דרמה פוליטית רגע לפני שבת: שר הבריאות ח"כ יעקב ליצמן הודיע היום (שישי) לראש הממשלה בנימין נתניהו, כי אם יתבצע חילול שבת בעבודות תשתית לרכבת בשבת הקרובה, הוא יתפטר ביום ראשון מתפקידו בממשלה. השר ליצמן הסביר: "המשך הפיכת יום השבת ליום השיפוצים הלאומי של רכבת ישראל, מנוגד לסטטוס קוו, ומהווה פגיעה חמורה במסורת ישראל ובערך קדושת השבת". 

כשעתיים לאחר מכן, הודיע שר הרווחה חיים כץ כי מצא פתרון למשבר, לפיו לא יעסיקו עובדים ברכבת שיום מנוחתם שבת, כלומר עובדים יהודים. בנוסף, השר החליט להתחיל לבדוק באופן יותר הדוק את האישורים הניתנים לרכבת מעתה.

הפנייה של ליצמן לראש הממשלה היא המשך לאזהרה שהשמיע בראשית השבוע בישיבת ראשי הקואליציה בה אמר: "עברנו את קו פרשת המים ואם חילולי השבת יימשכו זה עלול להפיל את הקואליציה".

גם חבר מפלגתו של ליצמן, ח"כ יעקב אייכלר אמר בכאן ב' כי "שרי התחבורה והעבודה ישאו באחריות להפלת הממשלה אם השר ליצמן יתפטר. רכבת ישראל קיבלה היתר עבודה אבל אפילו לשיטת הבג"ץ היא איננה חייבת לעבוד. היא יכולה להפסיק מיד את העבודה שכידוע אינה נחוצה. הגיעו מים עד נפש. חודשים ארוכים מתעלמים מאיתנו בנושא השבת. ליצמן הבין שלא נותרה לו ברירה, אם אין לנו השפעה כשאנחנו יושבים בממשלה, אז מה זה משנה מי יהיה ראש הממשלה, אם זה לפיד או מישהו אחר?". 


עבודות ברכבת ישראל. צילום: אבשלום ששוני
עבודות ברכבת ישראל. צילום: אבשלום ששוני


 
 

חברי כנסת מהסיעות החרדיות פנו לפני כחודש במכתב לראש הממשלה בנימין נתניהו בדרישה להורות על ביטול עבודות התשתית ברכבת ישראל במהלך השבת. לטענת חברי הכנסת החרדים העבודה בשבת במרחב הציבורי פוגעת בסטטוס קוו בין חרדים לחילונים במדינה ואף מפרה הסכמים קואליציוניים והבטחות שהעניק נתניהו לחרדים.



על המכתב שנשלח לראש הממשלה היו חתומים חברי "ועדת הארבעה" של נציגי סיעות חרדיות שהוקמה כדי לעקוב אחר הפרות של הסטטוס קוו בענייני שבת, דת ומדינה, חברי הכנסת אורי מקלב וישראל אייכלר מיהדות התורה, ויואב בן צור ומיכאל מלכיאלי מש"ס.



חברי הכנסת החרדים הזהירו במכתבם כי "בשום פנים ואופן לא ניתן יד לשום היתר או הקלה בפגיעה בשבת בכך שעבודות תשתית ותחזוקה מלכתחילה מתוכננות להיעשות ולהתבצע בשבת פעם אחר פעם בחסות ובגיבוי משרדי ממשלה תוך הפרה של מדיניות הממשלה ורמיסת שבת קודש ופגיעה באבני היסוד של העם היהודי".