שר הבריאות יעקב ליצמן (יהדות התורה) הודיע הבוקר (שישי) לראש הממשלה בנימין נתניהו כי אם יהיו עבודות תחזוקה במסילות רכבת ישראל במהלך השבת, יגיש השר את התפטרותו מהממשלה בבוקר יום ראשון. "אני מתפטר ביום ראשון אם יהיו עבודות. נקודה", אמר ליצמן. מקורביו של השר הוסיפו כי "התנגדנו לישיבה בממשלה בגלל מצבים כאלה, אך עכשיו לאחר שכפו עלינו את הישיבה, לא נוכל להיות חלק מחילול השבת".



עם זאת, אין זה אומר שבכוונת יהדות התורה לעזוב את הקואליציה, ועל פי כל ההערכות המפלגה תישאר בה ותצביע עמה כפי שעשתה עד כה, גם אחרי התפטרות שר הבריאות. כמו כן, סגן שר החינוך מטעם המפלגה, מאיר פרוש ישאר בתפקידו ולא יגיש את התפטרותו גם כן. אך למרות זאת, למהלך של ליצמן יש משמעות מעבר לסימבולית, והיא מהווה מכה, גם אם קטנה, ליציבות הממשלה - שמאז משבר התאגיד בתחילת השנה נראית מאוחדת.




" שר העבודה והרווחה חיים כץ, צילום: מרים אלסטר, פלאש 90
" שר העבודה והרווחה חיים כץ, צילום: מרים אלסטר, פלאש 90



הניסיונות לפנות לאדמו"ר מגור כשלו



גם שר הרווחה, השר חיים כץ הבהיר כי אין בכוונתו לשנות את עמדתו וכי העבודות שנקבעו למחר הן חיוניות וביטולן יביא לפגיעה משמעותית בציבור הנוסעים ברכבות. "לאחר בדיקה מעמיקה שערכתי,  אישרתי לביצוע רק עבודות חיוניות לשמירה על בטיחות תנועת הרכבות ושאי ביצוען יכול להוביל לפיקוח נפש. החלטה זו משקפת התחשבות מלאה ברגשות הציבור הדתי מחד ושמירה על שגרת הנסיעה של משתמשי הרכבת ביום ראשון מאידך״.


יו"ר מרצ, חברת הכנסת לשעבר זהבה גלאון הגיבה להתפטרותו של שר הבריאות ואמרה: "טוב שהממשלה לא נכנעה לדרישה המופרכת של השר ליצמן להפסיק את עבודות הרכבת בשבת, אבל צריך לזכור שיהדות התורה אוחזת במקל משני קצותיו כשהיא עדיין יושבת בקואליציה ויונקת מעטיני השלטון".

ח"כ איציק שמולי על התפטרות ליצמן ומשבר הרכבת בשבת: "הרכבת תמשיך לנסוע והממשלה אוטוטו עפה מהמסילה. אי אפשר למרר את חייהם של מאות אלפי ישראלים ולהשבית כליל את תנועת הרכבות, אם לליצמן היה כל כך דחוף להתפטר מוטב היה שיעשה זאת על מצב חדרי המיון והרפורמה שהוכרזה בסיעוד ולא עומד מאחוריה יותר מדי."

התפטרותו של ליצמן מאגודת ישראל מהווה כישלון לניסיון של סיעת האחות למפלגת יהדות התורה, דגל התורה, לפתור את המשבר ללא עימותים קואליציוניים. מוקדם יותר נודע כי רבני סיעת דגל התורה וחברי הכנסת שלה, בהובלת ח"כ משה גפני, הפעילו לחץ על המנהיג הרוחני של אגודת ישראל, האדמו"ר מגור, להגיע לפשרה ולא להמשיך עם גישת "הכל או כלום", בה נקט, נסיונות שכאמור כשלו.


"עבודות חיוניות למניעת פגיעה בנוסעים". צילום: פלאש 90
"עבודות חיוניות למניעת פגיעה בנוסעים". צילום: פלאש 90


החשש: כאוס תחבורתי

לפני כן, נעשו מאמצים קדחתניים במהלך הלילה לפתור את המשבר, כאשר רה"מ נתניהו והשרים כץ וליצמן קיימו ישיבה מרתונית במטרה לפתור את המשבר בלי לזעזע את הקואליציה מחד או ליצור כאוס תחבורתי מאידך. 

על פי ההערכות, כמחצית מהעבודות המתוכננות לשבת יבוטלו, אבל שני הפרויקטים המובילים – טיפול במערכת האיתות של הרכבת בכל המסילות ועבודות תשתית במסילה באיילון יתבצעו ובכך יימנעו שיבושי תנועה כבדים ביותר בשבוע הבא ובמקביל, תימנע דחייה של כשלושה חודשים בהפעלת הרכבת המהירה בין תל אביב לירושלים.

העבודות שיבוטלו צפויות לגרום לשיבושים נקודתיים. מחר לא תהיה תנועת רכבות בין באר שבע לדימונה ותנועת זו תחודש ביום ראשון בשעה 5.00 בבוקר. במסגרת העבודות, חלק מהמסילה יוחלף. על פי ההערכות, יהיו עבודות נקודתיות נוספות שיביאו בימי חול לשיבושים בתנועת הרכבות, אך ככל הנראה לא במרכז הארץ.

הטיפול במערך האיתות של הרכבת מצריך את השבתתו למשך כ-20 שעות ואם העבודות היו נדחות לאמצע השבוע, תנועת הרכבות בכל הארץ היתה משותקת לכיממה ומערך התנועה היה עלול לקרוס. גם האפשרות של דחיית העבודות במערך האיתות ככל הנראה ירדה מהפרק, מכיוון שהדבר היה גורם לעיכוב של כשלושה חודשים בתחילת הפעלת הקו המהיר תל אביב-ירושלים, שאמור לצאת לדרך בחודש מרץ.

החשש הגדול גם היה מפני דחיית העבודות במסילה באיילון ליום חול, דבר שהיה עלול לגרום לשיבושי תנועה כבדים ביותר בגוש דן, כפי שקרה באוגוסט 2016, כאשר מערך התחבורה הציבורית קרס ביום ראשון בבוקר, כשהעבודות שאמורות להתבצע בשבת נדחו ברגע האחרון, כאשר חלק מהמסילות כבר פורקו. עם זאת, ביטול חלק מהעבודות עלול לגרום לשיבושים בלוחות הזמנים של פרויקטים אחרים, כמו בחיבור מסילת הרכבת לאורך כביש 531 (השרון) לרשת הארצית.