על רקע החשש במערכת הביטחון בישראל מהתמקמות כוחות איראניים סמוך לגבול עם סוריה ברמת הגולן, שוחח הערב (שלישי) ראש הממשלה בנימין נתניהו עם נשיא רוסיה ולדימיר פוטין. מלשכת ראש הממשלה נמסר, כי בשיחה בין השניים, שנמשכה כחצי שעה, הביע נתניהו בפני עמיתו את התנגדותו להתבססות השיעית ועמד על קרונות הביטחון של ישראל והתנגדותה להתבססות האירנית בסוריה.



שיחתם של נתניהו ופוטין מגיעה לאחר שנשיא סוריה, בשאר אסד, ביקר בחשאי ברוסיה ונועד עם מקבילו הרוסי בבית הקיט שלו בסוצ'י. הביקור עצמו נמשך ארבע שעות בלבד. פוטין בירך את אורחו על ההישגים של משטרו במלחמה נגד הטרור ואמר כי היא קרובה לסיום. 
 

מהקרמלין נמסר לאחר הפגישה, כי פוטין אמר שפתרון מדיני של שלום הוא נושא חשוב לאחר שהמלחמה בטרור תגיע לסיומה. לדבריו, שיחות השלום באסטנה הוא צעד חשוב בדרך לשם משום שאפשרו לפתוח בדיאלוג עם האופוזיציה הסורית. הנשיא אסד הודה למארחו על התמיכה, הן הצבאית והן המדינית, שאחת הדרכים שהיא באה לידי ביטוי הייתה בהטלת הווטו של מוסקבה נגד חידוש החקירה על שימוש בנשק כימי בסוריה.

פוטין ואסד. צילום: רויטרס


לדברי אסד, דמשק מעוניינת לקדם תהליך מדיני לאחר שהטרור יובס. הוא הוסיף כי הוא זקוק לתמיכה של מוסקבה על מנת למנוע אי התערבות של מדינות אחרות בדיאלוג הפנים סורי וכי הוא מוכן לדבר עם כל מי שמעוניין בפשרה. פוטין שיבח את נכונותו של אסד לשתף פעולה עם כול אחד כדי להביא פתרון של שלום.

הנשיא הרוסי שוחח היום בנוסף עם נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ. בשיחתם, שעסקה בעיקר במלחמת האזרחים המתחוללת בסוריה, ציין פוטין את החשיבות במציאת פתרון למצב. בנוסף, דיבר פוטין מוקדם יותר גם עם סלמן מלך סעודיה ונשיא מצרים א-סיסי.
כזכור, לפני עשרה ימים נחתם בעמאן הסכם הפסקת האש בדרום סוריה, שהושג לאחר הבנות בין טראמפ לפוטין. שר ההסברה של ירדן, מוחמד מומאני אמר שנציגי שלוש המדינות חתמו על מזכר הבנות בעמאן. הבכיר הירדני אמר כי ההסכם הוא צעד חשוב במאמצים של שלוש המדינות בסוריה וליצור סביבה ראויה ותנאים להשגת פתרון מדיני בר קיימא למשבר בסוריה. לדבריו, ההסכם החדש תומך באזורי אי ההסלמה שנכנסו לתוקף בחודש יולי. האזורים האלו אמורים לסייע להחזיר את היציבות ולאפשר את אספקת הסיוע ההומניטארי.