איש ממשפחת המלוכה הבריטית מעולם לא קיים ביקור רשמי בישראל. אחת הסיבות לכך, לטענת הבריטים, היא היעדר פתרון מדיני לסכסוך הישראלי-פלסטיני. כעת מתברר שכבר לפני יותר מ-30 שנה יצא בכיר בבית המלוכה נגד היהודים, השפעתם והגעתם למזרח התיכון.

במכתב שכתב הנסיך צ'ארלס ב-1986 לחבר, מביע יורש העצר הבריטי את הערכתו לגבי הסכסוך במזרח התיכון. לדבריו, גלי העליה היהודית לארץ ישראל באמצע המאה ה-20 גרמו לבעיות הגדולות באזור". עוד כותב הנסיך, שהטרור באזור ייפסק כשהגורמים לכך יטופלו, אם כי הוא לא מסביר מהם הגורמים האלה. 

המכתב נכתב בסוף שנת 1986, מיד לאחר ביקורו של הנסיך עם הנסיכה המנוחה דיאנה בערב הסעודית ובנסיכויות המפרץ. "ניסיתי לקורא קצת את הקוראן וזה נתן לי תובנות לגבי איך הערבים חושבים ופועלים. אבל אני לאו חושב שקריאה בתנ"ך תעזור להם להבין אותנו", כתב. בנוסף, הוא כתב כי "אני מתחיל להבין את השקפת עולמם של הערבים לגבי ישראל. לא ידעתי שהם רואים אותה כקולוניה אמריקאית".
 
"אני מבין שהערבים והיהודים הם עמים שמיים במקורם, ושהזרם של יהודים אירופים זרים (בעיקר מפולין), הוא שגרמה לבעיות הגדולות האלה. אני יודע שיש הרבה נושאים מסובכים, אבל איך אפשר להביא לסיום הטרור בלי לטפל בבעיות שגורמות לו?", כתב הנסיך הבריטי.

מכתבו של הנסיך צ'ארלס
מכתבו של הנסיך צ'ארלס
ההתבטאות היותר בעייתית במכתב היא ככל הנראה לגבי הלובי היהודי בארצות הברית, ומותח ביקורת על ההשפעה שלו ושל הכסף היהודי במדיניות האמריקאית. צ'ארלס מביע תקווה שלנשיא האמריקאי (רונלד רייגן) יהיה אומץ לעמוד מול הלובי היהודי: "לבטח לאחד מנשיאי ארצות הברית יהיה האומץ לעמוד מול הלובי היהודי באמריקה? אני חייב להיות תמים, אני מניח". 

מארמון קלארנס, מעונו של הנסיך צ'ארלס, נמסר בתגובה: "המכתב בבירור לא מביא את עמדותיו האישיות של הנסיך לגבי הסכסוך הישראלי-פלסטיני, אלא את השעות של האנשים שפגש במהלך הביקור במפרץ הפרסי. הוא חלק את הדעות האלה בהתכתבות פרטית עם חבר  בניסיון לשפר את הבנתו בנושא סבוך שבו החל לעסוק"
 
"במהלך השנים, הנסיך המשיך ללמוד את הנושאים הסבוכים המתוארים במכתב. יש לא היסטוריה מוכחת של תמיכה בקהילות היהודית והערבית ברחבי העולם הוא ידוע כמי שמקדם דיאלוג בין דתי והבנה תרבותית". 

כאמור, מעולם לא נערך ביקור רשמי של מישהו ממשפחת המלוכה בישראל. הנסיך צ'ארלס עצמו ביקר בישראל פעמיים, בהלוויותיהם של יצחק רבין ושמעון פרס, אך לא היה מדובר בביקור רשמי. סבתו של צ'ארלס, אליס פון באטנברג, קבורה בכנסיית מריה מגדלנה בהר הזיתים, והוא ביקר בקברה כשהיה בישראל.