הסערה שהתעוררה סביב עבודות הרכבת בשבת נראית בשלב זה לקראת דעיכה, לאחר שראש הממשלה הגיע לסיכום עם נציגי החרדים אבל לא כולם מרוצים מההתפתחות האחרונה. יו"ר 'יש עתיד', יאיר לפיד, תקף את הכוונה למנות את ליצמן לסגן שר במעמד שר, כמו שהיה בעבר: "שוב דילים, שוב קומיבינות. בג"ץ כבר קבע שאין דבר כזה סגן שר על תקן של שר, אבל מרוב פאניקה ופחד מהמפלגות החרדיות נתניהו ממשיך לעקם את החוק". 



"בית המשפט קבע כי ראש הממשלה לא יכול בין שלל עיסוקיו לנהל גם את מערכת הבריאות. צריך שר במשרה מלאה. זו לא הייתה פסיקה נגד החרדים, זו הייתה פסיקה למען האזרחים. לאזרחי ישראל מגיע את שירותי הבריאות הטובים ביותר. זה עניינים של חיים ומוות, מדובר במערכת מורכבת שדורשת שר במשרה מלאה ולא איזה קומבינה פוליטית. ועכשיו באה הממשלה ובגלל כל מיני עניינים פוליטיים מנסה לעשות קומבינה על הקומבינה. ככה לא מנהלים מדינה", הוסיף.


יאיר לפיד. צילום: אבשלום ששוני


יו״ר מרצ זהבה גלאון אמרה כי "פתרון המשבר הקואליציוני תוך שמירת הסטטוס קוו הוא קשקוש מקושקש. בדיחה תפלה. הסטטוס קוו מת מזמן והפך לקליפה ריקה וחסרת משמעות. יוזמות החקיקה לסגירת מרכולים בשבת והתחשבות ב"מסורת ישראל" מלמדות יותר מכל שמדובר בדיבורים שלא שווים כלום, ומי שישלם את המחיר יהיה הציבור החילוני שמכרסמים שוב ושוב בזכויותיו". גלאון הוסיפה ש"בשביל לשרוד ולשמור על שלמות הקואליציה שלו, ולאפשר לליצמן לכהן כסגן שר במעמד שר - נתניהו מוכן לכופף את חוקי היסוד. מה שוות זכויות הציבור החילוני לעומת שלמות הקואליציה של נתניהו״.
 
חברת מפלגתו של לפיד, קארין אלהרר, תקפה גם היא את הסיכום מול החרדים. "תראו איך עובדת קואליציה לחיצה", צייצה בטוויטר, "מתחייבים לחוקק חוקים שמפרים את הסטטוס קוו וכמובן מחוקקים עוד חוק עוקף בג"ץ שמאפשר לליצמן לכהן כסגן שר במעמד שר הבריאות, כדי שיהיה לו יותר נוח לחיות עם עבודות הרכבת בשבת. אז תמשיכו לספר שאכפת להם מהאזרחים. כן בטח".
מנגד, חבר מפלגת הבית היהודי, מוטי יוגב, הביע את תמיכתו במתווה. "זו ממשלה טובה וההסכם חיובי. אני עומד על כך שיש לדרוש הכנסת תלמיד חכם לתוך הוועדה למתן התירי עבודה בשבת, תלמיד חכם בעל הבנה בעולם המעשה, כדוגמת הרב יעקב אריאל או הרב מרדכי הלפרין. אישיות כזו תדע לאזן בין המותר לאסור, חיוני או לא", כתב.

יו"ר הקואליציה, ח"כ דוד ביטן, אמר למעריב לאחר פרסום פרטי הסיכום כי "אנחנו ידענו שאפשר לגבש את ההסכמות האלו, עבדנו על זה חודש וחצי. ההתפטרות גרמה לזעזוע וסידרנו את העניין. המשבר מאחורינו והקואליציה עכשיו אפילו יותר יציבה". לשאלה מה החרדים השיגו במשבר הזה, אמר ביטן כי הם השיגו ששר יוכל לקחת בחשבון גם את מסורת ישראל ואז רק עבודות חיוניות באמת יוכלו להתבצע, בעוד בשאר העבודות הרכבת תצטרך למצוא פתרונות אחרים. "צמצמנו את העבודות שיהיו בשבת", אמר.
 
בפגישה בין ראש הממשלה בנימין נתניהו לראשי המפלגות החרדיות שנערכה הערב סוכם כי יחוקק חוק שישמר את הסטטוס קוו בכל הארץ והמרכולים בתל אביב לא ייסגרו, תנועת הרכבות בימי חול לא תיפגע, תאומץ הצעת שר התחבורה לאפשר לשר העבודה והרווחה להתחשב בשורה של שיקולים ובהם שיקולי בטיחות, מסורת ישראל, רווחת העובד, מידת הפגיעה במרחב הציבורי ועוד. בנוסף, יישמר הסטטוס קוו במשחקי הכדורגל. 

מהלך נוסף עליו הוסכם הוא חקיקת חוק המאפשר לסגן שר לקבל סמכויות ניהוליות של משרד ממשלתי, חוק שרלוונטי במיוחד לליצמן, שהתפטר בין היתר כיוון שביקש להימנע מנשיאה באחריות כשר לחילול השבת. מנגד, ליצמן עצמו צינן את ההתלהבות ופרסם כי "לא אסכים לדון בשום חוק בנושא סגן שר, כל עוד לא יאושרו חוקי השבת: המרכולים ושעות עבודה ומנוחה, כפי דרישת ראשי הסיעות החרדיות".