במערכת הפוליטית לא נותרו אדישים להחלטת נשיא המדינה ראובן רובי ריבלין לדחות את בקשת החנינה של אלאור אזריה, זאת לאחר שעונשו קוצר מ-18 ל-14 חודשים בלבד על ידי הרמטכ"ל גדי איזנקוט. לאחר ההחלטה שוחח שר החינוך נפתלי בנט עם אמו של אלאור אזריה, אושרה, ואמר לה: "אני מצר על ההחלטה שלא לחון את אלאור. תמסרי גם לאלאור וגם לצ'ארלי את אהבתי. אין לנו מדינה אחרת, ואסור לנו להתייאש. עכשיו צריך להסתכל קדימה. חייבים להרים את הראש ולהיות חזקים".


אחותו של החייל היורה, אתי אזריה, הביעה את זעמה בפוסט שכתבה בפייסבוק: "כמה זה הזוי ומבזה מערכת שלמה שמרשה לעצמה לדרוך ולרמוס משפחה שלמה, לא מעניין אותם שמעבר למקרה יש משפחה מרוסקת שהלב שלהם לא שלם כבר שנתיים!!!!  קיבינימט שנתיים שלמות!!! מן הראוי זה לעדכן את המשפחה לפני שמוציאים את זה בתקשורת!!!!". 

 

היא הוסיפה כי "אני פשוט חסרת מילים מכעס ועצבים עד כמה תתעללו במשפחה שלי???? עד מתי תתעללו בחייל גיבור שביצע את המוטל עליו, וכרגע בין סורגים וחירותו נלקחה ממנו בכוח ולא בצדק!!! למען האמת אני באמת לא יודעת אם אני במדינת ישראל או מדינה זרה... פשוט מתביישת". 

שר הביטחון, אביגדור ליברמן, אמר כי הוא מקבל את ההחלטה, אך הביע צער עליה. "אני מוקיר ומעריך את נשיא המדינה", אמר, "אך מביע צער על החלטתו לדחות את בקשת החנינה של החייל אלאור אזריה. לנשיא ריבלין הייתה הזדמנות לשים קץ לפרשה זו אשר טלטלה את החברה הישראלית. מעבר למחיר האישי ששילמו החייל ומשפחתו, סברתי ועודני סבור כי במקרה ייחודי זה היה מקום לשקול גם את האינטרס הציבורי, את הצורך באיחוי הקרעים בחברה ואת השפעת האירוע והמשפט על חיילי צה"ל ועל הנוער העומד בפני גיוס. גם בשעה זו, אל לנו לשכוח שמדובר בחייל מצטיין ובמחבל שבא להרוג". 
שרת התרבות והספורט מירי רגב הכריזה בתגובה למהלך כי "נשיא המדינה פגע במוסד החנינה ובחר גם הוא להפקיר את אלאור". לדברי רגב, "לנשיא המדינה היתה הזדמנות לממש את התכלית הראויה ביותר של מוסד החנינה. מצער מאוד שהנשיא ריבלין נכנע ללחצים פסולים ובחר גם הוא להפקיר את אלאור. מוסד החנינה נועד בדיוק למקרים כאלה - להשלים את הפער בין הדין הרשמי לבין תחושת הצדק ורחשי הלב של הציבור הרחב". 
 
מירי רגב. צילום: פלאש 90
מירי רגב. צילום: פלאש 90


לטענתה, "לנשיא הייתה הזדמנות להעביר מסר לחיילים שגם אם הם טועים, הם ישפטו במישור המשמעתי אבל הם לא יופקרו. אלאור לא צריך לשבת אפילו יום נוסף אחד בכלא. אמרתי בתחילת הדרך ואומר שוב: כל הסאגה הזו אמורה הייתה להתנהל בהליך משמעתי בצבא ולא במישור הפלילי. חבל מאוד שהנשיא לא סיים את הסאגה הזו היום".

