בקיעים בקואליציה? סיעת ישראל ביתנו דורשת להכניס שינויים בטיוטת הצעת חוק הלאום, הנדונה הבוקר (שני) בוועדה מיוחדת בראשות ח"כ אמיר אוחנה (הליכוד) , שכן לדבריה “בנוסח הקיים יש ניסיון לקבוע את ישראל כמדינת הלכה ויש לזכור שמטרת החוק היא לקבוע שישראל היא מדינת הלאום של העם היהודי אך לא מדינת הלכה".

נציג הסיעה בוועדת הלאום, ח"כ עודד פורר שלח בעניין זה מכתב לח"כ אוחנה בו הוא דורש להכניס שינויים בטיוטה הנדונה שיכללו ציטוטים מדויקים מתוך מגילת העצמאות ולא יסתפקו רק באמירה כללית לפיה הצעת החוק היא ברוח מגילת העצמאות, שכן לדבריו ההצעה הנוכחית "פוגעת בחוק השבות, הופכת את ישראל למדינת הלכה ופוגעת באחינו הדרוזים". 
בהתאם לזאת דורש ח"כ פורר כי בסעיף הראשון, הקובע כי "מדינת ישראל היא הבית הלאום של העם היהודי", להוסיף ניסוח הלקוח ממגילת העצמאות, על מנת להעניק תוקף להכרזת העצמאות ולדמותה של מדינת ישראל כמדינת הלאום של העם היהודי, שיש בה שוויון זכויות לכל אזרחיה.  בהתאם לזאת הוא דורש להעתיק ממגילת העצמאות את הפסקה שבה נאמר כי מדינת ישראל "תהא מושתת על יסודות החירות, הצדק והשלום לאור חזונם של נביאי ישראל ותקיים שוויון זכויות לכל אזרחיה".

ח"כ פורר. צילום: יונתן זינדל, פלאש 90
ח"כ פורר. צילום: יונתן זינדל, פלאש 90
עוד  כותב ח"כ פורר כי "אין מקום להכניס לתוך חוק היסוד את יום המנוחה, לוח השנה ושימור המורשת והמשפט העברי", שכן לדבריו "הם מעוגנים בחקיקה אחרת ואין מקום לכלול אותם בחוק יסוד". ישראל ביתנו גם דורשת לשמור על הניסוח המופיע במגילת העצמאות בסעיף העוסק בשמירה על המקומות הקדושים הקובע כי ישראל "תשמור על המקומות הקדושים לכל הדתות". 


יהודית ודמוקרטית יופיעו באותה שורה 

בפתח מכתבו מציין ח"כ פורר כי "חוק יסוד מדינת ישראל – מדינת הלאום של העם היהודי, הוא אחד מהחוקים החשובים בעיצוב דמותה של ישראל. דווקא משום כך עלינו לגשת לחקיקה לכל הפחות באותה זהירות שניגשו האבות המייסדים לפני 70 שנה למלאכת כתיבת מגילת העצמאות". לדבריו, "אכן הצליחו חותמי המגילה לשזור בה באופן מרשים את זכותנו ההיסטורית יחד עם מחויבותנו הבלתי מתפשרת ליהדות התפוצות ולקיבוץ גלויות. הכרזת העצמאות על הקמת מדינת יהודים בארץ ישראל עיצבה גם את מחויבותה של ישראל לאזרחיה הלא יהודים ובהם אחינו הדרוזים, הלוקחים חלק, יחד אתנו, בהגנה על המולדת".
עוד טען כי "נראה כי החוק מפרט יתר על המידה בנושאים רבים, ובפירוטו הרב מצמצם את תכולתו ועלול  להיות בבחינות כל המוסיף גורע". מכתבו של ח"כ פורר בא בהמשך לדברים שאמר בשבוע שעבר יו"ר ישראל ביתנו השר אביגדור ליברמן בישיבת הסיעה לפיהם יש לו קושי עם הנוסח המוצע מאחר והוא מנסה, כלשונו, להפוך את מדינת ישראל למדינת הלכה.

יתיר את הפלונטר? אוחנה. צילום: יונתן זינדל, פלאש 90
יתיר את הפלונטר? אוחנה. צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

 
דרישות ישראל ביתנו עלולות לעכב את הליך אישור החוק אותו מבקשים בליכוד לאשר בקריאה ראשונה בעוד כחודש ולסיים אותו בשלוש קריאות עד יום העצמאות ה-70 של מדינת ישראל.  בשבוע שעבר הודיע יו"ר הועדה ח"כ אמיר אוחנה כי כדי להתגבר על המחלוקת בשאלה האם מדינת ישראל היא קודם כל מדינה יהודית ורק אחר כך דמוקרטית, שני המונחים יופיעו באותה השורה.
סעיף אחר השנוי במחלוקת הוא הדרישה של סיעות האופוזיציה להכניס לתוך הצעת החוק את ההגדרה "שוויון" אולם החרדים מתנגדים לכך מהחשש שהדבר עשוי בעתיד לשחק לידיהם של הזרמים הלא אורותודוקסיים במאבקם להכרה במעמדם.