סיעת יש עתיד החליטה להחזיר ארצה את ח"כ חיים ילין, בעיצומו של ביקור שעשה בשליחות הכנסת בגואטמלה ובמכסיקו, כדי שיוכל להשתתף בהצבעה נגד חוק ההמלצות, בטרם נדחתה, ובתגובה הוחלט בכנסת להטיל עליה עונש ועד להודעה חדשה חברי הכנסת של הסיעה לא ישתתפו במשלחות רשמיות של הכנסת. הבוקר שודר בחדשות כאן ב’ כי הכנסת החליטה להעניש את סיעת יש עתיד בחומרה לאחר שהסיעה החזירה השבוע לארץ את ח"כ חיים ילין מנסיעה במסגרת משלחת פרלמנטרית רשמית של הכנסת לדרום אמריקה  כדי שהוא יוכל להשתתף בהצבעה בכנסת על חוק ההמלצות, שבינתיים נדחתה. 

בדיווח נמסר כי בכנסת זועמים משתי סיבות על סיעת יש עתיד - פעם אחת בעקבות הפגיעה ביחסי החוץ של ישראל לאחר נטישתו של ילין בתחילתה של נסיעה רשמית של משלחת מטעם הכנסת, למרות הלו"ז והמפגשים הרבים שאורגנו עם חברי פרלמנט בשתי המדינות, כשבמשלחת נותרה לבדה ח"כ יפעת שאשא ביטון מכולנו, והסיבה שנייה לכעס של הכנסת נובעת מכך שביש עתיד ביקשו מהכנסת לממן את כרטיס הטיסה חזרה לארץ של ילין. בכנסת סירבו ויש עתיד נאלצה לממן זאת בעצמה.


"עפר שלח: אדלשטיין לא רוצה - לא צריך" 
ח"כ חיים ילין הסביר את החלטתו: "בזמן ההצבעה על מתווה הגז סעדתי את אבי שהיה על ערש דווי בארגנטינה וספגתי מטח של ביקורת והכפשות מצד חברי אופוזיציה שלא הבינו שאבי הוא מעל לכל מתווה. היום, שהשחיתות מכרסמת במדינה ומאיימת על הדמוקרטיה, ישראל צריכה להיות מעל כולם וכל נבחר ציבור צריך להיות במליאת הכנסת ולהצביע נגד החוק במקום לבחור בהכפשות". 

"ישראל מעל כולם".חיים ילין. צילום: מרק ישראל סלם
"ישראל מעל כולם".חיים ילין. צילום: מרק ישראל סלם

ילין, יליד ארגנטינה, נשלח מטעם הכנסת לביקור בפרלמנטים של גואטמלה ומקסיקו כדי לחזק את הקשרים בין המדינות והיה צפוי לשהות באזור עד יום חמישי הקרוב.
ביש עתיד הגיבו בזעם ותקפו הבוקר את י"ר הכנסת יולי אדלשטיין על ההחלטה להעניש את חברי הסיעה. ח"כ עופר שלח, יו"ר סיעת יש עתיד,  אמר: יו״ר הכנסת הודיע, דרך התקשורת, שמכיוון שהחזרנו את ח״כ חיים ילין ממשלחת הכנסת לדרום אמריקה, כדי לבלום את חוק ההמלצות המגונה, יבוא עונשנו: עד להודעה חדשה יש עתיד לא תשתתף במשלחות רשמיות של הכנסת”.
"אז ככה", הוסיף ח"כ שלח. “בחוק ההמלצות, כמו בלא מעט חוקים בכנסת הזו, הקואליציה רמסה כל נוהל ומסורת, באישורו של יו״ר הכנסת. יולי אדלשטיין, שבקדנציה שלו נאלץ בית המשפט העליון לפסול חוק של הכנסת (דירה שלישית) בגלל נוהל פגום, יודע היטב על מה אני מדבר”.
"מוזר שכיו״ר הסיעה, אני שומע לראשונה על החלטה של יו״ר הכנסת בעניין יש עתיד מהתקשורת. כשהוא צריך, אדלשטיין יודע היטב איך למצוא אותי. חברי הכנסת שלנו נסעו למשלחות לחו״ל אך ורק בבקשה מפורשת של היו״ר. לא רוצה, לא צריך".
מלשכת יו"ר הכנסת לא נמסרה תגובה.