ההצהרה של הנשיא טראמפ על הכרה בירושלים כבירת ישראל, הביאה לגל גינויים נרחב מצד מנהיגים אירופים. מועצת הביטחון של האו"ם תתכנס היום (שישי) לדיון בהצהרתו של טראמפ, לאחר ששמונה מדינות, ובהן צרפת, בריטניה ואיטליה, קראו לקיים דיון דחוף בנושא. ראש ממשלת בריטניה תרזה מיי אמרה: "הודעתו של טראמפ אינה מועילה מבחינת הסיכויים לשלום באזור, ובריטניה איננה מתכוונת לנקוט צעד דומה". גם נשיא צרפת וקנצלרית גרמניה הודיעו כי הם מתנגדים להצהרתו של טראמפ. "זו החלטה מצערת, וצרפת אינה מאשרת אותה. היא מנוגדת לחוק הבינלאומי ולהחלטות מועצת הביטחון של האו"ם", אמר נשיא צרפת עמנואל מקרון.



האחראית לקשרי החוץ באיחוד האירופי פדריקה מוגריני הביעה "דאגה רצינית" מהצהרת הנשיא האמריקאי. "ההחלטה של הנשיא טראמפ מדאיגה מאוד ובעלת הקשר שביר. יש לה פוטנציאל להחזיר אותנו לימים אפלים אפילו יותר מאלו שבהם אנו חיים כעת. יש למצוא דרך לקיים משא ומתן שבו ייקבע מעמדה של ירושלים כבירתן העתידית של שתי המדינות", אמרה מוגריני.



"החלטה המנוגדת לחוק הבינלאומי". הכרזת דונלד טראמפ. צילום: רויטרס
"החלטה המנוגדת לחוק הבינלאומי". הכרזת דונלד טראמפ. צילום: רויטרס



"ההצהרה תפגע במאמצי השלום"



לאחר ההודעה הדרמטית של הנשיא טראמפ, הביעו בכירי הממשל האמריקאי תמיכה בה אך הודו: "ההצהרה תפגע במאמצי השלום". שגרירת ארה"ב באו"ם ניקי היילי אמרה כי "טראמפ הפגין אומץ" בכך שהכריז על ירושלים כבירת ישראל. "המהלך סמלי, מאחר שממשלת ישראל כבר יושבת בירושלים. הנשיא טראמפ הקשיב לרחשי הלב ולרצון העם האמריקאי. אנו מחויבים לתהליך השלום", אמרה היילי. בכירים בבית הלבן הודו כי ההצהרה של הנשיא תביא ככל הנראה לקיפאון במשא ומתן בין ישראל והפלסטינים.



הארגונים היהודיים בארה"ב חלוקים בדעותיהם בעקבות ההצהרה. הקואליציה הרפובליקנית היהודית פרסמה ב"ניו יורק טיימס" מודעה לאות תודה לנשיא טראמפ תחת התמונה שלו חובש כיפה בביקורו בכותל המערבי בחודש מאי.



גם ארגון איפא"ק הצטרף לשבחים: "אנו משבחים את הודעתו החשובה של הנשיא ואת החלטתו ליזום את העברת השגרירות האמריקאית לירושלים", נמסר מהארגון היהודי הגדול. מי שהתנגד לצעד של טראמפ הוא הארגון היהודי ג'יי סטריט, התומך בפתרון שתי המדינות, שמסר: "מדובר בצעד לא מועיל, ללא הטבות מוחשיות, הכרוך בסיכונים חמורים".