הממשלה החליטה היום (ראשון) פה אחד לקבל את יוזמת השרים גלעד ארדן ואריה דרעי, להאריך את הוראת השעה המאפשרת את הפעלת מתקן חולות השלושה חודשים בלבד וזאת במטרה לסגור אותו לאחר מכן. כתוצאה מכך, למסתננים ייוותרו שתי אופציות בלבד: להיכנס לכלא או לצאת מהארץ. 



ראש הממשלה בנימין נתניהו אמר בפתח ישיבת הממשלה כי "המדיניות שלנו כלפי המסתננים היא תלת שלבית: שלב ראשון - בלימה. הקמנו גדר וחוקקנו חוקים שיחד בלמו כליל את שיטפון המסתננים ולמעשה היום מספר המסתננים עומד על אפס. השלב השני היה הוצאה. הוצאנו כ-20,000 מתוך המסתננים הקיימים ובאמצעים שונים. עכשיו זה השלב השלישי - הוצאה מוגברת. ההוצאה הזאת מתבצעת תודות להסכם בינלאומי שהשגתי, שמאפשר לנו, מתוך 40,000 המסתננים שנותרו, להוציא אותם ללא הסכמתם. זה דבר מאוד חשוב. הדבר הזה מאפשר לנו בהמשך ליתר את מתקן "חולות" ולהפנות חלק מהמשאבים הגדולים שאנחנו מפנים לשם לפקחים ולהוצאה מוגברת. ולכן יש פה הצלחה אבל המטרה שלנו היא להמשיך להוציא ולהוציא אפילו יותר, באופן משמעותי יותר ממה שהוצאנו עד היום".



בשבוע שעבר סיירו השרים ארדן ודרעי במתקן 'חולות'. דרעי אמר אז כי "כפי שהבטחתי לתושבי דרום תל אביב ושאר תושבי השכונות והערים בהן מתגוררים מסתננים, בכוונתי להגביר בכל אמצעי אפשרי את קצב היציאה למדינה שלישית ולא לאפשר עוד למסתננים את הנוחות שבמרכז השהייה חולות. זה המסלול שקבעה הממשלה וזה המסלול שאקדם".

השר ארדן הוסיף כי  "בעקבות החלטות בג״ץ שהגבילו את תקופת השהייה במתקן 'חולות' והיטיבו מאוד את התנאים בו, נוצר מצב ששירות בתי הסוהר איננו הגורם המתאים לניהול המתקן והוא אינו מהווה תמריץ משמעותי לעזיבת ישראל כפי שהוא היה מיועד להיות. סגירת חולות היא בעיני ההחלטה הנכונה כדי להעביר מסר ברור למסתננים. מדינת ישראל נחושה להחזיר את חיי השגרה לתושבי ישראל ולהוציא חזרה את עשרות אלפי המסתננים הבלתי חוקיים שהשתקעו בה".

השר ארדן בסיור במתקן 'חולות'. צילום: באדיבות המשטרה
השר ארדן בסיור במתקן 'חולות'. צילום: באדיבות המשטרה


כזכור, לפני כחודש הודיע ראש הממשלה בנימין נתניהו כי הוא הגיע להסכם גירוש מבקשי המקלט והמסתננים למדינה שלישית גם ללא הסכמתם. טרם נמסר אילו מדינות הסכימו לקלוט את המסתננים ומה מידת הביטחון האישי שלהם בארץ הספציפית אליה יישלחו. בהסכמים קודמים שעליהם חתמה המדינה התנו המדינות השלישיות קבלת הפליטים רק בהסכמתם ועל כן הציעה להם הממשלה סכומי כסף רבים. עם זאת, חלק מהמסתננים שנשלחו בעבר למדינות שונות באפריקה סיפרו כי תנאי המחיה שלהם קשים מאוד וכי גם נשקפת סכנה לחייהם.

ארגוני הסיוע: "ספין על גבי 'השחורים מאפריקה'"

ארגוני זכויות האדם בישראל (המוקד לפליטים ולמהגרים, האגודה לזכויות האזרח, אמנסטי אינטרנשיונל ישראל, קו לעובד, רופאים לזכויות אדם וא.ס.ף - ארגון סיוע לפליטים ומבקשי מקלט בישראל וARDC) הגיבו להחלטה ואמרו כי שוב עושה הממשלה ספין פוליטי על גבם של מי שסימנה כשחורים מאפריקה' והכל במטרה להסית את דעת הקהל מהמחדלים האמתיים שלה. בישראל חיים כ-37,000 מבקשי מקלט בהם נשים וילדים. אלפים מתוכם הם קורבנות מחנות העינויים בסיני. במקום לעמוד בהתחייבויותיה הבינלאומיות והמוסריות ולקיים מערכת מקלט שתעניק הגנה לפליטים, בוחרת הממשלה פעם נוספת לשקר, להסית, ולמרר את חיי הפליטים להם היא אינה מאפשרת להגיש בקשות מקלט". 

"מיליארד שקלים לא הספיקו לממשלת ישראל כדי להבין שכליאה והתעמרות הם לא כלי אפקטיבי כאשר מדובר באנשים שחייהם בסכנה. במקום להתנער מקומץ פליטים הנמצאים בתחומה, ישראל יכולה וצריכה להגן על מבקשי המקלט כשאר מדינות העולם, במקום לכלוא אותם או לגרשם להמשך מסע של פליטות: אוגנדה ורואנדה אינן מהוות יעד בטוח למבקשי המקלט. על הממשלה לספק מיד פתרון אמתי ולהעניק הגנה מלאה לכל מי שהיא מתחמקת שוב ושוב מלהכיר בו כפליט".