העיתון המצרי "אל-מצרי אל-יום" חשף היום (שבת) את מה שמכונה "עסקת המאה" של נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ, בכל הקשור לפתרון הקונפליקט במזרח התיכון, לפיה מצרים תוותר על 720 קמ"ר מאדמות סיני לטובת המדינה הפלסטינית המוצעת. מדובר במלבן שרוחבו 24 ק"מ, לאורך הים התיכון מרפיח ועד גבול העיר אל-עריש, ואילו אורכו 30 ק"מ, החל ממערב למעבר כרם שלום, לאורך הגבול הישראלי-מצרי. למעשה, כל הקרקע הזו תסופח לרצועת עזה, ותביא לשילוש שטחה, שכן שטחה הנוכחי של הרצועה עומד על 365 ק"מ בלבד.



במקביל, הפלסטינים יוותרו על 720 קמ"ר מהגדה המערבית לטובת ישראל, שהם 12% משטח הגדה, ואלה יעברו לישראל. יש לציין כי מדובר בגושי ההתנחלויות שעליהם דובר בעבר.



בתמורה לקרקע עליה תוותר מצרים לפלסטינים, קהיר תקבל מישראל אדמות בדרום מערב הנגב (נחל פארן). האזור שיסופח למצרים יהיה כ-720 קמ"ר, אך הוא מתגמד לעומת ההטבות הכלכליות, הביטחוניות והבינלאומיות שתקבל מצרים לאחר סיום מהלך זה.



עמדה של צבא מצרים בסיני. צילום: רויטרס
עמדה של צבא מצרים בסיני. צילום: רויטרס



העיתון הוסיף כי מאחר ורצועת עזה, שתגיע ל-2.5 מיליון תושבים ב-2020, לא תתאים למחיה, השטח הנוסף יהווה מפלט עבור התושבים. בנוסף, הפלסטינים ברצועה יקבלו תשעה מייל לטובת דיג, ותוכל בשטח הנוסף להקים נמל בינלאומי ברצועה המערבית של "רצועת עזה הגדולה", וגם שדה תעופה בינלאומי.



על פי העסקה, ישראל תאפשר למצרים לחפור מנהרה באורך 10 ק"מ שתחבר בינה לבין ירדן, תעבור במרחק חמישה ק"מ מאילת, ותהיה בריבונות מצרית מלאה. כך, יוכלו המצרים להגיע לירדן ואף לסעודיה בלי אישורים מישראל. מבחינה כלכלית, כל מעבר של סחורות מירדן, סעודיה ועיראק לרצועת עזה, יעבור דרך מצרים, שתהנה מתשלומי מכס.



בנוסף, ישראל תוותר על חלק מסעיפיו הצבאיים של הסכם קמפ דיוויד הקשורים לטובת מצרים, כך שתכלול 99% משטח סיני, ואילו ישראל תקבל את השטח בגדה המערבית שראש הממשלה לשעבר אהוד ברק כינה "חיוני על מנת לשמור על האינטרסים הישראליים".



באופן זה, למעשה, ניתן אישור בינלאומי לתוכנית הראשונית להקמת גדר ההפרדה, שגם תביא לצמצום ניכר של מספר המתנחלים שיש לפנותם מהמדינה הפלסטינית, מ-100 אלף ל-30 אלף בלבד.



בנוסף, "עסקת המאה" תאפשר לישראל לשמור בתוך גבולותיה על מקומות דתיים בעלי חשיבות היסטורית ודתית, כמו עופרה וקריית ארבע, כמו גם לשמור על העיר אריאל ולספק ביטחון לתושביה. הסכם זה יפתור גם את הבעיה של "מעבר בטוח" בין הגדה המערבית לבין רצועת עזה.