האם הגיע סוף סוף הקץ לתורים, לראיונות, לטפסים הארוכים ולכספים הרבים שהישראלים משלמים בדרך אל הוויזה המיוחלת לארצות הברית? ירושלים הגיעה לאחרונה להסכמות עם וושינגטון, לפיהן ככל הנראה בתוך שנים בודדות לא נידרש לתהליך הארוך והמייגע. המהלך, בו מבקשים לבטל את החובה בקבלת ויזה כתנאי כניסה לאמריקה, יתאפשר בעקבות הסכם בין המדינות שיקנה לרשויות האכיפה של אמריקה את האפשרות לקבל מידע על ישראלים המוגדרים חשודים בביצוע פשעים חמורים, וכך למנוע את כניסתם לארצות הברית.



שרת המשפטים איילת שקד סיפרה הבוקר (שני) בראיון לגל"צ על ההבנות שהושגו, וציינה כי מדובר בהליך שייצא לפועל תוך שנים ספורות: "הפרטים מורכבים וזה דיאלוג שנמשך ארבע שנים בין המדינות, אז זה לא יקרה כל כך מהר. צריך לעשות תיקוני חקיקה כך שזה יימשך עוד שנה-שנתיים להערכתי".



שקד הסבירה על החלופה, הסכם שכאמור יעניק פטור מאשרה תמורת מסירת מידע על ישראלים החשודים בפשעים חמורים: "הרצון של האמריקאים היה לקבל מידע מתוך מאגר טביעות האצבע של ישראל, מדובר במאגר שיש בו מספר גדול מאוד של נתונים. בסופו של דבר הגענו להסכמות שהם יוכלו לשאול שאילתות על אנשים שהורשעו או מואשמים בפשעים חמורים וכך תישמר הפרטיות של רוב אזרחי ישראל".



על הסכם מסוג זה חתומות למעלה מ-40 מדינות, ביניהן גרמניה, בריטניה ויפן, והוא מוגדר כתנאי בסיס לקבלת הפטור.



הסוף לתורים? שגרירות ארצות הברית בישראל. צילום: רויטרס