"המסמך הסודי של משרד החוץ הסעודי", בו שדרוג יוזמת השלום של ריאד ואף רמזים למפגשים והבנות בין בכירים ישראלים וסעודים, נחשף הבוקר (שלישי) על ידי העיתון הלבנוני "אל-אחבאר", המקורב לחיזבאללה. המסמך, שפורסם לראשונה, מוכיח, לפי העיתון, את מה שהודלף עד כה מאז ביקורו של נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ לסעודיה במאי האחרון, לפיו וושינגטון תחל את מאמציה לחתימה על הסכם שלום בין סעודיה וישראל. הוא כולל גם ביקורים הדדיים, ובראשם הביקור הסודי של יורש העצר לתל אביב.



על פי העיתון הלבנוני, המסמך כולל בנוסף את "גודל הוויתורים שריאד תציג כדי לסיים את הסוגיה הפלסטינית", וגם את "הדאגות שלה לקבל תמיכה נגד איראן וחיזבאללה".



בתחילת המסמך נכתב: "אני מתכבד להציג בפני הוד מעלתכם את פרויקט הקמת יחסים בין הממלכה למדינה ישראל, על בסיס הסכם השותפות האסטרטגית עם ארצות הברית, שנדון במגעים עם שר החוץ האמריקאי על פי הנחייתכם. הממלכה הסעודית היא מקור האסלאם, ארץ שני המקומות הקדושים ביותר, ולמעלה מ-1.6 מיליארד מוסלמים פונים למכה חמש פעמים ביום בתפילותיהם, ויש לה השפעה גדולה וכוח דיפלומטי שמסייע להשגת שלום".



טראמפ עם המלך סלמן. צילום: רויטרס
טראמפ עם המלך סלמן. צילום: רויטרס



עוד צוין כי "הממלכה הבטיחה בהסכם השותפות האסטרטגית עם הנשיא האמריקני דונלד טראמפ, שכל מאמץ אמריקני-סעודי הוא המפתח להצלחה, מאחר וסעודיה היא המדינה הטובה ביותר בעולם הערבי והמוסלמי שתוכל לגייס אחרים לקראת פתרון, שכן לא יכול להיות שום פתרון לסוגיה הפלסטינית שיצבור לגיטימציה, אלא אם הוא נתמך על ידי הממלכה הערבית הסעודית, מאחר והיא כיוון התפילה של המוסלמים".



"ההתקרבות של סעודיה עם ישראל, כוללת סיכונים מצד הממלכה כלפי העמים האסלאמיים, מאחר והסוגיה הפלסטינית מהווה מקור רוחני ומורשת היסטורית ודתית", מוסיף אל-ג'ובייר.



לדבריו, "הממלכה לא תעשה סיכון זה, אלא אם הבחינה שארצות הברית פועלת באמת נגד איראן, שפוגעת ביציבות באזור מאחר והיא נותנת חסות לטרור, בשל המדיניות העדתית שלה, מעורבותה בענייני האחרים. זאת, כאשר ההתנהלות האיראנית גונתה רשמית על ידי העולם האסלאמי כולו במסגרת ועידת ארגון שיתוך הפעולה האסלאמי שנערכה באיסטנבול באפריל 2016".



שבירת מונופול הגרעין


שר החוץ הסעודי מציע או לאפשר לריאד להשיג נשק גרעיני, או להביא לפירוק ישראל מהנשק הגרעיני שלה. "ברמה הצבאית, ישראל היא המדינה היחידה שיש לה נשק גרעיני במזרח התיכון, מה שמעניק לה יתרון של עליונות אזורית, ולכן יש לאפשר לממלכה להחזיק במרכיבים מרתיעים כאלה או שישראל תוותר על הנשק הזה", כותב אל-ג'ובייר ליורש העצר. "סעודיה תנצל את יכולותיה הדיפלומטיות ואת היחסים המדיניים שלה עם הרשות הפלסטינית ועם מדינות ערב והאסלאם, על מנת למצוא פתרונות סבירים, מקובלים וחדשניים לנושאים השנויים במחלוקת ביוזמת השלום הערבית בעיקר בענייני הפליטים וירושלים, ובאמצעות אימוצה של ארצות הברית של היוזמה".



