ראש הממשלה בנימין נתניהו נמצא היום (שני) בבריסל, שם ייפגש עם שרי החוץ של מדינות האיחוד האירופי. ברקע הפגישה נמצאת הכרזתו של נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ, כי ארצו מכירה בירושלים כבירת ישראל, הכרזה שעוררה תרעומת רבה באירופה, שעדיין טוענת כי מעמדה הסופי של ירושלים צריך להיות שהיא תהיה בירתן של ישראל ושל המדינה הפלסטינית העתידית. 

טרם הפגישה מסרו ראש הממשלה והממונה על יחסי החוץ של האיחוד האירופי, פדריקה מוגריני, הצהרות לתקשורת. נתניהו אמר כי הצהרתו של הנשיא האמריקאי היא הכרה במציאות וכי היא יכולה לקדם את השלום. לדבריו, הגיע הזמן שהפלסטינים יכירו במדינה היהודית ובבירתה. הוא הוסיף כי הוא מצפה שמדינות האיחוד האירופי יכירו גם הן בירושלים כבירת ישראל. 

"ישנו כעת מאמץ של הממשל האמריקני להציג תכנית שלום חדשה", אמר ראש הממשלה. "אני חושב שצריך לתת סיכוי לשלום, אני חושב שצריך לראות מה מונח על השולחן ולראות אם אפשר לקדם את השלום, אבל ישנו מקום אחד שממנו צריך להתחיל – להכיר במדינה היהודית. הסוגיה תמיד הייתה המדינה היהודית, והגיע הזמן שהפלסטינים יכירו במדינה יהודית וגם יכירו בעובדה שיש לה בירה, והיא קרויה ירושלים. אני מאמין שאף על פי שאין לנו עדיין הסכם, זה מה שיקרה בעתיד. אני מאמין שכל או רוב מדינות אירופה יעתיקו את שגרירויותיהן לירושלים, יכירו בירושלים כבירת ישראל, ויפעלו יחד איתנו בעוצמה למען ביטחון, שגשוג ושלום". 

לדברי נתניהו, ישראל מותקפת בגלל סיבות אחרות - סכסוך טריטוריאלי. "אנחנו רואים זאת בבחירה המתמשכת של הפלסטינים באי הכרה בזכות של הישראלים להתקיים במדינת היהודים. אין טעם להמשיך להכחיש את הקשר של היהודים לירושלים כפי שעשו באו"ם במשך תקופה ארוכה". 
 
מוגריני אמרה כי האיחוד ימשיך לכבד את הקונצנזוס הבינלאומי על ירושלים. בעקבות הפיגוע אתמול בתחנה המרכזית בירושלים, היא גינתה את האלימות כלפי יהודים, הן באירופה והן בישראל והביעה את התמיכה הבלתי המעורערת של האיחוד בלתי מעורערת במלך ירדן לגבי תהליך השלום. 

אתמול נועד ראש הממשלה עם נשיא צרפת, עמנואל מקרון, בפריז. השניים דנו בהכרזה על ירושלים כבירת ישראל ומקרון אמר כי "הבעתי בפני רה"מ את חוסר שביעות רצוני מהחלטת נשיא ארה"ב שמנוגדת לחוק הבינלאומי ולא תורמת לתהליך השלום. אנחנו נתמוך בכל יוזמה בכיוון הזה ועודדתי את רה"מ ואת הפלסטינים לצאת מהמבוי הסתום".
 
נתניהו אמר בסיום הפגישה: "פריז היא בירת צרפת כמו שירושלים היא בירת ישראל. אני חושב שהשלום חייב להיבנות על יסוד של אמת ועל עובדות בעבר ובהווה. יש מאמץ באו"ם ובאונסק"ו להכחיש את הקשר בין ישראל לירושלים, זה אבסורדי. אפשר לראות את הקשר בתנ"ך. ירושלים היא מושב ממשלתנו, ראש הממשלה, הנשיא. זה לא בבאר שבע או באשדוד שהן ערים נהדרות, זה בירושלים, והיא מעולם לא הייתה בירת עם אחר. ככל שהפלסטינים יכירו בכך מהר יותר נגיע לשלום מהר יותר. לכן הצהרת הנשיא טראמפ חשובה כל כך". 
 
רה"מ הוסיף: "אמרתי לנשיא מקרון שצריך לתת הזדמנות לשלום. אבל עלינו גם להילחם במקור התוקפנות העיקרי באזור והוא איראן. בסוריה, בעיראק, בעזה, בתימן, עלינו לעשות הכל כדי לעצור את איראן. היא קוראת להשמדת ישראל, היא מנסה להוסיף אלפי טילים שמשנים את כללי המשחק ללבנון. אנחנו לא נסבול זאת".