ראש הלשכה המדינית של חמאס, איסמעיל הנייה, טען היום (חמישי), בנאום שנשא שפני רבבות פלסטינים לרגל 30 שנה לייסוד הארגון, כי "החלטתו של הנשיא האמריקאי דונלד טראמפ בעניין ירושלים תיפול כמו גם עסקת המאה". הוא הוסיף כי "אנחנו לא מכירים במה שמכונה ישראל, ירושלים היא בירת פלסטין".



הנייה הודה לכל העולם הערבי והמוסלמי ולעם הפלסטיני אשר יצאו נגד ההחלטה של טראמפ. לדבריו, "ירושלים היא פלסטינית מבחינה פוליטית, אסלאמית, דתית ובינלאומית, ואנו יוצאים מתוך עמדת כוח ונחישות כדי להשיג מטרות חשובות במערכה שלנו אל מול הממשל האמריקאי והכיבוש הציוני. איש בעולם לא יכול לקחת את הזכות שלנו על ירושלים, או לשנות את זהותה ואין שום כוח בעולם שיכול להעניק את ירושלים לכובש".



"הנשימות שלנו הן למען ירושלים ואל אקצא", הוסיף מנהיג חמאס, שהזכיר גם כי "תושבי ירושלים הפלסטינים הם אלה שהפילו את החלטתו של נתניהו במערכה על המגנומטרים". הוא הסביר כי "אם הם לבד השפילו את נתניהו והפילו את החלטתו, כאשר נכנסו למסגד אל אקצא כמנצחים - האם אנחנו כאומה ערבית לא נוכל להפיל את החלטת טראמפ? כן אנחנו יכולים!".



אלפים בעצרת. צילום: רשתות חברתיות
אלפים בעצרת. צילום: רשתות חברתיות



מלבד זאת, הוא ציין כי "מדובר בהצהרה מסוכנת כמו הצהרת בלפור. הדור הפלסטיני הזה, הערבי והמוסלמי, לא יכול לתת להחלטה הזו בעניין ירושלים לעבור".



כמו כן, הנייה ציין מטרה נוספת לאינתיפאדה, כשאמר כי "התפקיד שלה הוא להפיל את עסקת המאה", שעל פי פרסומים שונים המנהיג האמריקאי מתכנן לקדם.



לגרסתו, יש שלושה מסלולים, שהחשוב בהם הוא האיחוד הפלסטיני. מלבדו, הוא ציין את "האחדות ברמה האזורית וברמת האומה כולה למען ירושלים", כמו גם את הצורך "להמשיך את האינתיפאדה", תוך שהוא מדגיש כי נתניהו והממשל האמריקאי מהמרים על עייפות האומה. בתוך כך, הוא קרא לכל האימאמים והדרשנים במסגדים בימי שישי להעלות את ירושלים על ראש מעיינם, ואף קרא לאנשי הדת ולכנסיות ולכל האחים הנוצרים בפלסטין להקדיש את התפילות של יום שישי הקרוב למען ירושלים, ולמען כנסיית המולד.



"העם שלנו הוכיח בימים האחרונים שהוא עם גיבור והוא לא מוותר על העמדות שלו", קבע המנהיג הפלסטיני, שהוסיף: "נמשיך את דרך הג'יהאד, והאלפים והרבבות שהגיעו היום לפסטיבל של חמאס מוכיחים שהם מאמינים בפרויקט ההתנגדות והעמידה הנחושה על אדמתנו, אדמת פלסטין".



ארגון גישה: ישראל סערה את המעברים אל הרצועה



לפי ארגון גישה הישראלי, ישראל הודיעה כי סגרה את המעברים אל רצועת עזה וממנה לתנועה סדירה, בהם מעבר הסחורות היחיד של עזה, כרם שלום, ומעבר ארז המשמש לתנועת אנשים בין עזה לישראל ולגדה המערבית. גורמים פלסטיניים מסרו לגישה כי ישראל הודיעה על סגירת המעברים אמש, לקראת חצות. לפי הודעת רשות המעברים היבשתיים הבוקר, המהלך נעשה "בעקבות אירועי ירי מהרצועה לישראל". בהודעה צוין כי במעבר כרם שלום תתאפשר רק העברת גז ודלקים ובמעבר ארז תתאפשר רק תנועת זרים, יציאה של אזרחים ישראלים ושל מקרים רפואיים דחופים.



עצרת 30 שנה לייסוד חמאס. צילום: רשתות חברתיות
עצרת 30 שנה לייסוד חמאס. צילום: רשתות חברתיות



בהודעה שמסר הארגון נטען כי "ירי מכוון או חסר אבחנה לעבר ריכוזי אוכלוסייה אזרחית הוא פשע מלחמה ומנוגד לחוק הבינלאומי. עם זאת, ירי שכזה אינו יכול להצדיק נקיטת צעדי ענישה נגד האוכלוסייה האזרחית ברצועת עזה, שגם הם מנוגדים למשפט הבינלאומי, על פי אותו עקרון של הגנה על אזרחים. שני מיליון תושבי הרצועה תלויים לחלוטין בפעילות תקינה של המעברים לקיום חיים תקינים – בין היתר לאספקה של מוצרי יסוד, למסחר ולפרנסה, וגם לצורך סיוע הומניטרי. הסגירה המתמשכת של מעבר רפיח על ידי מצרים עוד מוסיפה לחיוניות המעברים בין עזה לישראל .אי אפשר שסגירת המעברים המתפקדים של רצועת עזה תנבע מצעד ענישתי".