לפי המסמך, ההסכם יכלול תחילה הפיכת העיר ירושלים תחת ריבונות בינלאומית, על פי ועדת פיל משנת 1937 וועדת האו"ם מ-1947. שתי ועידות אלה המליצו לא לצרף את ירושלים למדינה היהודית והערבית המוצעות, ולהשאיר אותה תחת ריבונות בינלאומית.



ואילו לגבי הפליטים הפלסטינים, מציע המסמך לאזרח אותם במקום הימצאותם, לפזר אותם במדינות ערב, תוך כדי ביטול ההמלצה של הליגה הערבית מלפני 50 שנה, לא לאזרח את הפלסטינים באף מדינה ערבית.



רוחאני. "להתמקד בסכנה המרכזית באזור - איראן". צילום: AFP
רוחאני. "להתמקד בסכנה המרכזית באזור - איראן". צילום: AFP



עוד נאמר במסמך, כי על פי הסכם השותפות עם הנשיא טראמפ, סעודיה וארה"ב יצטרכו להגיע להסכם עקרונות לפתרון הסופי, ולאחריו פסגה בין שרי החוץ של האזור בהזמנת ארצות הברית, במטרה להגיע להסכמת כל הצדדים להסכם העקרונות. לאחר מכן, הנשיא טראמפ קורא למנהיגי האזור לאמץ את הסכם העקרונות, ורק לאחר מכן מתחילים במגעים על ההסכם הסופי.



השר הסעודי מדגיש, כי תפקידה של ריאד הוא לגייס את האחרים כדי להשיג שלום ופריחה בין ישראל ומדינות העולם הערבי והאסלאמי. "בתחילת נרמול היחסים עם ישראל, הדבר לא יהיה מקובל על דעת הקהל בעולם הערבי", מצנן השר הסעודי את ההתלהבות. "אך סעודיה רואה שהטכנולוגיה הישראלית עם היכולות הכלכליות של מדינות המפרץ, בנוסף לכח האדם הערבי, יביא להתפרצות אדירה שיביא את המזרח התיכון לשגשוג, יציבות ושלום".



"ההסכמות בין סעודיה לישראל"


"הקונפלקט הישראלי-פלסטיני הוא הארוך באזור, והקיצוניים השתמשו בו כדי לתרץ את פעולותיהם", מוסיף השר הסעודי. "הוא הביא את כל הצדדים הפועלים באזור לא להתמקד בסכנה המרכזית באזור – איראן. פתרון סכסוך זה יפתח את האפשרויות לשיתוף פעולה ביטחוני, מסחרי, בהשקעות וכן שת"פ יותר אפקטיבי למאבק באיראן".



השר הסעודי רומז כי היו פגישות בין בכירים ישראלים וסעודים, והוא מסכם כי שני הצדדים מסכימים על ששה סעיפים: להיאבק לכל פעילות שמשרתת את המדיניות האיראנית העוינת במזרח התיכון; החמרת הסנקציות האמריקניות והבינלאומיות על תוכנית הטילים הבליסטיים האיראניים; החמרת העיצומים בעניין החסות האיראנית לטרור בעולם; בחינה מחדש של שש המעצמות להסכם הגרעין, כדי ליישם אותו כלשונו; להגביל את היכולת של איראן להגיע לכספים המוקפאים שלה, תוך ניצול המצב הכלכלי הקשה במדינה כדי ללחוץ על המשטר מבפנים וכן שיתוף פעולה מודיעיני אינטנסיבי כדי להילחם בפשע המאורגן והברחת הסמים שמקבלים תמיכה מאיראן וחיזבאללה.