יו"ר סיעת ישראל ביתנו, ח״כ רוברט אילטוב שלח לפני זמן קצר מכתב ליו״ר הקואליציה, ח״כ דוד ביטן עם עמדת הסיעה בנוגע להצעת חוק המרכולים. "הריני להודיעך כי סיעת "ישראל ביתנו" מתנגדת להצעת חוק "המרכולים" ודורשת שלא  להעלות את הצעת החוק להצבעה במליאת הכנסת. במידה והצעת החוק תעלה להצבעה, חברי סיעת "ישראל ביתנו" יצביעו נגד הצעת החוק ושרת העלייה והקליטה, חה"כ סופה לנדוור, תצא מהמליאה בזמן ההצבעה".



ההצהרה הזאת יוצרת בעיה לקואליציה, כיוון שבעקבות משבר הרכבת הודיע שר הבריאות המתפטר, יעקב ליצמן, שאין בכוונתו לשוב לתפקיד במשרד הבריאות כל עוד לא יקודמו חוקי השבת. מדובר על החוק של ח"כ משה גפני שאושר בטרומית וחוק המרכולים שטרם הובא להצבעה.

המכתב של ישראל ביתנו


מליאת הכנסת אישרה היום בקריאה טרומית את הצעת החוק של גפני, לפיה שר העבודה יוכל לבחון גם שיקולים של מסורת ישראל בבואו לדון בבקשה למתן היתר עבודות בשבת. במהלך ההצבעה 43 ח"כים תמכו בה, לעומת 32 שהתנגדו, גם במקרה הזה חברי הכנסת של ישראל ביתנו נעדרו מההצבעה. אתמול אישרה וועדת השרים לחקיקה במשאל טלפוני להביא את הצעת החוק עוד היום בקריאה טרומית.

בתגובה להודעת יו"ר סיעת "ישראל ביתנו", ח"כ רוברט אילטוב, כי הסיעה תתנגד ל"חוק המרכולים", אמר ח"כ אורי מקלב מיהדות התורה כי "יש לנו התחייבות של ראש הממשלה, של יו"ר הקואליצה ח"כ דוד ביטן, ושל הקואליציה כולה להעביר את חוק המרכולים. ההצעה תעבור בשבוע הבא לקריאה ראשונה ותעבור עם 'ישראל ביתנו' או בלעדיה. לצערי היא מנסה להתחרות מול יאיר לפיד על קולות העולים החדשים". מקלב הוסיף כי שוחח עם ח"כים מהרשימה המשותפת וכי אלה הודיעו לו כי יתמכו ב"חוק המרכולים" על מנת לסלול את דרכו של ח"כ ליצמן חזרה לממשלה "כי מעולם לא היה שר בריאות כל כך טוב למגזר הערבי".