תגובות שמחות במערכת הפוליטית בישראל בעקבות הכרזתו הערב (שלישי) של נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ על העברת השגרירות האמריקאית לירושלים. ראש הממשלה בנימין נתניהו אמר כי "זהו יום היסטורי, ההצהרה של נשיא ארה"ב דונלד טראמפ היא אבן דרך חשובה בתולדות ירושלים, היא בירתנו מזה 3,000 שנה. כאן התהלכו אבותינו, כאן עמד בית המקדש, כאן מלכו מלכי ישראל, כאן הטיפו נביאי ישראל. במשך אלפי שנים התפללו דורות של יהודים ״לשנה הבאה בירושלים״. 
ראש הממשלה ציין כי מדובר בהחלטה אמיצה של נשיא ארצות הברית והודה לו. "לפני כ-70 שנה הגשמנו את התפילה והכיסופים, כששוב קבענו את ירושלים כבירתה של מדינת היהודים. עכשיו באה הצהרתו ההיסטורית של הנשיא טראמפ המכירה בעובדות יסוד אלה. הנשיא טראמפ, אנחנו מודים לך על החלטתך הצודקת והאמיצה להכיר בירושלים כבירת ישראל, ולהתחיל בהכנות לפתיחת השגרירות האמריקנית כאן. אני קורא למדינות נוספות ללכת בעקבותיה של ארה"ב. ואני אומר לכם, הצהרתו של הנשיא טראמפ מסייעת לקידום השלום כי היא מחברת את כולם לקרקע המציאות".

נתניהו הוסיף: "האמת הפשוטה והמציאות היא זו - לא יהיה שלום בלי הכרה בירושלים כבירת ישראל. לכל שכנינו אני מבקש להבהיר: נמשיך לשמור על הסטאטוס קוו בירושלים ובהר הבית ועל חופש הפולחן המלא לכל הדתות. נמשיך להושיט יד לשלום לפלסטינים ולכל שכנינו. אדוני הנשיא, ההיסטוריה והעם היהודי תמיד יזכרו לך את החלטתך האמיצה ביום הזה. תודה לך".

הנשיא ריבלין: "מתנה מושלמת לכבוד שנת ה-70 למדינה"

נשיא המדינה ראובן ריבלין הגיב גם הוא להצהרת טראמפ ואמר כי זוהי מתנה מושלמת לכבוד שנת ה-70 למדינה. "אני מברך על הודעתו של הנשיא דונלד טראמפ באשר להכרה האמריקאית בירושלים כבירת ישראל וכן העברתה הצפויה של השגרירות האמריקאית לירושלים".
 
ריבלין הוסיף כי "אין מתנה יפה וראויה מזו במלאות 70 שנים להקמת מדינת ישראל.  במשוך היובל, ובמלאת חמישים שנים לאיחודה של העיר הגיע הזמן להביא שלווה אל ירושלים ולהצמיח בבירת ישראל שעולים אליה לרגל מכל קצוות תבל, תקווה. לכל אחד ואחת יש עיר ושמה ירושלים. אלפי שנים נשא העם היהודי את עיניו לירושלים, התפלל אליה וחלם עליה. הכרה בירושלים כבירת ישראל והעברת כל השגרירויות אליה היא ציון דרך מכונן בזכות העם היהודי על ארצו ובדרכנו אל השלום – שלום לכל תושבי ירושלים, והאזור כולו".

טראמפ מצהיר על העברת השגרירות בלירושלים. צילום: AFP


ברקת: "שהחיינו וקיימנו והגיענו לזמן הזה"

שרת המשפטים איילת שקד אמרה: "טראמפ בדורו ככורש בדורו. אני מודה לנשיא טראמפ על עמידתו האיתנה בלחצים בינלאומיים כבדים ועל ההכרה בירושלים כבירתה של מדינת ישראל. אני מקווה שבקרוב נראה את בית השגרירות החדש ניצב בבירה. הפלסטינים צריכים לדעת: חוקי המשחק השתנו. הספינה שינתה כיוון. אני ממליצה להם לא לבחון את סבלנותה של ישראל כלפי איומי הטרור שלהם. ארצות הברית היא הידידה הגדולה של ישראל, וכעת גם עושה את הצעד הראשון שצריך היה להתבצע לפני 70 שנה".



ראש העיר ירושלים ניר ברקת אמר בתגובה להכרזת טראמפ: "ההכרה של הנשיא טראמפ בירושלים כבירת ישראל היא הכרזה היסטורית שמעבירה מסר ברור לעולם כולו שארה"ב עומדת לצד העם היהודי, מדינת ישראל וירושלים. כמחווה וכביטוי לידידות האמיצה בין העם האמריקאי לעם ישראל החלטנו להאיר הערב בצבעי דגל ארה"ב וישראל את חומות העיר העתיקה. העיר העתיקה, הכותל והר הבית במרכזם מסמלים יותר מכל את עוצמת הקשר והחיבור ההיסטורי של העם היהודי לירושלים למעלה מ-3,000 שנה. שהחיינו וקיימנו והגיענו לזמן הזה".

