מאיים בעקבות ההחלטה ההיסטורית: ראש הלשכה המדינית של חמאס, איסמעיל הנייה, נשא היום (חמישי) נאום בעקבות החלטת הנשיא טראמפ אמש להכיר בירושלים כבירת ישראל ולהעביר אליה את השגרירות האמריקאית: "ירושלים אחת ומאוחדת היא פלסטינית, ערבית ואסלאמית ובירת כל פלסטין. אנחנו לא מכירים במזרח ירושלים ומערב ירושלים. היא שלנו מהנהר אל הים".



הנייה אף איים כי מחר תחל אינתיפאדה: "אנחנו יוצאים מחר, ה-8 בדצמבר - לאינתיפאדת שחרור ירושלים. כמו שב-8 בדצמבר 1987 התחילה אינתיפאדת האבנים, אז ב-8 בדצמבר 2017 תחל אינתיפאדה חדשה נגד הכיבוש". גם ראש הממשלה הפלסטיני, ראמי חמדאללה, נשא הצהרה ברצועת עזה בה קרא לפיוס: "האחדות הפלסטינית היא שסתום הביטחון שלנו בתקופה ההיסטורית הזו. הפיוס הפלסטיני הוא האופציה שלנו והוא המנוף לשמירה ולהצלת ירושלים". 



בתוך כך, לאחר הערכת מצב מטכ"לית, הוחלט הבוקר בצה"ל על תגבור כוחות של מספר גדודים, וכן של מערכי האיסוף וההגנה המרחבית ביהודה ושומרון. מדובר מה"ל אף נמסר כי הוגדרו כוחות כוננות נוספים להתפתחויות אפשריות. 



הנייה הודיע בנאומו על מצב חירום וגיוס כללי ברצועה: "אנחנו נמצאים במצב חירום בכל רצועת עזה, כולל מפגשים עם כל הפלגים. הודענו על גיוס כללי של כל חמאס. אנחנו קוראים גם לעם שלנו בירושלים ובגדה המערבית - שהגיע הזמן לצאת לפעולה". הוא הוסיף: "אנחנו לא נחזור בנו. עמנו הפלסטיני, הפלגים הלאומיים והאסלאמיים, כולל הנהגת חמאס נמצאים בכוננות". 



העימות בדרך? אנשי חמאס בעזה. צילום: עבד רחים חטיב, פלאש 90
העימות בדרך? אנשי חמאס בעזה. צילום: עבד רחים חטיב, פלאש 90



ראש הלשכה המדינית של חמאס טען כי  הצעד של טראמפ קובר את תהליך השלום: "על הפלסטינים להכריז שמה שמכונה תהליך השלום נקבר לעד ולעולם. אין דבר כזה תהליך שלום. אין עסקת מאה, חצי או רבע מאה. לרשות הפלסטינית, אנחנו פונים כדי שיכריזו שאנחנו יוצאים מהמנהרה החשוכה של אוסלו. אין הסדר או תהליך שלום. מעולם לא היה תהליך כזה. על ההנהגה להחליט שהיא משחררת את עצמה מהתהליך הזה". 



לדברי הנייה, "ההחלטה האמריקנית היא הכרזת מלחמה על העם הפלסטיני, בפנינה של הכתר, של המוסלמים והנוצרים. מדובר בשחרור לאומי. אנחנו לא מקבצי נדבות על שערי המדינות. טועה מי שחושב שהעם הפלסטיני שהקריב מאות אלפים יכול להיכנע אל מול ההחלטה. העם שלנו אמיץ ומסוגל להכתיב את המשוואות, בתמיכה של האומה הערבית והאסלאמית". 

הנייה קרא בנאומו לאיחוד כלל ערבי בעקבות ההכרה האמריקאית בירושלים: "אני קורא למדינות הערביות והאסלאמיות לעמוד למען האל ולהפסיק את הלחימות הפנימיות, בשל האתגר האסטרטגי שפוגע באומה שלנו. נתניהו וטראמפ התפתו וניצלו את המצב בעולם הערבי, כולל המגעים מעל ומתחת לשולחן, של כמה אינטלקטואליים ערביים ציוניים, כדי לבצע את המזימה הזו. על האומה הערבית לתמוך בעם הפלסטיני ובהתנגדות. אם ירושלים תלך, אז אין לכם כבוד. ירושלים היא הכבוד של כולנו״.

המנהיג הפלסטיני הוסיף: "אני מברך את נשיא טורקיה ארדואן על כינוס הפסגה האסלאמי, ואת האחים בליגה הערבית שקראו לכינוס הליגה הערבית. אם לא היום, מתי הזעם הערבי למען האל ייצא למקום ממנו עלה הנביא מוחמד לשמיים".