מפלגת העבודה וסיעת המחנה הציוני הגישו ביוזמתה של ח"כ איילת נחמיאס ורבין נוסח חדש לחוק יום הזיכרון ליצחק רבין, שהתקבל בכנסת ב־1997. בנוסח החדש ייכתב לראשונה כי רצח רבין היה רצח פוליטי. כמו כן, האחריות להפקת אירוע הזיכרון המרכזי בכיכר רבין תוטל על ממשלת ישראל בעוד שהאחריות לתוכן העצרת תוטל על מרכז רבין.



בדברי ההסבר להצעת החוק המתוקנת נכתב כי הטלת האחריות לארגון העצרת על הממשלה ועל מרכז רבין באים "במטרה להבטיח הסכמה ציבורית גדולה ועיסוק משותף ברצח פוליטי והמאמץ שלו כולנו חייבם להיות שותפים למניעת רצח נוסף".



יצוין כי בחוק יום הזיכרון ליצחק רבין שהתקבל ב־1997 לא מופיע אזכור לכך שמדובר ב"רצח פוליטי" ורק נאמר כי "בבתי הספר יצוין יום הזיכרון בפעולות שבהן יועלו דמותו ופועלו, שיוקדשו לחשיבות הדמוקרטיה בישראל ולסכנת האלימות לחברה ולמדינה”.



ח"כ ורבין. צילום: מרים אלסטר, פלאש 90
ח"כ ורבין. צילום: מרים אלסטר, פלאש 90



בנוסח החדש כאמור ייכתב שהפעילויות בבתי הספר יוקדשו ל"סכנת האלימות הפוליטית" לחברה ולמדינה וכי מדובר ברצח פוליטי של ראש הממשלה. עוד קובע חוק יום הזיכרון החדש לרבין כי אירועי ההנצחה לרבין יתחילו כבר ערב יום הזיכרון, כמקובל בערב יום הזיכרון לחללי צה"ל. הציפייה היא שערוצי הטלוויזיה והרדיו יתאימו את אופי השידורים לערב יום הזיכרון ולא ישדרו, למשל, באותו ערב תוכניות ריאליטי או תוכניות בידור.



נחמיאס ורבין אמרה כי קיבלה את הסכמת יו"ר העבודה אבי גבאי לשינויים וכי כל חברי הסיעה יחתמו על הצעת החוק. לדבריה, "העובדה שביום השנה ה־22 עדיין מצאנו עצמנו מפולגים סביב מנהגי ההנצחה, שנועדו להזכיר לנו לא רק את האיש ופועלו, אלא את האופן שבו באו חייו לקצם, מעוררת דאגה שמא יש מאמץ ציבורי לשחוק את העובדה שראש הממשלה נרצח כאן”.



בתוך כך, מוקדם יותר התברר כי רוצחו של ראש הממשלה יצחק רבין ז"ל, יגאל עמיר, יבקש משפט חוזר, כך עלה מדברים שפרסמה אמש רעייתו, לריסה טרימבובלר־עמיר. בפוסט שפרסמה עם צאת השבת כתבה טרימבובלר־עמיר: “שלום לכולם, אני רוצה לעדכן שבימים אלו מוקם צוות הגנה להכנת ולהגשת בקשה למשפט חוזר ליגאל עמיר".



יגאל עמיר. צילום: פלאש 90
יגאל עמיר. צילום: פלאש 90



היא הוסיפה כי "המהלך נעשה ברשות ובסמכות לאחר שיגאל עמיר נתן את הסכמתו. כל הנושא התקשורתי בנוגע למהלך ינוהל על ידי חברה משווייץ ולא ימסרו פרטים כלשהם לתקשורת בישראל”. היא גם צירפה להודעה את כתובת המייל של החברה בשווייץ, שתנהל לדבריה את הקמפיין התקשורתי. טרימבובלר־עמיר למעשה "שיתפה" הודעה של עו"ד גבי שחר, שייצג את עמיר המשפט. אמש אישר שחר את הדברים.



עמיר התנקש בחייו של רבין ב־4 בנובמבר 1995, בסיומה של עצרת תמיכה בתהליך השלום בכיכר מלכי ישראל (כיום כיכר רבין) בתל אביב. העצרת אורגנה כתגובה להפגנות הימין, תחת הססמה "כן לשלום, לא לאלימות". בתום העצרת חיכה עמיר לרבין במגרש החניה הסמוך, ושם רצח אותו ביריות אקדח. לאחר שנלכד, נשפט והודה ברצח נידון עמיר למאסר עולם ועוד שש שנים על פציעת מאבטח. עמיר מעולם לא הביע חרטה על הרצח. בתחילת 2004 ביקש עמיר להתחתן עם לריסה טרימבובלר, גרושה ואם לארבעה. ב־28 באוקטובר 2007 נולד בנם, ינון אליה שלום.