דוח חדש, שפורסם הערב (שני) בג'רוזלם פוסט, מצביע על כך שבחזית הצרה המתעמתת עם נוכחותה של איראן בסוריה, האינטרסים של ישראל ושל ארגון דאעש הפכו לחופפים, מה שעשוי להפוך את הצדדים ל"בעלי ברית". לפי מסמך, שחובר על ידי מרכז המידע למודיעין וטרור על שם מאיר עמית, לא קיימת ברית רשמית בין ארגון המדינה האסלאמית לירושלים, ויש להניח שארגון הטרור ימשיך לנסות לתקוף את ישראל דרך סיני.



עם זאת, בעידן החדש שנוצר בסוריה, שכולל את התפרקות המדינה האסלאמית, הדאגה העיקרית של ישראל היא נוכחות טהרן בסוריה, וניסיונותיה להבריח אמצעי לחימה דרך המדינה לחיזבאללה בלבנון, מה ששם את הניסיונות האלה על הכוונת של הישראלים, אך גם על אלו של לוחמי דאעש.



לוחמי חיזבאללה. על הכוונת של ישראל ושל דאעש. צילום: דובר צה"ל
לוחמי חיזבאללה. על הכוונת של ישראל ושל דאעש. צילום: דובר צה"ל



בהתייחס לדאעש, קובע הדוח כי הארגון "ישנה את דפוסי הלחימה שלו ויחזור לטקטיקות הגרילה והטרור בתום המערכה בעיראק. כמו כן, הוא עשוי לבצע התקפות 'פגע וברח' מול כלי רכב איראנים הנעים על הקרקע".



"ההתערבות האיראנית בסוריה מעצימה את להבות הסכסוך של טהרן עם דאעש, אשר שומר על יכולות מבצעיות משמעותיות גם לאחר המדינה האסלאמית", נטען בדוח.



לדברי המחברים, "הפיגוע הרב-לאומי שבוצע על ידי הארגון בבניין הפרלמנט האיראני וקברו של חומייני בשבעה ביוני הדגים את ההשפעות המסוכנות של עימות בין איראן לדאעש, ואת ההשלכות על ביטחון הפנים של איראן".



בכל הקשור לחזית של איראן מול ישראל, מציין הדוח כי הראשונה מנסה לפתח חזית חדשה נגד האחרונה בסוריה, תוך חיזוק יכולות הנשק של חיזבאללה מול ישראל.



צילום אווירי של הבסיס שמקימה איראן בסוריה. צילום מסך
צילום אווירי של הבסיס שמקימה איראן בסוריה. צילום מסך



בתוך כך, הוא גורס גם כי "מטרותיה של איראן הן לחזק את מנגנוני הלחצים על ישראל והגברת האיומים עליה, תוך יצירת מצב של הרתעה, זאת בעיקר על ידי הגדלת היכולות הצבאיות של חיזבאללה, פיתוח יכולותיו של הארגון לייצור נשק והקמת רשתות טרור מקומיות ברמת הגולן, במטרה לאתגר את ישראל".



מלבד זאת, מצויין במסמך כי "הנוכחות האיראנית בסוריה מגבירה את הסיכוי לחיכוך עם ישראל, ועלולה להוביל להסלמה בין שתי המדינות בעיתוי שאינו מתאים לאיראן".