריה כדי שתוכל לצאת לכינוס. יו"ר סיעת המחנה הציוני ומרכז האופוזיציה ח"כ יואל חסון אמר כי: "‏‎‎סיעות האופוזיציה יתנו גיבוי לכל חבר קואליציה שיצביע ע"פ מצפונו ועם עמדת האופוזיציה ונגד עמדת הקואליציה. חברי הקואליציה המצפוניים, אנחנו איתכם".

עזריה ציינה כי היא לא רואה בפעולתה כל פסול. "החוק הזה הוא לא בהסכמים הקואליציוניים ואני החלטתי להצביע על פי צו מצפוני נגד הצעת החוק", הדגישה. "אני לא רואה בזה מרד בקואליציה. זאת הצעה שפוגעת במשטרה ובפרקליטות, ותיצור עומס על המערכת. התקשורת תוכל לסקר חקירות נגד אדם אבל המשטרה לא תוכל להודיע שהוא חף מפשע. אם החוק הוא לא פרסונלי ולא ישפיע על רה"מ, מדוע להעביר אותו בלחץ ובחופזה? אני לא מאמינה בחקיקה תחת אש. לפיכך אצביע נגד. אני מודה לשר כחלון על חופש ההצבעה, על אף הלחצים, ועל אמירתו שאף אחד לא יצביע נגד צו מצפונו על חוקים שאינם בהסכם קואליציוני", אמרה.

מליאת הכנסת. צילום: מרק ישראל סלם


התמיכה בחוק התקבלה לאחר ששרת המשפטים איילת שקד סיכמה כי "היה דיון טוב וענייני". החוק ישונה בכנסת בהסכמה ובכפוף לשרת המשפטים שקד והשר לביטחון פנים גלעד ארדן ויחזור לפני קריאה ראשונה לאותה הוועדה. בשבוע שעבר הוחלט בפגישה בין שרת המשפטים איילת שקד לבין יו"ר הקואליציה ביטן כי הצעת החוק תועבר בקריאה טרומית אך תקודם בהמשך רק בהסכמת כל הנוגעים בדבר.

כזכור, השר ארדן יצא במתקפה נגד החוק בנוסח הנוכחי שלו. לדבריו, שהובאו בגל"צ, מדובר בחוק אשר "מנוגד למהות עבודת המשטרה והחוקרים". באופן דומה, גם מפכ"ל המשטרה רב ניצב רוני אלשיך הביע את התנגדותו להצעת החוק.


ניצן: "הפרקליטות אינה חותמת גומי של המשטרה"

הדיון על "חוק ההמלצות" החל כאמור ביום ראשון בוועדה, על רקע התנגדות היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט והשר לביטחון פנים גלעד ארדן. בדיון השתתפו תת ניצב (תנ"צ) ערן קמין, ראש חטיבת החקירות, ופרקליט המדינה שי ניצן. השניים הגיעו כדי להגן על עמדת המשטרה והפרקליטות בסוגיה זו. 

ניצן הביע בדיון את התנגדותו לחוק ואמר כי "יש משמעות נכבדת לעמדת המשטרה". לדבריו, אם החוק יעבור, "תהיה זו פגיעה בעבודת המשטרה ועבודת הפרקליטות. אני לא מצליח לראות את התועלת בהצעה. זה יגרום עינוי דין גם לחשודים וגם למתלוננים". הוא הוסיף כי "הפרקליטות אינה חותמת גומי של המשטרה", ואף טען שיצטרך לקבל 100 תקנים חדשים באופן מיידי לאחר שהחוק יעבור.