שר הביטחון, אביגדור ליברמן, ענה היום (שני) במסגרת כשעה על שאלותיהם של חברי הכנסת. בתשובה לשאלה של חבר הכנסת יעקב פרי אמר כי "אני ער לבעיות שקיימות במפרץ חיפה וכל הצפיפות גם באזור התעשייה וגם באזור הנמל ואנחנו מנסים למצוא תשובות. גם הרחבת הבז"ן זה לא מהיום למחר ותוך כדי תהליך יהיה מקצה שיפורים, אנחנו צריכים להבין שבעידן הטילים כל מדינת ישראל היא מטרה אחת. שטח קטן וצפוף עם אוכלוסייה ותעשייה ולכן צריך להיות יצירתיים, אי אפשר לברוח. אנחנו לא בונים רק על כיפת ברזל אבל אני מסכים שאי אפשר לסגור הרמטית מדינה שלמה. לוקחים את כל הצרכים בחשבון ומנסים להגיע לפתרון הטוב ביותר".



על שאלתה של חברת הכנסת מיכל רוזין בנוגע ליחסים עם המדינות השכנות בעקבות הכרזת טראמפ אמר ליברמן ש"יחסינו עם מצרים וירדן עברו הרבה עליות ומורדות ונבחנו במשך שנים והם מאוד אמידים וחזקים ואני לא רואה סכנה לשיתוף פעולה גם לא במישור הביטחוני. למרות כל הניגודים והשוני. כמו בכל מצב בינלאומי יש יותר או פחות ויכוחים אבל זה יציב. דווקא ההכרזה של טראמפ מחזקת את ישראל במשא ומתן עתידי כי היא שמה סוף פסוק לנושא ירושלים. אמרנו כל השנים שאנחנו לא מתכוונים להתמקח. אני מציע במקום לשאול אותי להסתכל על הדיון בליגה הערבית. מי שעוקב בין השורות ורואה את התוצאה הסופית אני יכול להגיד שאפשר להיות רגועים לחלוטין".



דונלד טראמפ. צילום: AFP



בתשובה לשאלת חברת הכנסת עליזה לביא בנוגע לשירות המשותף של גברים ונשים בצה"ל ענה כי "אני בהחלט חושב שאין מקום להתערבות בצבא בנושא לא מצד חברי כנסת ולא חברות כנסת ולא רבנים. היום בערב הרמטכ"ל חותם על פקודת השירות המשותף והיא מצוינת וגם הרבצ"ר תומך בה ותפקידי לוודא שהם מוגנים מלחצים. אני חושב שהיא תהיה מאוזנת ומתאימה לרוח הזמן וכל הוויכוח נראה לי תלוש. כל הזמן היה שירות משותף כבר מ-48'. גם במחתרות. שחנה סנש צנחה בהונגריה. אסור שזאת תהיה בעיה. מי שלא רוצה לשרת במקומות האלה אף אחד לא מכריח אותם. לצה"ל יש את התנאים לאפשר שמירה על אורח החיים".



הרוצחים מדומא ויגאל עמיר הם עשבים שוטים ומדובר בבודדים. לא ראיתי הפגנות סוערות למען יגאל עמיר. לא מדובר באותם אלפים ובנבחרי ציבור ומנהיגות רוחנית שמטיפה בבתי כנסת בשבת, לאותם מעשים. כפי שאני מכיר את הנתונים לפעילות בתוך זרמים כאלה ואחרים של האיסלאם הקיצוני אני יכול להגיד שלצערי לא מדובר בוואדי ערה בעשבים שוטים, אלא במנהיגים רוחניים ופוליטיים. אין משהו דומה לזה במדינת ישראל. לצערי בכל חברה יש עשבים שוטים". 



"כל הרשימה המשותפת הם פושעי המלחמה"



מוקדם יותר בתשובה להצעת אי האמון של ח"כ חנין זועבי, תקף ליברמן את חברי מפלגתה, שחלקם נטשו את המליאה. "קשה לתאר צביעות גדולה יותר מהצעת אי אמון שהגישה הרשימה המשותפת לממשלת ישראל. אני הסתכלתי על התבטאויות של חברי הרשימה המשותפת, ואני מדמיין מה היה קורה לו זה היה הפוך, וחבר כנסת מישראל ביתנו היה מתבטא באותה צורה כלפיהם".



