חברות הכנסת סתיו שפיר ואורלי לוי אבוקסיס פנו היום (חמישי) במכתב לוועדת האתיקה של הכנסת בדרישה למנוע מח"כ בצלאל סמוטריץ’ (הבית היהודי) להשתתף בהליכי חקיקה בנושא מבקר המדינה, בהם הוא מצוי לטענתן בניגוד עניינים, בעקבות הביקורת עליו בדו"ח מבקר המדינה. בשיחה עם מעריב אונליין אמרה ח"כ שפיר: "היום כבר ברור שלמרדף המוטרף של סמוטריץ' נגד מבקר המדינה נעשה בזמן שהוא יודע בוודאות שהוא מצוי בניגוד עניינים, ושלמסע הציד הזה יש מטרה אחת - לאיים על המבקר ולהפחיד אותו בציבור".



לדבריה של שפיר, "לא יתכן שחבר כנסת ינצל את מכשיר החקיקה לטובת אינטרס אישי. אנחנו מחויבות להגנה על שומרי הסף של הדמוקרטיה הישראלית, ומצפות מוועדת האתיקה לחדול את הפגיעה האובססיבית של סמוטריץ' במבקר המדינה, זאת לאחר שהובהר כי הוא והעמותות שהקים עומדים במרכז דו"ח הביקורת החריף שהגיש אתמול לכנסת".



ח"כ אורלי לוי אבקסיס מסרה כי "אותו אחד שאמר בוועדת כספים אני אקח את הכסף מילדים עניים בבית שאן ויעשה בהם כרצונו אכן עושה בכספי הציבור כרצונו. צריך לעצור את השיטה ולא את המבקר".



ח"כ סמוטריץ'. צילום: מרים אלסטר, פלאש 90



סמוטריץ': "תלונה מופרכת"



במכתבן כותבות חברות הכנסת כי "לפני מספר חודשים הונחה על שולחן הכנסת מטעם ח"כ סמוטריץ' הצעת חוק מבקר המדינה (תיקון - דיווח על תיקון ליקויים), התשע"ז-2017 אשר מטרתה להצר את צעדיו של מבקר המדינה. השבוע פורסם דוח מבקר המדינה בעניין המועצה האזורית מטה בנימין בו נחשפה שיטת העברת כספים "סיבובית", במילותיו של המבקר, אשר מציג מציאות מטרידה במיוחד שבה נבחרי ציבור ופקידים משתפים פעולה כדי להעביר כספי ציבור בדרכים בלתי חוקיות לעמותות שהקימו או שבראשן הם עומדים. כך, הועברו כספי ציבור מטעם המועצה לעמותות כאשר ראשי המועצה וראשי העמותות - הם למעשה אותם אנשים. כמובן, שההתנהלות האמורה נעשתה תוך התעלמות מהוראות החוק ולמרות ניגוד העניינים המובנה בו נמצאו באותן שנים בהן הועבר הכסף".



"בחינה של העמותות שנסקרו בדוח המבקר מעלה כי ח"כ סמוטריץ' ניהל וייסד את העמותות, ומטבע הדברים - יש לו בהן עניין רב וניתן להניח כי היה מעורב אישית בהתנהלות הפסולה המתוארת בדוח. כעת, משפורסם דוח המבקר לציבור, מבקש ח"כ סמוטריץ' לקדם את הצעת החוק נגד מבקר המדינה בכדי להמנע מהמשמעויות הנלוות לפרסום דוח שכזה, להסיט את השיח ובעיקר כדי להטיל אימה על שומרי הסף וגורמי האכיפה שמא יפעלו נגדו בדרכים נוספות, תוך הצגתם כגורמים המונעים מסיבות קונספירטיביות".



"אנחנו סבורות כי בשל ניגוד העניינים המובהק בו מצוי חבר הכנסת סמוטריץ, אל לו לעסוק באופן פעיל בקידום הצעת החוק ונבקש את חוות דעתה של ועדת האתיקה כיצד על ח"כ סמוטריץ' לפעול שעה שהוא נמצא בצילו של דוח המבקר האמור".


ח"כ סמוטריץ' מסר בתגובה: "אני בהחלט יכול להבין לליבן של חברות הכנסת מהאופוזיציה שאחד הכלים היחידים שנותרו בידן כדי לקבל מעט תשומת לב ציבורית הוא להגיש תלונות מופרכות לוועדת האתיקה. מדובר בתלונה מופרכת שתיזרק מכל המדרגות של וועדת האתיקה. תלונה שנועדה לעיתונאים, ותו-לא.


מי שפעם אחר פעם לא מצליחים לעצור אותי באופן ענייני מנסים להכפיש בשקרים אבל זה לא יצליח להם. החוק שלי שמסדיר את תפקידו, אחריותו וסמכויותיו של מבקר המדינה במארג הסמכויות השלטוני הכולל במדינת ישראל, יקודם ובע"ה יעבור".


ח"כ אורלי לוי אבקסיס. צילום: פלאש 90