 הדרך לאחד את הקרעים בחברה הישראלית היא לתת רוח גבית לרמטכ"ל, המסמל את הקונסנזוס הלאומי הרחב, ולא רוח נגדית המערערת את ערכי צה"ל ואת הקונסנזוס סביבו https://t.co/pBj4FiSLc3

יו"ר מרצ זהבה גלאון טענה כי היא "מברכת את הנשיא ריבלין שלמרות הלחץ הציבורי הוכיח שליבו בצד הנכון של שלטון החוק ושל מוסר הלחימה". באופן דומה, ח"כ עמר בר לב מהמחנה הציוני טען בחשבון הטוויטר שלו כי "עוד לא אבדה תקוותינו, כל עוד יש למדינת ישראל נשיא כזה". בנוסף, בר-לב תקף את שר הביטחון, כשכתב: "הדרך לאחד את הקרעים בחברה הישראלית היא לתת רוח גבית לרמטכ"ל, המסמל את הקונצנזוס הלאומי הרחב, ולא רוח נגדית המערערת את ערכי צה"ל ואת הקונצנזוס סביבו".
השר יובל שטייניץ חיזק אף הוא את החלטת הנשיא בגל"צ, כשאמר כי "אין מקום לעליהום על הנשיא. הוא מעביר מסר שאנחנו לא יכולים להרוג אנשים מנוטרלים לחלוטין".

לעומת זאת, ח"כ אורן חזן תקף בחריפות את הצעד בכאן ב': "מה שעשה ריבלין הבהיר לי מדוע יש לבטל את מוסד הנשיאות. מחר אגיש תיקון לחוק יסוד המדינה שישלול את האפשרות הבלעדית של הנשיא להעניק חנינה".

הוא הוסיף כי "הנשיא לא עושה דבר מלבד לאכול בארוחות טובות ולהצטלם לתמונות חמודות. ריבלין סידר לחבר שלו אולמרט, תנאי שחרור מצוינים. אלאור אזריה ימשיך לשלם מחיר ציבורי כבד בזמן שהנשיא ימשיך לאכול סופגניות".

מי שהצטרף לדעתו של חזן היה שר התקשורת איוב קרא, שהצהיר כי הוא "מצר מאוד על החלטת הנשיא שלא לתת חנינה ללוחם אלאור אזריה. משפחת אזריה סבלה מספיק ושילמה בבריאותה די והותר. זוהי שעת הרחמים - הגיע הזמן לסיים את הפרשה ולהחזיר את אלאור לחיק משפחתו האוהבת, ויפה שעה אחת קודם".

ליברמן. "החלטה מצערת". צילום: פלאש 90
ליברמן. "החלטה מצערת". צילום: פלאש 90


סגנית יו״ר הכנסת, חה״כ נאוה בוקר, התאכזבה גם היא מדחיית החנינה. ״החלטה מאכזבת. הנשיא התעלם ממשפט הראווה הנורא שנעשה לחייל, הוא התעלם מתקופת המעצר הממושכת שבאופן תמוה לא נכללה במניין ימי המאסר, ויותר מכל הוא התעלם מהעובדה שאלאור פעל במסגרת תפקידו בצבא ההגנה לישראל. גם אם טעה - אל לנו להפקיר את חיילינו בשדה הקרב. זה בדיוק מה שעשה היום נשיא מדינת ישראל. ‏חבל שלא הפנים שאלאור ומשפחתו כבר שילמו מחיר כבד ושהמסר עבר״.

סגנית השר ציפי חוטובלי אמרה כי "צר לי מאוד שהנשיא דחה את בקשת החנינה של אלאור עזריה. היה ראוי להעניק חנינה לאלאור שפעל בתנאים לא פשוטים באירוע בו תקף מחבל".
 
יו״ר הקואליציה חה״כ דוד ביטן אמר כי "החלטת הנשיא הייתה צפויה מראש. זו הייתה הזדמנות לנשיא להתחבר לרצון העם להעלות את מורל החיילים והנוער שעתיד להתגייס. העובדה שהרמטכ"ל הפחית ארבעה חודשים אינה שיקול, היות שאלאור אזריה לא צריך לשבת בכלא ולו יום אחד".

ח״כ קסניה סבטלובה צייצה נגד תגובתה של השרה רגב בטוויטר וכתבה כי "אם מירי רגב יוצאת נגד מערכת החוק, נגד מערכת המשפט, נגד השיפוט הצבאי וערכי צה"ל וכעת גם נגד הנשיא שבהחלטתו ביקש להגן עליהם, שתואיל ותציע להפוך את ישראל למונרכיה. אנחנו כבר יודעים איך קוראים למלך"
 
ח״כ עפר שלח, יו״ר סיעת יש עתיד חיזק את ידיו את ידיו של ריבלין "אל מול מבול הרעל הצפוי בעקבות החלטתו שלא לחון את אלאור אזריה. פעם נוספת הנשיא החליט להיות איש במקום שיש מעט אנשים. הוא יכול היה להרוויח פופולריות, אבל העדיף לחזק את יסודות כוחם של צה״ל והחברה הישראלית".