"ב-7 בדצמבר אמר חבר כנסת מטעמם: 'כל פלסטיני שמוכר קרקע ליהודי, דינו מוות'", המשיך ליברמן, "הוא אמר שזה הופיע במנהגים שלהם, ואמר שהוא תומך בזה. איפה חברי הכנסת ממרצ, איפה האגודה לזכויות האדם? איפה היועץ המשפטי, איפה הכנסת. יושב פה חבר כנסת שלכם שאומר שצריך להרוג פלסטיני, וכולם שותקים. אם עומד פה חבר כנסת מישראל ביתנו, והיה אומר אותו דבר, אוי ואבוי היה לו".



חברי הרשימה המשותפת. צילום: יונתן זינדל, פלאש 90



"הרשימה המשותפת לא מעוניינת לדון על זה, ולא מוכן שהצלב האדום יבקר אצל החטופים פעם אחת", המשיך ליברמן, "על ההרוגים בסוריה, טנקים יורים בכינון ישיר על המסגדים. שמעתם אותם מדברים על זה? כל יום נרצחים 400 איש ו-1000 פצועים במדינות ערב. בתימן נרצחו ביום אחד 160 איש. למישהו אכפת? תסתכלו כמה פיגועי טרור יש פה יום יום, מישהו פה מדבר על פשעי מלחמה. "כל הרשימה המשותפת הם פושעי המלחמה. הפיגוע בהר הבית - שלושה תושבי אום אל פאחם רוצחים שוטרים דרוזים. אלפים באום אל פאחם הולכים להלוויות שלהם. שמעתם דרשות באותו שבוע בוואדי ערה.



"מישהו ראה שחוגגים יום עצמאות של מדינת ישראל בוואדי ערה", הוסיף, "ראיתי אותם עם הדגלים של הרשות הפלסטינית, עם דגלי חיזבאללה, עם תמונות של נסראללה, בוואדי ערה לא תראו דגלי ישראל, רק דגלים אחרים. האם הם אזרחי ישראל, האם אני חייב להיות הפראייר שלהם שמשלם ביטוח לאומי, אתם יודעים כמה משלמים למגזר על תמיכה בנסראללה, אנחנו חבורת פראיירים, 14 מיליארד שקל נותנים להם.

"הרשימה המשותפת, איפה עזמי בשארה, ברח, הואשם בריגול, עבר לסוריה, מי שבוגד פעם אחת, בוגד פעם שנייה, בגד בסוריה, בקטאר. תראו את זחאלקה, כבר בשנות ה-70 ישב בכלא הישראלי, חבר הכנסת אחמד טיבי, הוא היה יועצו של ערפאת, דובר הרשות הפלסטינית, הוא מייצג היום את מדינת ישראל? הוא ייצג את ערפאת מול מדינת ישראל. כבר אי אפשר שלא להזכיר את באסל גטאס, שהבריח טלפונים לרוצח ישראלים. מה זה, קומץ של בודדים? תסתכלו על ההנהגה, תסתכלו על הצלם שכמעט עשו לו לינץ'".

אחמד טיבי. צילום: הדס פרוש , פלאש 90


ליברמן המשיך ותקף."איימן עודה קורא לשמעון פרס רוצח בכפר קנא, מחרים את הלוויה שלו ומגיע לאזכרה של ערפאת. הלוויה של שמעון פרס הוא לא הסכים להגיע, אז כמה אפשר לשקר לעצמנו, כמה אפשר לספר לעצמנו סיפורים שהם אזרחים לגיטימיים. האזרחים האלה שהיו  בהלוויה של שלושת הרוצחים באום אל פאחם. מבחינתי הם לא אזרחים לגיטימיים.

"יש את חוק השכל הישר, ויש שופטים במדינת ישראל, אבל יש חוק שכל הישר, וכשאני הולך ומסתכל על ההתבטאויות של ההנהגה, אני נזכר באותו נאום השהידים של אחמד טיבי. הוא אמר "אין ערך נעלה יותר מלמות כשהיד. ברכות לאלפי השהידים בתוך הקו הירוק, ואלה שהכובש רצה שיכנו אותם טרוריסטים. זה שודר בכל מקום. אני רוצה לקבל אותו כמישהו לגיטימי. אין לו שום זכות קיום. הוא לא חבר כנסת לגיטימי, ויבוא יום שלא תהיו חלק ממדינת ישראל". 
 
חברי הכנסת בארכה וחבר הכנסת בהלול דרשו שהוא יתנצל על דבריו: "אתה פשיסט, תתנצל על דבריך". ח"כ עבד אל חכים חאג' יחיא, שעלה לדבר אחרי ליברמן אמר כי "הוא יצטרך לתת את הדין על פשעי מלחמה בבית הדין בהאג".