שלושה ימים לאחר החתימה על הסכם הפסקת האש בדרום סוריה, אמר היום (רביעי) שר החוץ הרוסי סרגיי לברוב כי "רוסיה לא הבטיחה שתדאג לנסיגת הכוחות האיראניים מסוריה", והוסיף כי "הנוכחות האיראנית במדינה לגיטימית", זאת למרות הדיווחים לפיהם מוסקבה התחייבה להוציא את האיראנים מהאזור המוגדר, שלא ברור מה גודלו.



כזכור, ביום שישי האחרון ארצות הברית ורוסיה חתמו על הסכם הפסקת אש בדרום סוריה, המבוסס על ההבנות שהשיגו הנשיאים דונלד טראמפ ו-ולדימיר פוטין בפגישתם בשולי ועידת ה-G20 בהמבורג בחודש יולי. לאחר החתימה על ההסכם אמר השר לשיתוף פעולה אזורי צחי הנגבי כי "ההסכם שנחתם איננו נותן מענה לגישה הישראלית שלא תהיינה התקרבות של כוחות איראניים לגבול ישראל".



לברוב. צילום: רויטרס
לברוב. צילום: רויטרס



שר ההסברה של ירדן, מוחמד מומאני ציין לאחר ההגעה להסכמות בנושא כי נציגי שלוש המדינות חתמו על מזכר הבנות בעמאן. הבכיר הירדני ציין גם כי ההסכם הוא צעד חשוב במאמצים של שלוש המדינות בסוריה ליצור סביבה ראויה ותנאים להשגת פתרון מדיני בר קיימא למשבר בסוריה. לדבריו, ההסכם החדש תומך באזורי אי ההסלמה שנכנסו לתוקף בחודש יולי, אשר אמורים לסייע להחזיר את היציבות ולאפשר את אספקת הסיוע ההומניטרי.



מוקדם יותר, דווח כי איראן מקימה בסוריה שני בסיסים קרובים לגבול עם ישראל. משמרות המהפכה של איראן הקימו מיליציה תחת השם "אנסאר אל-מהדי", בעיר אזרע בעלת הרוב הנוצרי באזור דרעא שבדרום סוריה, כך דיווח במהלך סוף השבוע הערוץ הסעודי "אל-ערביה". גורמי אופוזיציה הזהירו כי המיליציה פועלת במרחק 30 ק"מ מגבול ישראל וירדן, מה שעלול לטרפד את אזור הפחתת ההסלמה שסוכם בין ארצות הברית לרוסיה. "מטרת המיליציה היא לחבל בהסכם הפחתת ההסלמה בדרום הסורי", אמרו הפעילים.


הנגבי. "ההסכם לא נותן מענה לגישה הישראלית". צילום: מרים אלסטר, פלאש 90
הנגבי. "ההסכם לא נותן מענה לגישה הישראלית". צילום: מרים אלסטר, פלאש 90


מדובר בגדוד 313 המורכב מצעירים שפועלים באזור דרעא, והוא מאומן וממומן על ידי משמרות המהפכה של איראן. "ההרכב של המיליציה מוכיח את מדיניות איראן של חלוקת האזור", אמר מוחמד סברה, אחד מראשי הנושאים ונותנים עם המשטר הסורי בז'נבה. בדיווח נאמר, כי איראן מנסה בצורה זו לנטרל את הסכם המבורג בו הגיעו מוסקבה וושינגטון להחלטה שהכוחות והמיליציות האיראניות, יתרחקו כדי 35 ק"מ מהגבול עם ישראל. אולם, הבסיס של מיליציה זו מרוחק מגבול ישראל וירדן 30 ק"מ, דבר שכנראה יביא לטרפוד ההסכם בין שתי המעצמות.

לעומת זאת, ב-BBC דווח כי איראן מקימה בסיס במרחק של 50 ק"מ מהגבול. מתמונות הלוויין שצולמו עולה כי באתר נבנו יותר מ-24 מבנים. לפי הדיווח, כמה מהמבנים הופיעו בקרקע בחודשים האחרונים.