ראש הממשלה, בנימין נתניהו, נפגש היום (ראשון) עם נשיא צרפת עמנואל מקרון בארמון האליזה בפריז, בביקורו השני בצרפת מאז שמקרון נכנס לתפקידו. הנושאים המרכזיים שעמדו על הפרק בפגישתם הם איראן, סוריה, חיזבאללה ותגובתן של מדינות ערב הסוניות, בראשן ערב הסעודית ומצרים, להשפעתה המתחזקת של טהרן באזור. כמו כן, שני המנהיגים דנו בהשלכות האזוריות של החלטתו של נשיא ארה"ב דונלד טראמפ להכיר בירושלים כבירת ישראל ולהעביר אליה את השגרירות האמריקאית. מקרון גינה את החלטתו של טראמפ ואמר כי פריז אינה מכירה בירושלים בתור הבירה הישראלית. עם זאת, הוא גינה את הפיגועים נגד ישראל, כולל פיגוע הדקירה שהתרחש היום בירושלים. 


מקרון אמר בסיום פגישתו עם ראש הממשלה נתניהו כי "צרפת מחוברת לישראל ולביטחונה ומגנה פיגועים נגד ישראל. יש בינינו דיאלוג ולא נקבל שום מתקפה על ישראל. יחד עם זאת, צרפת רוצה שלום. אנחנו רוצים לראות שתי מדינות עם גבולות מוכרים שחיות בשלום זו לצד זו". הוא הוסיף: "הבעתי בפני רה"מ את חוסר שביעות רצוני מהחלטת נשיא ארה"ב שמנוגדת לחוק הבינלאומי ולא תורמת לתהליך השלום. אנחנו נתמוך בכל יוזמה בכיוון הזה ועודדתי את רה"מ ואת הפלסטינים לצאת מהמבוי הסתום".

נתניהו אמר בסיום הפגישה: "פריז היא בירת צרפת כמו שירושלים היא בירת ישראל. אני חושב שהשלום חייב להיבנות על יסוד של אמת ועל עובדות בעבר ובהווה. יש מאמץ באו"ם ובאונסק"ו להכחיש את הקשר בין ישראל לירושלים, זה אבסורדי. אפשר לראות את הקשר בתנ"ך. ירושלים היא מושב ממשלתנו, ראש הממשלה, הנשיא. זה לא בבאר שבע או באשדוד שהן ערים נהדרות, זה בירושלים, והיא מעולם לא הייתה בירת עם אחר. ככל שהפלסטינים יכירו בכך מהר יותר נגיע לשלום מהר יותר. לכן הצהרת הנשיא טראמפ חשובה כל כך".



רה"מ הוסיף: "אמרתי לנשיא מקרון שצריך לתת הזדמנות לשלום. אבל עלינו גם להילחם במקור התוקפנות העיקרי באזור והוא איראן. בסוריה, בעיראק, בעזה, בתימן, עלינו לעשות הכל כדי לעצור את איראן. היא קוראת להשמדת ישראל, היא מנסה להוסיף אלפי טילים שמשנים את כללי המשחק ללבנון. אנחנו לא נסבול זאת".  



נתניהו ומקרון בארמון האליזה. צילום: רויטרס
נתניהו ומקרון בארמון האליזה. צילום: רויטרס



נתניהו הגיב לדבריו החריפים של נשיא טורקיה, רג'פ טאיפ ארדואן, שאמר כי ישראל היא "מדינת טרור שרוצחת ילדים". נתניהו אמר: "לא יטיף לנו מוסר אדם שמפציץ כפרים כורדים בארצו, שכולא עיתונאים, שעוזר לטרוריסטים בעזה ובמקומות אחרים להרוג חפים מפשע, ושעוזר לאיראן לחמוק מסנקציות בינלאומיות". נתניהו גינה בשבוע שעבר את מנהיגי אירופה, אותם כינה "צבועים", על כך שלא גינו בחריפות את ירי הרקטות על שטח ישראל מרצועת עזה. 

כזכור, שני המנהיגים נפגשו לראשונה בחודש יולי. השניים השתתפו אז בטקס לציון 75 שנה לגירוש ההמוני של עשרות אלפי יהודי צרפת למחנות ההשמדה הנאציים ביולי 1942. הנשיא הצרפתי אמר בטקס כי הוא מכיר באחריותה של צרפת לגירוש היהודים בשואה. נתניהו אמר באירוע כי הוא בא "להתאבל" עם יהודי צרפת ושיבח את דבריו של מקרון. הוא אמר גם כי הוא "מצדיע" לאזרחי צרפת שהצילו חיי יהודים בשואה.