מכות בכנסת: ישיבה של ועדת העבודה הרווחה והבריאות של הכנסת בנושא העלאת קצבאות הנכים פוצצה היום (שלישי) לאחר שכמה נכים החלו להתקוטט ביניהם והחליפו מהלומות. בוועדה פרצה מהומה והסדרנים התקשו להפריד בין הניצים. המהומה התחילה לאחר שאחד מפעילי הנכים המתנגד למתווה שהושג קרא לעבר נכה שתמכה במתווה: "תעמדי בצומת".
מהומה בכנסת בדיון על קצבאות הנכים. צילום: מיכאל שמש

יו"ר הוועדה ח"כ אלי אלאלוף וח"כ אילן גלאון גינו את דבריו ודרשו להרחיקו מהאולם, ואז החלה מהומה שכללה מכות וניסיון של אחד הנכים לדקור את חברו באמצעות עט, וכאשר הסדרן ניסה להתערב הוא נפגע בראשו ונשרט קלות. נכה אחר ניסה לשבור בקבוק זכוכית על ראשו של אחד ממתנגדי המתווה. בעקבות כך הודיע אלאלוף כי הוא מבטל את הישיבה וכי הוא שוקל לקיים את הישיבות הבאות ללא חלק מהפעילים. לפני כן התפרצו פעילי נכים לעבר חברי הכנסת ויו"ר ההסתדרות: "מכרתם אותנו, לא נסכים לפעימות". 
 צעירה נחמיאס, מהמתנגדות למתווה שהושג על העלאת הקצבאות אמרה: "סוגרים לנו את הפה, אף פעם לא נותנים לנו לדבר. תמיד נותנים לדבר רק לנעמי מורבייה ולנציגי מטה המאבק שעשו את ההסכם. לנו סותמים את הפיות. רוצים לזרוק לנו פירורים, אני בת 70 והוסיפו לי רק 98 שקלים. נפסיק את הפסטיבל הזה, נחזור עוד היום לכבישים ונסגור את המדינה".

יו"ר הכנסת, יולי אדלשטיין אמר בעקבות האירוע: "אני מזועזע מן האירוע החמור שאירע עתה בוועדת העבודה והרווחה בכנסת. הכנסת זה מקום לוויכוח ודיון אבל אף פעם לא מקום לאלימות. עם כל ההבנה לחשיבות המאבק של הנכים, שהוא מאוד אמוציונלי, כמו גם למאבקים אחרים - לאף אחד אסור להשתמש באלימות, ואני קורא גם לכל מנהיגי המאבק להוקיע מתוכם את אלה שנוהגים כך".

מארגון "הנכים הופכים לפנתרים" נמסר: "הכתובת הייתה על הקיר. האלימות שהתרחשה היום בוועדת הרווחה של הכנסת הייתה צפויה והתרענו מפניה מראש. פנינו אתמול למנכ"ל הכנסת והתרענו שאולם הוועדה יהיה צר מלהכיל את כל המשתתפים. אייל כהן, מנהיג "הנכים הופכים לפנתרים" הורה לפעילי התנועה שלא להגיע לדיון מכיוון שלדבריו היה ברור שיש כאן הכשלה מכוונת ורצון ליצר דה-לגיטימציה לכל ארגוני הנכים. לדבריו "חברי הכנסת ומשמר הכנסת יודעים ומעודכנים באיבה ששוררת ביו הקבוצות ומנצלים את זה לשיסוי ופיצול החזית האחידה שהגענו אליה".

ביטן: "החוק ייכנס לתוקף עד תחילת 2018" 

יו"ר הקואליציה דוד ביטן שהשתתף במפתיע בדיון לאחר יומיים סוערים מאוד מבחינתו בשל החקירות, הבטיח לנכים כי החוק שיגדיל את קצבאות הנכות ייכנס לתוקף עד תחילת 2018. "אי אפשר לחכות יותר לממשלה. הבטחות צריך לקיים. החוק יעבור והכסף ייכנס בינואר", אמר ביטן. על הצעת החוק שהוגשה על ידי השר כץ אמר ביטן: "יש ויכוחים תקציביים גדולים, אם היא תסתיים בכלל זה יהיה בעוד שנתיים. אני אומר במפורש - עד השבוע השלישי של דצמבר החוק יעבור בקריאה שנייה ושלישית. הצעת החוק תכיל את כל ארבע הפעימות, עד 2021. בשבוע הבא נביא את ההצעה לקריאה ראשונה, בעוד שבועיים קריאה שנייה ושלישית ונסיים את זה". 

ח"כ אילן גילאון (מרצ) העיר בדיון: "אני נשבע שלא אשקוט יום עד שהחוק שלי להעלאת הקצבה לגובה שכר המינימום יתקבל ככתבו וכלשונו. מדוע אני בעד הפשרה שהגענו אליה יחד עם ההסתדרות? אני מבין באיזה מציאות פוליטית אני נמצא - הבחירות מתקרבות וזה המקסימום שניתן להגיע אליו בעת הזאת. לא אקח צ'אנס רק בגלל האגו שלי. אני רוצה ציפור אחת ביד". 
 
גילאון הוסיף: "נפגשתי עם ראש הממשלה ושר האוצר ואמרתי להם שאני לא צריך קרדיט, הצעתי להם שייקחו את החוק ושיקדמו אותו בעצמם. לא היינו צריכים פרופסורים לצורך כך. בסוף ישבנו אני ויו"ר הקואליציה עם מחשב והתפשרנו. אני רוצה להתחיל לראות בינואר כסף זורם לתוך חשבונות הבנק של הזכאים".