פרסום ראשון: חברי כנסת מהרשימה המשותפת מתכוונים, בעקבות הצהרת הנשיא טראמפ על הכרה במעמדה של ירושלים כבירת ישראל, להחרים את נאומו של סגן הנשיא מייק פנס במליאת הכנסת, המתוכנן ל-18 בדצבמבר. יו"ר בל"ד, ח"כ ג'מל זחלקה אמר היום (חמישי) למעריב אונליין: "אני אחרים את ישיבת הכנסת בה ינאם סגן נשיא ארה"ב וזאת במחאה על העמדה האמריקאית העוינת כלפי העם הפלסטיני וזכויותיו".



ח"כ יוסף ג'ברין (הרשימה המשותפת) אמר: "נוכח הנאום של טראמפ אתמול אציע לחבריי להחרים את הנאום של סגן הנשיא פנס כמחאה על העמדה האמריקאית. לא נוכל לשבת ולהקשיב למי שמתכחש לזכויות העם הפלסטיני ופוגע בעקרונות המשפט הבינלאומי". הוא אמר כי יעלה את העניין להתייעצות במסגרת הרשימה המשותפת. חבר הכנסת הוסיף: "קשה לי להשתחרר מהתחושה שעיתוי הביקור אינו מקרי. פנס בא לקטוף את הפירות של נאום טראמפ כדי לקנות את תמיכת הלובי הציוני בארה״ב".



ח"כ זחאלקה מתכוון להשתתף מחר בהפגנות יום הזעם באום אל פאחם והסביר: "ההפגנות שלנו הן זעקה נגד העוול שטרמפ גורם לפלסטינים ומסר שלא נוותר על ירושלים כבירת המדינה הפלסטינית ובלעדי זאת לא יהיה שלום. מדינה פלסטינית בלי ירושלים היא כמו גוף בלי נפש ירושלים חשובה לפלסטינים יותר מאשר וושינגטון לאמריקאים וזאת בגלל מעמדה הדתי וההיסטורי".



בתוך כך, בכנסת נמשכות ההכנות לקראת ביקורו בכנסת ונאומו במליאה של סגן נשיא ארה"ב מייקל פנס. סגן הנשיא צפוי להגיע לכנסת ב-18 בדצמבר בראש משלחת גדולה. משלחת אמריקאית מקדימה כבר ביקרה בכנסת לפני כשבועיים ונפגשה עם מחלקות רלוונטיות בכנסת לביקור, הטקסים והאירועים, הדוברות והמחלקה לקשרי חוץ ועוד.



בכנסת כבר מכינים תכנית מדויקת לאירוע ופקודת מבצע, ותהיה היערכות מיוחדת של משמר הכנסת לכול נושאי האבטחה המורכבים. כמו כן, קיימת היערכות תקשורתית להתעניינות גדולה בנאום של כתבים מכול רחבי העולם. אולם המליאה צפוי להיות מלא מפה לפה בכ-800 אורחים.



ייאלץ להסתדר בלי חברי הרשימה המשותפת. סגן הנשיא פנס. צילום: רויטרס
ייאלץ להסתדר בלי חברי הרשימה המשותפת. סגן הנשיא פנס. צילום: רויטרס



סגן נשיא ארה"ב צפוי להתקבל בכנסת על ידי יושב ראש הכנסת יולי יואל אדלשטיין. הוא יניח זר על הגלעד לזכר חללי צה"ל בכניסה לכנסת ויחתום בספר האורחים. מאוחר יותר יישא נאום מפני מליאת הכנסת, נאום המעורר סקרנות רבה. הישיבה תיערך במעמד נשיא המדינה ראובן ריבלין, ראש הממשלה בנימין נתניהו ונשיאת בית המשפט העליון אסתר חיות.