על רקע הסערה סביב "חוק ההמלצות", האוסר על המשטרה לפרסם את המלצותיה בנוגע להגשת כתב אישום, אושרה היום (שני) בקריאה ראשונה במליאת הכנסת הצעת החוק ברוב של 46 מול 37 ח"כים. לפני כן, ההצבעה בנושא נדחתה פעמיים בשל דרישת מפלגת כולנו להחיל שינויים בהצעת החוק בטרם תאושר.

ח"כ בני בגין מהליכוד וח"כ רחל עזריה מכולנו, שהתנגדו להצעת החוק, נעדרו מההצבעה, כאשר מלבדם בלטו בהיעדרם, ראש הממשלה בנימין נתניהו, והשר לביטחון פנים גלעד ארדן ושרת המשפטים איילת שקד.

יו"ר יש עתיד יאיר לפיד תקף את התנהלות ראש הממשלה בנימין נתניהו במהלך הדיון במליאה. "אם חוק ההמלצות יעבור יש עתיד תגיש נגדו בג"ץ. החוק הזה ייעצר בבניין הזה או בבניין ממול", אמר. 



בכולנו ביקשו להכניס להצעת החוק שינויים, כך שהמשטרה תוכל להגיש המלצות בסיום חקירה, גם בחקירות המתנהלות כיום. כלומר, החקירות נגד ראש הממשלה בנימין נתניהו.



לבסוף, כידוע, כחלון ויתר, והושגה פשרה הקובעת כי לא ניתן יהיה לפרסם המלצה בכל התיקים, כולל בחקירות רה"מ המתנהלות כעת, אך נקבע כי היועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט, יוכל לפנות למשטרה ולבקש המלצה כדי לגבש חוות דעת, אשר לא תפורסם.



ביטן: "מנצלים שקרים על גבי שקרים כדי להדיח ראש ממשלה"



יו"ר הקואליציה דוד ביטן אמר במהלך הדיון במליאת הכנסת כי "שמעתי אולי אלף פעם את המילה שחיתות ושראש הממשלה מושחת, ובסופו של דבר זה בדיוק העניין. לא מעניין אתכם מה יהיו תוצאות החקירה. עצם זה שיש חקירה אומר שהוא אשם. אתם יודעים את הכל, אתם בחדרי החקירות, אתם ראיתם את הראיות".



"אם היועמ"ש יחשוב שהוא צריך המלצה לקבל החלטה הוא יבקש והיא תינתן לו, לכן החוק הזה מאוזן טוב. גם הדחת ראש ממשלה באמצעים לא אמצעים גם זה סוג של שחיתות. אתם מושחתים כי אתם מנצלים חקירה שאין בה שום דבר על מנת להדיח ראש ממשלה. אתם מושחתים ומנצלים שקרים על גבי שקרים כדי להדיח ראש ממשלה. זה סוג של לקבל דבר במרמה", הוסיף.



ח"כ אמסלם סיכם את הדיון בהתקפה חריפה על העיתונאי יוסי ורטר, מ"הארץ": "כתבת עליי בטור ביום שישי שאני לובש חולצה מקומטת ומיוזעת. אתה גזען קטן ושפל. חוצפה זה השמאל. שני מרוקאים בלי השכלה, שלא מבינים כלום בכלל, מחוקקים חוקים. השתגעו? מה הם בכלל עושים בכנסת? רק אצלכם במרצ ובעבודה באים להפגנה ומראים אותנו בדמות קופים".

כחלון: "הביקורות מגוחכות, אם צריך יחקרו את נתניהו"



יו"ר כולנו משה כחלון הגיב מוקדם יותר לביקורות הנוקבות שהופנו במהלך היום לעברו, בשל תמיכת מפלגתו בחוק. כחלון מסר את הדברים בחדר סיעת כולנו בכנסת, ולא ענה על שאלות עיתונאים. "הביקורת שמופנות אלינו בשעות האחרונות חסרת שחר ומגוחכת. מהרגע הראשון אמרנו שנתמוך בחוק וזה לא יחול על ראש הממשלה", הסביר. 
לדברי שר האוצר, סיעתו תמשיך לשמור על שלטון החוק, ולא תאפשר לחוק הצרפתי, שמטרתו למנוע חקירת ראש ממשלה מכהן - מלעבור: "אנו תומכים בחוק ההמלצות מהיום והלאה, ולגבי החקירות המתנהלות כיום - יחליט היועמ"ש, שהוא איש ישר ואנו סומכים עליו. לגבי יתר הדברים - נמשיך לשמור על שלטון החוק, ואנו מודיע לחבריי בקואליציה שהחוק הצרפתי לא יעבור, ואם צריך יחקרו את ראש הממשלה". 

השר כחלון במסיבת העיתונאים. צילום: אריק בנדר


במהלך הדיון הסוער בוועדת הפנים בנושא הצעת החוק ביקשו חברות הכנסת יעל כהן פארן ויעל גרמן מיו"ר הוועדה, ח"כ דוד אמסלם, להסביר מה עשה בחדרו ראש לשכת רה"מ, יואב הורוביץ, בשעות שקדמו להצבעה על החוק. אמסלם סירב להתייחס לגופו של עניין וענה: "הוא עשה שניצלים וחתך סלט".
 
לעומתו, יו"ר הקואליציה דוד ביטן ניפק הסבר אחר: "יואב הורוביץ הגיע אלי לא כדי לדון בחוק ההמלצות, אלא כדי לדון בבקשה של ח"כ גפני לקדם את החוק של שר העבודה, שיוכל לשקול שיקולים של מסורת ישראל בעת מתן אישורים לעבודה בשבת".