בקואליציה מתכוונים להעלות היום (רביעי) בקריאה טרומית את הצעת החוק של ח"כ משה גפני (יהדות התורה), שתאפשר לשר העבודה לשקול גם שיקולי מסורת בבואו לאשר עבודות בשבת. זאת לאחר שההצעה אושרה אתמול במשאל טלפוני של חברי ועדת השרים לחקיקה.



כזכור, במסגרת ההבנות שאפשרו את סיום המשבר הקואליציוני סביב עבודות הרכבת בשבת, הוסכם לקדם את הצעת החוק של ליצמן. הכוונה היא להביא את ההצעה לאישור מליאת הכנסת בקריאה טרומית ובהמשך להצמיד אותה להצעה דומה שמקדם בעניין השר חיים כץ. שלשום נפגש בעניין זה יו"ר הקואליציה דוד ביטן עם ראש לשכת ראש הממשלה יואב הורוביץ בכנסת, והשניים דנו בדרישתו של גפני. בשיחה הוסכם על המתווה לקידום הצעת החוק.



כזכור, השר המתפטר יעקב ליצמן הבהיר בעקבות התפטרותו כי לא יסכים לחזור לתפקיד סגן שר הבריאות כל עוד לא יקודמו חוקי השבת - הצעת החוק של גפני והצעת חוק המרכולים. במקביל פרסם שר העבודה והרווחה חיים כץ (ליכוד) לפני כשבועיים תזכיר הצעת חוק לתיקון חוק שעות עבודה ומנוחה, שיקבע כי בין השיקולים למתן היתר להעסקת עובדים בשעות המנוחה השבועית תתווסף גם מסורת ישראל. שיקול זה יתווסף לשיקולי רווחת העובד, קיום חלופה שאינה מתחייבת בהעסקה בימי המנוחה השבועית ומידת הפגיעה במרחב הציבורי במקום שבו מתבקש ההיתר.




עבודות הרכבת במהלך השבת האחרונה. צילום: אבשלום ששוני
עבודות הרכבת במהלך השבת האחרונה. צילום: אבשלום ששוני



על פי סעיף 12(א) לחוק, שר העבודה, הרווחה והשירותים החברתיים רשאי להתיר העסקת עובדים בשעות המנוחה השבועית, אם הוא משוכנע שהפסקת העבודה למנוחה השבועית, לכולה או לחלק ממנה, עלולה לפגוע בהגנת המדינה, בביטחון הגוף או הרכוש, בתהליך העבודה או בכלכלה, שהם, לדעתו, חיוניים לציבור. לאיסור העסקת עובדים במנוחה השבועית שתי תכליות: האחת, תכלית סוציאלית - לשמור על רווחת העובדים, והשנייה, דתית - קביעת יום השבת כיום המנוחה, בהתאם לצביונה של מדינת ישראל כמדינה יהודית. בהתאם לכך, מוצע לעגן בחקיקה את אמות המידה שלפיהן ישקול השר מתן היתר לעבודה בשבת, לרבות קיומה של חלופה שלא תחייב העסקת עובדים במנוחה השבועית.



השר כץ: ״מאז קיבלתי לידי את הסמכויות על מתן היתרי עבודה ביום המנוחה השבועי, תמיד שמרתי על איזון מתבקש בין הצרכים החיוניים לבין רגשות הציבור, תוך התחשבות ברווחת העובד. התיקון בחקיקה מאפשר להוסיף שיקולים של מסורת ישראל ומידת הפגיעה במרחב הציבורי".