יו"ר הכנסת, יולי אדלשטיין (הליכוד) החליט הערב (שלישי) בעקבות חוות דעת של היועץ המשפטי של הכנסת, איל ינון, דחה את בקשת האופוזיציה לדחות את ההצבעה על "חוק ההמלצות", והיא תתקיים כפי שקבע יו"ר ועדת הפנים ח"כ דודי אמסלם (ליכוד), ביום שני הקרוב - לאחר דיונים שייערכו בימים חמישי, ראשון ושני. חבר כנסת מהאופוזיציה פנו ליו"ר הכנסת אדלשטיין בטענה כי מדובר במחטף, אך כאמור, הוא סירב לבקשתם ואמר: "הגם שמדובר בהליך חקיקה מזורז, לא מצאתי שנפלו פגמים המצדיקים התערבות".

מוקדם יותר היום פנתה חברת הכנסת תמר זנדברג ממרצ, לאדלשטיין וליועמ"ש הכנסת ינון, בדרישה למנוע את העברת חוק ההמלצות תוך כדי מחטף בקריאה שנייה ושלישית, זאת לאחר שחברי וועדת הפנים קיבלו הודעה לפיה מתכוון יו"ר הוועדה חבר הכנסת דוד אמסלם, לכנס את הוועדה כבר ביום חמישי לצורך הכנת החוק לקריאה שנייה ושלישית ולקיים על כך שלוש ישיבות בלבד.

תמר זנדברג. צילום: מרים אלסטר, פלאש 90


"לאור הבעייתיות של ההצעה ואופן ההתנהלות של הליך החקיקה לקריאה קריאה ראשונה, מן הראוי לאפשר לחברי הכנסת לקיים דיון מכובד ולשקול את הדברים בכובד ראש לפני שהם עומדים בפני הצבעה בקריאה שנייה ושלישית", כתבו חברי הכנסת בפנייתם.“קיומם של שלושה דיונים בטווח של פחות משבוע לא יאפשר קיום הליך ראוי ומכבד ומעלה חשש כבד למחטף, ולכן אנו רואים לנכון לפנות אליכם לבקש כי תפעלו על מנת למנוע הליך של חקיקת בזק בהצעת החוק", כתבו חברי הכנסת זנדברג, דב חנין, יעל גרמן, מיקי רוזנטל, מיקי לוי, יעל כהן פארן, זוהיר בהלול ולאה פדידה.

"פיליבסטר בוועדות"

לדבריו של היועץ ינון "לא ניתן לקבוע כי ההליך, כפי שהתקיים עד כה, לרבות עצם קביעת מועדי הישיבות הבאות, חורג באופן קיצוני מהליכי חקיקה המתקיימים בוועדות הכנסת מעת לעת, בהתאם לשיקול דעתם של יושבי ראש הועדות". בעקבות חוות הדעת החליט יו"ר הכנסת יולי אדלשטיין כי ההצבעה הסופית אכן תקיים ביום ב בשבוע הבא.

באופוזיציה אמרו בתגובה להחלטת אדלשטיין כי ינסו לעשות פיליבסטר בוועדה, כדי לגרור את הדיונים ככל האפשר ובכוונתם להגיש אלפי הסתייגויות לחוק. באופוזיציה טרם החליטו האם יעתרו לבג"ץ כדי למנוע את ה-"מחטף".


כזכור, "חוק ההמלצות", שאושר אתמול בערב בכנסת בקריאה ראשונה נחשב לחוק מעורר מחלוקת, והפחד באופוזיציה הוא שמטרתו היא למעשה לסכל את החקירות נגד ראש הממשלה בנימין נתניהו. בתחילה התנגדה מפלגת "כולנו" לחקיקה, אך לאחר שהליכוד הפעילו לחץ על כחלון ואף איימו כי הם מוכנים ללכת לבחירות בנושא, תוך שהם משווים את חשיבות העניין לנתניהו כפי שהיה לחוק "ישראל היום".