חומות העיר העתיקה מוארות בצבע דגלי ארה"ב וישראל. צילום: מרק ישראל סלם


יו"ר המחנה הציוני, אבי גבאי בירך על החלטת טראמפ והודיע כי "ירושלים בירת ישראל לעד ועל מדינות העולם להכיר בזאת. אחרי 70 שנות קיום של מדינת ישראל, שמח שגם ידידתנו החשובה, ארה"ב, מכירה בירושלים כבירתנו ונערכת להעברת השגרירות. כשההורים שלי חלמו במרוקו להגיע לישראל הם לא בדקו באתר האינטרנט של מחלקת המדינה האמריקאית כיצד מוגדרת שם ירושלים. ירושלים היא סמל לעם היהודי במשך אלפי שנים. ביום ראשון שמעתי את ג׳ארד קושנר בוושינגטון והתרשמתי מהרצינות והמחוייבות שלו לתהליך השלום ואני מקווה שהדבר יבוא לידי ביטוי בהמשך".

 "טראמפ משחק באש"

מנגד, ח"כ ג'מאל זחאלקה, יו"ר הסיעה של הרשימה המשותפת, גינה בחריפות את הצהרתו של טראמפ בנושא ירושלים והגדיר אותה כחבלה חמורה באפשרות להגיע להסדר שלום. "טראמפ משחק באש ולא אכפת לו מהמשך שפיכות הדמים, ומוכן לעשות הכל כדי לרצות את הימין הקיצוני בישראל. טראמפ ערך טקס קבורה לתהליך השלום והבהיר לכולם שארה"ב אינה מתווך -אפילו לכאורה- אלא צד בסכסוך. ההצהרה שלו הינה צעד עוין נגד הפלסטינים וזלזול בעולם הערבי". 

יו״ר הרשימה המשותפת, ח״כ איימן עודה, הגיב גם הוא לנאום: ״טראמפ שונא האדם לא מתעניין בגורל הישראלים ובטח לא בגורל הפלסטינים, הנאום שלו הערב היה שילוב של בורות ויהירות כשההשלכות כלל אינן מעניינות אותו. טראמפ השליך היום גפרור על המזרח התיכון ואת המחיר ישלמו שני העמים. ארצות הברית של טראמפ הודיעה היום באופן רשמי שהיא חלק מהכוח הכובש, ולכן אינה יכולה לשמש בשום אופן כנותנת החסות לשיחות בין הישראלים והפלסטינים. העם הפלסטיני יחד עם כוחות השלום בישראל ימשיכו במאבקם האמיץ עד לסיום הכיבוש וכינון שלום אמת".
 
יו"ר מפלגת מרצ זהבה גלאון הביעה גם היא את מורת רוחה מההצהרה ואמרה כי ״פירוש ההכרזה של טראמפ היא הכרה אמריקנית בסיפוח מזרח ירושלים והעיר העתיקה. הכרזה כזו ודאי לא תסייע להתנעת מהלך אזורי לשלום, מכיוון שכל הסדר יחייב פשרה על ריבונות בירושלים. אבל מהלך כזה בהחלט יעניק רוח גבית לימין הסהרורי בישראל״.
 
גלאון הוסיפה: ״בירושלים גרים אנשים אמיתיים שיהיו מושפעים מהחלטות שמתקבלות על ידי אדם שאופתע אם ידע לאתר את ירושלים על מפה או אם הוא מסוגל בכלל לקרוא אחת. בזכותו הימין הולך לחגוג היום את ניצחון פירוס שלו. אני רק מקווה שאת מחיר הניצחון הזה לא נשלם כולנו״.

בארגון 'שלום עכשיו' התייחסו להצהרת טראמפ וטענו כי "היה מצופה מידיד אמת של ישראל לפעול למען האינטרס הישראלי שהוא הסכם המבוסס על פתרון שתי המדינות והכרה בירושלים כבירת ישראל ובשכונות הפלסטיניות כבירת המדינה הפלסטינית. בהכרזתו העמיק טראמפ את המחלוקת והגינויים הבינלאומיים סביב ירושלים וספק אם הוא יוכל לשמש כמתווך הגון בין הצדדים. אם אלה ההשלכות של הכרה חד צדדית בירושלים אלה חדשות רעות למדינת ישראל וחגיגה לימין הקיצוני ששואף לגרור את ישראל להזייה משיחית מסוכנת".