בעולם הערבי והמוסלמי זועמים על החלטתו של נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ, להעביר את שגרירות ארה"ב בישראל מתל אביב לירושלים, ולהכיר בירושלים כבירת ישראל. יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן אמר הערב (רביעי) בעקבות ההחלטה כי "ארה"ב לא יכולה עוד לכהן כצד מתווך בסכסוך, זו נסיגה מתהליך השלום". חמאס הוסיף כי ההחלטה "פתחה את שערי הגיהנום". שר החוץ של טורקיה, מבלוט צ'אבושאולו, גינה אף הוא את המהלך: "מדובר בצעד לא אחראי".



"הממשל האמריקאי בחר להפר את כל ההסדרים הבינלאומיים ובחר להתעלם ולשבור את הקונצנזוס העולמי", קבע אבו מאזן, שהסביר: "ההחלטה פוגעת בכל המאמצים להשיג שלום וארה"ב איננה יכולה לכהן עוד כצד מתווך בסכסוך".



לטענתו, "החלטת טראמפ לא תיתן לגיטימציה לישראל. ירושלים היא פלסטינית ערבית, נוצרית ואסלאמית, והיא בירת הנצח של פלסטין. אכנס את ההנהגה ונחליט על החלופות שבידנו. משמעותם של צעדים אלה היא נסיגה מהתפקיד שמילאה ארה"ב בעשורים האחרונים בתהליך השלום. זה פרס לישראל על ההפרות שהיא מבצעת ועל מדיניות האפרטהייד שלה. זה בא לשרת גורמים קיצוניים שרוצים לדרדר את האזור להסלמה".



בתוך כך, ארגון הטרור השולט ברצועת עזה קרא לערבים ולמוסלמים "לחתור תחת נוכחות ארצות הברית באזור, וטען כי ההצהרה מהווה "אגרסיביות מחפירה נגד העם הפלסטיני".



"זה מצית רגשות של כעס בקרב כל המוסלמים ומאיים על שום העולם", הוסיף שיח' אחמד אל-טייב, האימאם של מסגד אל-אזהר המצרי, אחד המוסדות החשובים ביותר באסלאם, וחזר על המנטרה של חמאס: "שערי הגיהנום ייפתחו במערב לפני שזה יקרה במזרח".



זעם בחמאס. צילום: רויטרס
זעם בחמאס. צילום: רויטרס



שר החוץ של בריטניה, בוריס ג'ונסון, אמר כי "שמענו את הדיווחים בדאגה, כי אנחנו חושבים שירושלים צריכה להיות חלק ממהסדר הסופי בין השראלים לפלסטינים". ראש ממשלת בריטניה הוסיפה כי "בריטניה מחויבת לפתרון של שתי מדינות שבמסגרתו ירושלים תהיה בירת שתי המדינות".



נשיא צרפת הבהיר כי "המצב של ירושלים חייב להיקבע על ידי הישראלים והפלסטינים, באמצעות קיום משא ומתן בין הצדדים", והוסיף: "צרפת לא תומכת בהחלטתו של טראמפ". מזכ"ל האו"ם אנטוניו גוטרש, אמר בעקבות ההתרחשויות, כי "אין אלטרנטיבה לפתרון שתי המדינות, אין תוכנית ב".



אבו מאזן צפוי להתייחס לנושא בנאום מיוחד



שלשום, יושב ראש הרשות הפלסטינית אבו מאזן, שאמור להתייחס הערב להצהרת טראמפ בנאום שיועבר בשידור חי בטלוויזיה הפלסטינית, וראש הלשכה המדינית של החמאס איסמעיל הנייה, שוחחו טלפונית, והסכימו על הצורך להמשיך בתהליך הפיוס אל מול מה שהם הגדירו כ"התנהלות החמורה" של נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ בנוגע לירושלים.



בהצהרה שהוציא ארגון חמאס ברשת הטלוויזיה המזוהה עמו, רשת אל-אקצה, נאמר כי השניים קיימו "דיון עמוק בנוגע לכוונות האמריקאיות בנוגע לירושלים ולהשלכות מעשיו", השניים ציינו כי "שינוי הגישה האמריקאית כלפי ירושלים הוא צעד חמור שיצריך לפעול באופן משותף בקרב על העיר".



טראמפ במהלך נאומו. צילום: AFP
טראמפ במהלך נאומו. צילום: AFP



בנוסף לכך הפלסטינים הגדירו את המהלך כ"המתת חסד" לתהליך השלום, וקראו לפלסטינים ברחבי העולם "להביע את זעמם ואת דחייתם של ההחלטה האמריקאית". הדברים באו לאור הערכות כי בכוונתו של נשיא ארה"ב להכיר בירושלים כעל בירת ישראל, ואולי אף להעביר את שגרירות ארה"ב בישראל לירושלים.



זוהי לא המחאה הראשונה שהביעו הפלסטינים אל מול כוונותיו של טראמפ להכיר בירושלים. בכיר הרשות הפלסטינית סאיב עריקאת ויו"ר מנגנוני המודיעין ברשות, מג'די פארג' העבירו לפני שלושה ימים מסר חריף לחתנו של נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ ויועצו למזרח התיכון ג'ארד קושנר, כי אם ארה"ב תכיר בירושלים כבירת ישראל, יופסק המו"מ בין הצדדים. על פי דיווח בחדשות 10 ו"החדשות", השניים העבירו לקושנר מכתב מטעם יו"ר הרשות אבו מאזן ובו נאמר כי ארה"ב תעשה מהלך זה או תעביר את השגרירות לבירה, זה יהיה "סופו של תהליך השלום והרשות לא תוכל לראות בוושינגטון כמתווך הוגן במשא ומתן בין הצדדים"