בעקבות נאומו של נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ, הודיעה הערב (רביעי) צ'כיה כי היא מכירה בירושלים המערבית כבירת ישראל. בהודעת משרד החוץ הצ'כי נאמר בנוסף, כי הוא מחשיב את ירושלים כבירה העתידית של מדינת ישראל והמדינה הפלסטינית שתקום.



עוד אמרו במשרד החוץ הצ'כי, כי נשקלת האפשרות להעביר את השגרירות מתל אביב לירושלים רק בהתחשב בתוצאות המשא ומתן באזור. "כיום, לפני חתימת הסכם השלום בין ישראל לפלסטינים, הרפובליקה הצ'כית מכירה בירושלים שבגבולות 1967 כבירה למעשה של ישראל", נכתב בהודעה, "המשרד יוכל להתחיל לשקול את העברת השגרירות מתל אביב לירושלים רק על בסיס תוצאות משא ומתן עם שותפים מרכזיים באזור ובעולם".



ההודעה הצ'כית מגיעה כאמור בעקבות נאומו שנשא טראמפ בבית הלבן כי מדינתו מכירה בירושלים כבירת ישראל, כשאמר: "הגיעה העת, החלטתי להכיר בירושלים כבירת ישראל". מלבד זאת, הוא הצהיר כי "הוריתי להתחיל בהכנות להעברת שגרירות ארה"ב לירושלים, ואף טען כי "אמריקה תומכת בפתרון שתי המדינות אם שני הצדדים יסכימו לכך". ראש הממשלה בנימין נתניהו אמר בתגובה כי "זהו יום היסטורי ואבן דרך חשובה בתולדות העיר". 

טראמפ בנאומו. צילום: AFP

"ההודעה שלי מסמנת את הגישה החדשה לסכסוך בין ישראל לפלסטינים", קבע טראמפ בפתח דבריו, והוסיף: "במשך יותר מ-20 שנה כל נשיא אמריקאי סירב להעביר את השגרירות האמריקאית לירושלים או להכיר בירושלים כבירת ישראל. הנשיאים הנפיקו את הוויתורים תחת האמונה שעיכוב ההחלטה יביא לשלום. לאחר יותר משני עשורים של וויתורים איננו קרובים יותר לשלום בר קיימא בין ישראל לפלסטינים. זו תהיה טעות לחשוב שחזרה על אותה נוסחה תביא לתוצאות אחרות. לכן, הגיעה העת, והחלטתי להכיר בירושלים כבירת ישראל".  
לדבריו, "זה האינטרס האמריקאי. מדובר בצעד שהיה צריך להיעשות מזמן. ישראל היא אומה ריבונית ויש לה זכות לקבוע את בירתה. ההבנה בעובדה הזו היא חשובה להשגת השלום. לפני 70 שנה אמריקה הכירה בישראל, ומאז ישראל קבעה את בירתה כירושלים. היום ירושלים היא מושבה של הממשלה הישראלית, היא הבית של הפרלמנט הישראלי ובית המשפט הישראלי. זה מקום משכנו של הנשיא וראש הממשלה. במשך עשורים נשיאים שביקרו בארה"ב נפגשו עם מקביליהם בירושלים, כפי שאני עשיתי מוקדם יותר השנה. ירושלים היא לא רק ביתה של כל בני הדתות, שלושת הדתות, אלא ביתו של העם היהודי".